Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Visa bifogad fil 148438

Tortillabröd med grönsaker, yoghurtsås, melon och airfryade kikärter.
Helt frälst. Det är så gott!

Det ser verkligen jättegott ut! Skulle gärna vilja lära mig att äta kikärter! Hur blir konsistensen när de är rostade? Jag har tyvärr väldigt svårt för den mjöliga konsistensen som många bönor och ärter har men det vore så himla praktiskt att utöka protein-repertoaren lite med exempelvis kikärter.
 
Det ser verkligen jättegott ut! Skulle gärna vilja lära mig att äta kikärter! Hur blir konsistensen när de är rostade? Jag har tyvärr väldigt svårt för den mjöliga konsistensen som många bönor och ärter har men det vore så himla praktiskt att utöka protein-repertoaren lite med exempelvis kikärter.
Utsidan blir krispig, alternativt lite seg, beroende på hur länge man kör :)
Jag håller själv på att lära mig vilka gradantal som fungerar bäst. I vanlig ugn har jag kört 150 grader och rört om med jämna mellanrum tills jag är nöjd.

Jag tycker de är betydligt godare och känns mer matigare när de varit i ugn än naturella.
 
Det ser verkligen jättegott ut! Skulle gärna vilja lära mig att äta kikärter! Hur blir konsistensen när de är rostade? Jag har tyvärr väldigt svårt för den mjöliga konsistensen som många bönor och ärter har men det vore så himla praktiskt att utöka protein-repertoaren lite med exempelvis kikärter.
Tipsar om lupiner och olika ärtor! Tex Nordisk råvara har olika lupinsorter samt en stor gråärt som är helt annorlunda i konstistensen. Lupiner kan bli beska, men jag dubbelkokar alltid lupiner förutom extremt lång blötläggning. Stor gråärt kan utan problem användas som kikärtor om man vill, blir ca samma storlek tex.
 
1000009593.jpg

Ugnsbakad sötpotatis med fetaost-röra. Toppad med rödlök och persilja.
 
Demi-pizza & demi-salade - brilliant idé för såna som mig som aldrig nånsin mäktar med en hel pizza. Hittade detta på en fantastisk pizzeria i en liten by i Rhone-området. Tänk om svenska pizzerior kunde ta efter - men å andra sidan kanske man inte vill ha en halv tallrik med pizza-sallad 😆
IMG_6073.jpeg
 
IMG_6113.jpeg


Shakshuka enligt Zeina. Så gott. Har saknat vegetarisk mat i Frankrike där det trots ett fantastiskt utbud av grönsaker är svårt att hitta vegetariska alternativ på restaurangerna. Glömmer aldrig när jag som förrätt till en ”vegetarisk” trerättersmeny fick gröna bönor lindade med …. Bacon 😆

Om man vill ha vegetarisk mat får man gå på italienska restauranger eller tapas-barer, typ. Och om man vill äta veganskt får man nog laga maten själv. Nån annan som har lyckats hitta vegetarisk/ vegansk mat på franska restauranger? Jag kanske bara haft otur.
 
Lagade ramen soppa enligt detta recept och det blev super! Tänk på att äggen helst ska göras dagen innan om man vill ha det som tillbehör. Och att kanske ta lite screenshots, för det är bökigt att följa om man bläddrar bland fler sidor. Och ja @Wingates jag ska såklart bjuda på detta någon dag 😄

https://www.justonecookbook.com/vegetarian-ramen/

Och chilisåsen kan nog heta annorlunda i Sverige, jag tror att Toban Djan (chili bean sauce) är samma.

Hade även misostekt tofu till för extra protein och smak
 
Lagade ramen soppa enligt detta recept och det blev super! Tänk på att äggen helst ska göras dagen innan om man vill ha det som tillbehör. Och att kanske ta lite screenshots, för det är bökigt att följa om man bläddrar bland fler sidor. Och ja @Wingates jag ska såklart bjuda på detta någon dag 😄

https://www.justonecookbook.com/vegetarian-ramen/

Och chilisåsen kan nog heta annorlunda i Sverige, jag tror att Toban Djan (chili bean sauce) är samma.
Åh, ramen! 😍

Tack för receptet!
 
Lagade ramen soppa enligt detta recept och det blev super! Tänk på att äggen helst ska göras dagen innan om man vill ha det som tillbehör. Och att kanske ta lite screenshots, för det är bökigt att följa om man bläddrar bland fler sidor. Och ja @Wingates jag ska såklart bjuda på detta någon dag 😄

https://www.justonecookbook.com/vegetarian-ramen/

Och chilisåsen kan nog heta annorlunda i Sverige, jag tror att Toban Djan (chili bean sauce) är samma.

Hade även misostekt tofu till för extra protein och smak
Är taggad på att testa detta 🤤
 
Ikväll provar jag min första one pot-middag! Eller, oven bake. Höftade lite granna utifrån ett recept jag såg på IG.

1 stor lök, finhackad
1 zucchini, riven
Lite strimlad vitkål
1 förpackning svarta bönor
2dl ris
500g krossad tomat, typ lika mycket vatten
Fajita-krydda
Salt och peppar

Skjuts in i ugnen.
 
Ikväll provar jag min första one pot-middag! Eller, oven bake. Höftade lite granna utifrån ett recept jag såg på IG.

1 stor lök, finhackad
1 zucchini, riven
Lite strimlad vitkål
1 förpackning svarta bönor
2dl ris
500g krossad tomat, typ lika mycket vatten
Fajita-krydda
Salt och peppar

Skjuts in i ugnen.
Det skulle ta 40min, är nog uppe i snart två timmar för riset tar TUSEN ÅR att bli klart i min ugn. Har provsmakat och är inte riktigt imponerad av kryddningen. Gör jag det igen ska jag nog ha i två buljongtärningar också.
 
Det skulle ta 40min, är nog uppe i snart två timmar för riset tar TUSEN ÅR att bli klart i min ugn. Har provsmakat och är inte riktigt imponerad av kryddningen. Gör jag det igen ska jag nog ha i två buljongtärningar också.
Hm har alltid kokat mitt ris innan jag har haft in kassler gratängen i ugnen. Aldrig tänkt på att man kan köra in det so det är. Kanske tur man inte har provat osten hade nog hunnit blivit bränd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 373
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 490
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 050
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 254
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp