Lycanthrope
Trådstartare
Vad i foder är det som gör hästar feta?
Protein, socker osv?
Om vi nu bortser från brist på motion.
Protein, socker osv?
Om vi nu bortser från brist på motion.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det blev ännu krångligare i mitt huvud.
Nä jag bara klurar på vad jag ska ge hästarna att äta!
Och eftersom här förutom normalfödd quarter finns lättfödd shettis och nordsvensk så är det lite rörigt just nu!
Shettis behöver ju protein eftersom hon växer, men vill inte heller ha en smällfet stackars shettis. Hon har växtvärk och är inte så pigg på att röra sig nu heller.
Det är mycket energi i årets hösilage, dock inte lika mycket protein.
De går ju på lösdrift med fri tillgång men jag skulle ju kunna lägga halm i höhäcken som alltid är full och så får de hösilage morgon, kväll och lunch kanske.Hur blir det om du ger en del halm och lite proteinkoncentrat? Det kan vara en lösning om grovfodret innehåller mycket energi och lite för lite protein.
På så sätt kan man eventuellt sänka energigivan men ändå hålla uppe proteingivan. Ett år fick min häst ungefär hälften hö och resten lika delar halm och lusern i sin foderstat, då blev energigivan lägre än om jag bara gett hö + proteintillskott.
Men det ska ju vara "rätt" värden på höet för att den varianten ska funka...
Hästar som är insulinresistenta blir lättare feta av kolhydrater i fodret dvs ffa stärkelse och socker. Precis som folk
Kolla länkarna längst ner på denna sidan om du vill röra till det ännu mer i huvudet
http://forskning.equinfo.se/#post2
/Sara
Det är ju högst individuellt vilken halm en häst föredrar, en del äter inte alls oavsett sort. Men havre och vete är väl de som brukar användas, och de slinker nog ner.