Vad blir hästar feta av?

Sv: Vad blir hästar feta av?

Överskott på energi!

Och energi kan hästar utvinna ur det mesta man stoppar i dem, kolhydrater, fibrer, protein etc.

Men allt foder är märkt med den totala energimängden, så den energimängd som kommer från proteinet i t.ex. sojan är medräknad i de 12 MJ som sojan anges innehålla. (Bara skriver det, så att ingen börjar dra ner på proteinet för att hästen inte skall bli fet...;))

Rent logiskt så är det väl mängden energi som avgör oavsett var den kommer ifrån. Äter hästen mer energi än den förbrukar så lägger den på sig precis som vi människor gör. Protein och kolhydrater (socker) innehåller samma mängd energi per gram så det borde inte vara någon större skillnad.

Ah, tack alla!
Då hänger jag med.

Men det blev ännu krångligare i mitt huvud.

Nä jag bara klurar på vad jag ska ge hästarna att äta!

Och eftersom här förutom normalfödd quarter finns lättfödd shettis och nordsvensk så är det lite rörigt just nu! :o

Shettis behöver ju protein eftersom hon växer, men vill inte heller ha en smällfet stackars shettis. Hon har växtvärk och är inte så pigg på att röra sig nu heller.

Det är mycket energi i årets hösilage, dock inte lika mycket protein.

Hur blir det om du ger en del halm och lite proteinkoncentrat? Det kan vara en lösning om grovfodret innehåller mycket energi och lite för lite protein.

På så sätt kan man eventuellt sänka energigivan men ändå hålla uppe proteingivan. Ett år fick min häst ungefär hälften hö och resten lika delar halm och lusern i sin foderstat, då blev energigivan lägre än om jag bara gett hö + proteintillskott.

Men det ska ju vara "rätt" värden på höet för att den varianten ska funka... ;)

Nä jag bara klurar på vad jag ska ge hästarna att äta!

Och eftersom här förutom normalfödd quarter finns lättfödd shettis och nordsvensk så är det lite rörigt just nu! :o

Shettis behöver ju protein eftersom hon växer, men vill inte heller ha en smällfet stackars shettis. Hon har växtvärk och är inte så pigg på att röra sig nu heller.

Det är mycket energi i årets hösilage, dock inte lika mycket protein.

Då har du väll svaret här
pålle behöver mer protein och du får väll räkna ut en foderstat som passar dina hästar .

För mycket mat och för lite rörelse eller _felfördelning_ av energi-protein och fett gör en tjock eller dålig ämnesomsättning precis som oss människor eller svält och sen mat .

Mia

Hästar som är insulinresistenta blir lättare feta av kolhydrater i fodret dvs ffa stärkelse och socker. Precis som folk :)

Kolla länkarna längst ner på denna sidan om du vill röra till det ännu mer i huvudet ;)
http://forskning.equinfo.se/#post2

/Sara

Hur blir det om du ger en del halm och lite proteinkoncentrat? Det kan vara en lösning om grovfodret innehåller mycket energi och lite för lite protein.

På så sätt kan man eventuellt sänka energigivan men ändå hålla uppe proteingivan. Ett år fick min häst ungefär hälften hö och resten lika delar halm och lusern i sin foderstat, då blev energigivan lägre än om jag bara gett hö + proteintillskott.

Men det ska ju vara "rätt" värden på höet för att den varianten ska funka... ;)
De går ju på lösdrift med fri tillgång men jag skulle ju kunna lägga halm i höhäcken som alltid är full och så får de hösilage morgon, kväll och lunch kanske.
Vi har bara vetehalm och det äter de väl inte?
Får försöka hitta havrehalm isåfall men vi har lite problem med lagringsutrymme. :(

Det är ju högst individuellt vilken halm en häst föredrar, en del äter inte alls oavsett sort. Men havre och vete är väl de som brukar användas, och de slinker nog ner.:)

Det är ju högst individuellt vilken halm en häst föredrar, en del äter inte alls oavsett sort. Men havre och vete är väl de som brukar användas, och de slinker nog ner.:)

Kanske kan jag blanda vetehalm och hösilage i foderhäcken? Så slinker det automatiskt ner?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar