Vad bör den kunna ?

Adrenochrome

Trådstartare
Vad anser ni en häst bör kunna och ev ha presterat om den ligger i prisklass 100 - 150 000:- ? Spelar stammen en viktig roll i priset ? Är stammen i sig bara den motiv för högt pris trots hästen kanske bara är inriden och inget annat och att den knappast är en unghäst utan ev 8-10 år som ex.

I bland har jag sett annonser där hästen knappt gjort ett jota, men har fin stam och kostat bra mycket över 100 000:-.

Vad tänker ni när ni ser sådana priser ? Möjligheter kanske ? Eller jag chansar och se vad som kan bli av denna häst ? Ska den ha startat högre klasser ( dock ej placerad), eller räcker det med många Vinster/placeringar i låga klasser ?

Funderingar ?

Sv: Vad bör den kunna ?

Om jag skulle köpa en häst pga stammen så är det för att den har ett högt avelsvärde och då handlar det ju nästan alltid om ston om det är i åldern 8- 10 år. Annars vill jag se prestation oavsett stam. Jag köper gärna hästar som inte har presterat så bra om jag själv anser att jag kan se anldningen men då betalar man ju därefter.

För en häst som kostar över 100.000:- skulle jag inte chansa och se vad som blir av den om den redan är över 8 år, det skulle jag däremot kunna göra med en 5-6- åring (om jag hade pengarna:)). Har hästen inte gjort något innan den är 8 så ska den kosta mindre, eller rättare sagt, det finns många hästar som är riktigt fina i den åldern som inte kostar så mycket och som det kan vara värt att chansa på.

Nu är det här med prissättning rasberoende. Inom vissa raser är avelsvärde kraftigt prispåverkande medan för andra raser betyder arbetet att lära hästen och tävlingsresultat mer för värderingen. Sedan beror det förstås på vilka köpare man vänder sig till. En avelsinriktad köpare är kanske beredd att betala 100 000 för ett välstammat avelssto. Den som tävlar kanske istället köper en resultatstark valack istället.

Ok tack för era svar. En annan fråga. Om det står i annonsen: hästen utbildad av diplomerad: ridlärare/hippolog/ mm, men det visar sig att hästen utbildades medans personen gick SIN utbildning. Kan man kalla att hästen då är utbildad av diplomerad ? Är inte hästen då utbildad av en student ?

Nej, då kan personen inte räknas som diplomerad.
Diplomerad blir man efter sin utbildningstid/ev lärlingstid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 972
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 710
Senast: Whirlie
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 678
Senast: kryddelydd
·
Träning Är på gång att köpa stor häst och budgeten är begränsad. Ponnyerna ska säljas så jag kommer få loss en del pengar, men behöver ändå...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 586
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar