vad blir slutdomen efter kotledsinflammationer på 3 ben?

K

Kenzi

vad blir slutdomen efter kotledsinflamationer på 3 ben?

Hejsan, jag behöver verkligen eran hjälp för att få svar på alla mina frågor och funderingar kring min stackars häst. Tänkte ta allt från början så det inte blir någon missuppfattning. I januari 08 köpte jag en varmblodskille som gått rakt fram i skogen ungefär, han är inkörd men tydligen aldrig startad på travet. När jag försäkrade honom hade han en reservation "hältor med komplikationer", inget som dåvarande ägarna hade ngn aning om. Vid en veterinär besiktning gick han igenom Ua och reservationen togs bort. Sedan januari har jag börjat arbeta honom, rida för instruktör i både hoppning och dressyr, i mars började han halta på ena bakbenet, inte mkt, knappt en markering men man såg att han gick orent, han fick vila ett par dagar sen var markeringen borta, så här har de hållt på sedan dess, alltså i 4 månader, men eftersom markeringen knappt va synlig så har jag bara låtit han vilat bort det. För två veckor sedan tog jag ut distriktsveterinären efter att han markerat på båda bakbenen i omgångar i en vecka. de visar sig att han har 1gradig hälta på båda bakbenen. Så vi beställde tid på klinik och i måndags åkte vi till åby. efter böjprov, longering m.m så visar han hälta på 3 ben! båda bak och höger fram, först så tyckte veterinären inte man såg något och tyckte i princip att vi skulle åka hem för att det inte var ngt men efter bedövningar så kom hältorna fram på dom andra benet och när båda bakbenen var bedövade så haltade han ordentligt på höger fram. Han fick endast bedövniungar och behandlades på plats, ingen röntgen eller liknande. jag fick dommen 3 kotledsinflammationer och att han inte får ridas på böjt spår mera och inte kommer kunna rida varken markarbete eller hoppa. Nu ska han ha boxvila i tre veckor och äter ngn 10 dagars kur, om tre veckor ska vi på återbesök och titta, om han fortfarande är halt så ska han röntgas. nu undrar jag lite hur det blir om han "friskförklaras" eftersom han aldrig kommer att kunna ridas på den nivån jag rider på, kan jag då få han utdömd/triangelmärkt? och hur låter denna skada/skador i era öron?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad blir slutdomen efter kotledsinflamationer på 3 ben?

Passar utrustningen? Sadeln utprovad?
Jag skulle satt hästen på vila, nästa gång han friskförklaras skulle jag ta ut massör och kiropraktor... han kan vara stel, spänd, sne, som till slut ger hälta....

Måste hitta VARFÖR han blir halt.... hältan är sekundär....
Håller tummarna!!

Sv: vad blir slutdomen efter kotledsinflammationer på 3 ben?

Ja just det ja, glömde tillägga att vi har haft ute både sadelutprovare och massör när han började visa hälta. Han är väldigt stel i sodorna och har gjort övningar för att arbeta loss det, kom på en sak till som vet sa, han belastar bakbenen VÄLDIGT mycket då han tydligen lägger all vikt ner mot yttre hovarna (ngt sådant beskrev hon). Kan det vara så att han fått pålagringar pga belastning och att han är så pass stel från början? Vi har ju somsagt inte röntgat eller liknande...

Ja just det ja, glömde tillägga att vi har haft ute både sadelutprovare och massör när han började visa hälta. Han är väldigt stel i sodorna och har gjort övningar för att arbeta loss det, kom på en sak till som vet sa, han belastar bakbenen VÄLDIGT mycket då han tydligen lägger all vikt ner mot yttre hovarna (ngt sådant beskrev hon). Kan det vara så att han fått pålagringar pga belastning och att han är så pass stel från början? Vi har ju somsagt inte röntgat eller liknande...

Belastar han utsidorna av bakhovarna kraftigt så borde du låta göra en extra noggrann koll av has (spattområdet) och bakknän. Hälta i dessa regioner är inte alltid så lätt att upptäcka men orsakar ofta sekundärproblem som just kotledsinflammationer.

Jag förstår inte hur man kan behandla utan att först ha röntgat:confused:

Låter märkligt att man först gör hela hältutredningen, hittar hältor och sen bara utgår från att det är ledinflammationer och behandlar för detta. Någon utdömning/triangelmärkning lär väl knappast vara möjlig utan att man först har röntgat och ev fått en klarare diagnos.

Eller är det så att hästen är röntgad u a tidigare?

Sv: vad blir slutdomen efter kotledsinflamationer på 3 ben?

Jag tycker också det låter lite konstigt att inte röntga när jag först läste, men om jag funderar så kanske det är rätt ändå: Om en häst har kotledsinflammation på tre ben (vilket min häst också har haft, men problemet låg i en kota på ett ben) så är det svårt att veta vad grundproblemet är, det behöver ju inte ens vara i en led utan kan vara ryggen. Om man röntgar så skulle man behöva röntga alla leder, och då kan man ev finna fynd i flera leder som kanske inte egentligen påverkar hästen, och blir inte så mycket klokare för det, mer än att det kostar pengar. Därför behandlar man och hoppas att hästen på återbesök helst är frisk, eller åtminstone bara visar hälta i en led, och då röntgar man och letar utifrån det.
Det låter lite som om veterinären inte har varit så tydlig mot dig, men de brukar ha telefontid så kan man ringa efteråt och ställa alla de frågor som man brukar glömma bort när man står där och är förtvivlad över sin halta häst.
Jag brukar skriva upp på en lapp alla frågor jag kan komma på innan jag åker till kliniken, det hjälper mig för det är så många tankar som far i huvudet när man väl står där.
Du skriver inte hur gammal hästen är vad jag hittar, för det verkar lite konstigt för mig varför vet direkt sa att du inte kan rida på böjda spår alls, det är väl också något att be veterinären förklara.

Jag blev också förvånad att min häst inte röntgades och dessutom var jag i princip tvungen att mana på veterinären hela tiden för att dom skulle fortsätta göra hältutredningen eftersom den var så obetydlig, jag kan förstå det i viss mån då man verkligen va tvungen att kolla noga för att se ngt innan han bedövades, men å andra sidan så åkte jag dit för att jag vill ha en rejäl genomgång och veta varför min häst är halt till och från. Men se sa dom ju att om han inte är "bra" om tre veckor så blir det röntgen.

Jag fick mig en liten chock väl där efter domen så jag frågade ingenting av det vetrinären sa mer än just det jag ått ut som jag redan skrivit.

Kan man märka av spatt utan att röntga hästen? Han är förresten 11 år och vad jag vet har han aldrig röngats förut men han har ju somsagt haft en reservation, hältor med komplikationer. Dock har han aldrig varit inne på ngn klinik här i Gbg, men eftersom mkt är sekretess så lär jag aldrig få reda på vad han varit inne för heller, för enligt agria får dom inte lämna ut sånna uppgifter. Ngn som har liknande erfarenheter?

Röntgen är vad jag vet det som krävs för att diagnosticera spatt, och om hästen är halt bak om tre veckor så förmodar jag att de röntgar och då får du svar.
Men varför inte ringa den veterinären du hade och fråga det som du vill veta?
När det gäller försäkringsbolag så berättade faktiskt mitt bolag (inte Agria) vad hästen jag tänkte köpa var behandlad för, jag vet inte om det var misstag eller inte... Jag vet inte annars hur man får ut info om vad hästen tidigare är behandlad för, möjligen om du säger att du vill höja försäkringsbeloppet, och de vägrar, om man då kan få ut motiveringen, dvs vilken gammal skada det är? Eller om man provar att ringa något annat ombud, och ser om policyn skiljer sig beroende på vem man frågar?

Du sa att han tidigare bara ridits rakt fram i skogen. Det kan vara så enkelt att han blivit överansträngd med ny träning, med hoppning och dressyr. En del hästar är känsligare än andra och han kanske är en känslig individ. Anledningen till att han hade reservation från början har troligen att göra med att han är travare. De liksom fullblod får automatiskt reservation för hältor.

Det är klart att din häst kommer att bli fräsch igen. Det troliga är bara att du måste se över din ridning. Kanske variera träning och underlag. Di kanske redan har tänkt på allt det här, men det är ungefär vad jag kan komma med!

Lycka till!

Jag tror att första felet du gjorde var att försöka vila bort en markering. En begynnande kotledsinflammation går sälla/tar väldigt lång tid att vila bort. Antagligen är grundorsaken smärta i ett ben (kan ju komma ifrån ryggen också) och sedan har han avlastat sig och därför fått inflammationer på fler ben då du fortsatt att arbeta honom.

Jag ser ingen anledning till att döma ut hästen för all framtid p.g.a. inflammationer, det viktiga nu är att hitta grundorsaken och behandla den samt se hur han svarar på antiinflammatoriskt.

Är han haltfri vid nästa besök rekommenderar jag att du tar ut en equiterapeut för att kolla om han har spänningar etc. En munkoll kan också vara på sin plats. Sedan gäller försiktig igångsättning där du hela tiden får hålla koll så att du inte går för fortfram. Många hästar som tidigare ridits rakt fram i skogen får smärtreaktioner när de skolas om. Det beror oftast på att man gått lite för fort fram och deras kropp har inte hunnit anpassa sig till det nya arbetet.
Jag håller tummarna för att det går bra på återbesöket!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård