Vad bjuder man på när man är efterbliven i köket?

Pulled pork.
Köp en benfri fläskkarré.
Ner med den i en stekgryta och krydda efter smak. Ha i lök om du vill. Jag har champinjoner, men det är för jag älskar svamp.
Sen på med barbequesås. Du kan välja vilken smak du vill ha. Det ska i stort sett täcka köttet, brukar gå åt en flaska. Jag brukar ha teriyakisås. SÅ gott!
På med locket och in med grytan i ugnen på 125 grader. Där ska den stå i 4-5 timmar. Man ska kunna dra isär köttet med gaffel när det är klart. Använd gaffel och dra isär köttet i små remsor. Är det för blött kan man hälla av vätska.
Serveras med hamburgerbröd, eller pitabröd + grönsaker.

Bonus om man blir småhungrig: ha på köttet på en macka, på med ost och in i mikron. Sjukt god varm smörgås!

Det här ska jag testa imorgon! Tack för tips!

En väldigt enkel rätt att göra är baconpasta

Bacon stek den så den blir lite krispig, låt fettet torka av på hushållspaper, klipp den i mindre bitar
Fräs lite gullök i stekpannan slå på med bacon, grädde och färska sockerärtor (strimlade) salt & peppar

Låt det koka ihop så det blir krämigt. Vanlig enkel spaghetti till

Som sallad brukar vi enbart ha lite tomater. Supersmidigt och känns ganska lyxigt. Gott med lite vitlöksbröd till

Behöver lite hjälp här... nästa vecka ska jag ha gäst boende över och ska bjuda på mat, såklart. Det är 2 middagar och en lunch det handlar om totalt över dessa två dagar och jag har INGEN aning om vad jag ska göra.

Kriterierna är följande:
- Lättlagat. Jag är inte den vassaste kniven i lådan när det kommer till matlagning.
- Kött. Kött av olika slag är populärt hos gästen i fråga så måltiderna får gärna inkludera detta.
- Billigt. Inga oxfiléer eller liknande men ändå lite bättre än "avskrapet från slakterigolvet".

Det får gärna tillagas i ugnen och "sköta sig själv". Är lite inne på någon typ av köttbit som man låter puttra i en gryta i ugnen ihop med lite goda tillbehör, men vad har man till och vilket kött väljer man?
Den här är jättegod och jättelätt att göra. Brukar servera bulgur till, men ris går också bra. + grönsallad.
http://www.kokaihop.se/recept/kycklinggratang-med-vitlok-och-creme-fraiche

Gratäng är supergott och enkelt om man gör på påse, men sååååå enkelt tror jag är lite i "lataste" laget att bjuda en gäst på :D

Nej. Jag bangar inte för att använda påsgratäng som bjudmat. Den är ju bra och god och nivån på min ansträngning i köket i varje detalj kan inte vara det viktiga när det ska vara festligt med gäster.

Fram för fler genvägar så orkar vi bjuda varandra mer, istället för att fastna i att varje detalj måste va som hos Tv-kocken!

Jag gjorde jättegod mat i förrgår :D

Fräs vitlök (jag brukar hacka min i småbitar) och purjolök i en kastrull. Tärna en zucchini och låt den hänga med löken och lite svartpeppar en stund innan du häller i en burk konserverade körsbärstomater (:love: :love: :love:), när det har puttrat en stund häller du i någon deciliter grädde och sen skär du upp en fetaost (hel förpackning) i små bitar och häller i. Det går bergis med färdigtärnad och smaksatt också, ska prova det nästa gång :) Har du lite örter att krydda med så gör du det.

Till det här åt vi pasta (3-minuterspaghetti) och jag stekte på ett paket baconskivor rätt hårt och smulade över. Baconströssel = HEAVEN! :D

Min man, som är väldigt bortskämd med god mat pga min kärlek matlagning, tyckte att "Det var det godaste han hade ätit på länge!" och går ju att göra vegetarisk om du tar bort bacon eller ersätter det med halloumi.

Tips för att lyxa till burgarna: köp surdegsfrallor eller ciabatta och grilla/rosta i stekpanna. Betydligt roligare och matigare än de vanliga hamburgerbröden. Är man riktigt ambitiös rekommenderar jag Per Morbergs recept på hamburgerbröd, men det är kanske overkill...

Annars:

Kycklingfilé som du skär i små bitar eller strimlor.
Fräs vitlök (så börjar typ alla mina recept...), i med kycklingen och typ en hel burk pesto, lite mer svartpeppar än du tror. När kycklingen börjar bli halvstekt, i med en skvätt grädde och denna överraskning: typ 10 tärningar fryst, hackad spenat och lite citronsaft. Spenaten gör att det blir roligare färg :D Är den för blöt vid det här laget har du i lite creme fraiche.
Mot slutet har du i små, hela tomater (vilken sort du vill så länge de är små) eftersom varma tomater är LJUVLIGT goda och faktiskt nyttigare än kalla. ;)

Ät med pasta.
Tills du dör.

Hittade ett smaskigt recept på baconlinade köttfärsrullader i sås, allt in i ugnen alltså. Serveras lämpligen med sallad, bröd och ris alt. potatis. Lätt att göra och det lät gott!

Jag gjorde jättegod mat i förrgår :D

Fräs vitlök (jag brukar hacka min i småbitar) och purjolök i en kastrull. Tärna en zucchini och låt den hänga med löken och lite svartpeppar en stund innan du häller i en burk konserverade körsbärstomater (:love: :love: :love:), när det har puttrat en stund häller du i någon deciliter grädde och sen skär du upp en fetaost (hel förpackning) i små bitar och häller i. Det går bergis med färdigtärnad och smaksatt också, ska prova det nästa gång :) Har du lite örter att krydda med så gör du det.

Till det här åt vi pasta (3-minuterspaghetti) och jag stekte på ett paket baconskivor rätt hårt och smulade över. Baconströssel = HEAVEN! :D

Min man, som är väldigt bortskämd med god mat pga min kärlek matlagning, tyckte att "Det var det godaste han hade ätit på länge!" och går ju att göra vegetarisk om du tar bort bacon eller ersätter det med halloumi.
Var hittar man konserverade körsbärstomater? Skiljer det sig mkt mot om man väljer färska?

Jag ser ingen prestige i att ta färdig gratäng från påse. Det går att piffa upp den med t ex en god parmesan som täcke om man vill lyxa till det.

Varför måste det vara lite jobbigt för att vara fint?

Var hittar man konserverade körsbärstomater? Skiljer det sig mkt mot om man väljer färska?

Ja, det skiljer sig en hel del. De konserverade är ju liksom "färdiga och redo för sås" och ligger i egen sås i burken. Färska kräver längre koktid och blir ändå inte riktigt samma sak. Jag älskar de konserverade! :D

Konserverade körsbärstomater finns bland alla andra tomatkonserver, det brukar finnas olika märken och jag brukar köpa från Zeta eller Delizie, men vet att det finns från Saltå kvarn och typ Ica och Coops egna märken. När man väl vet att det finns, så hittar man dem ;)

Ner med purjolök,(hackad) créme fraiche, två burkar tonfisk (filé på burk) i en stekpanna. Och så kokar du spagetti till. Super gott! :D
Fläskpannkaka är ju smidigt till lunch också, sköter ju sig själv.

Nej. Jag bangar inte för att använda påsgratäng som bjudmat. Den är ju bra och god och nivån på min ansträngning i köket i varje detalj kan inte vara det viktiga när det ska vara festligt med gäster.

Fram för fler genvägar så orkar vi bjuda varandra mer, istället för att fastna i att varje detalj måste va som hos Tv-kocken!
Du har såklart så rätt så. Tror mest det är jag som är fastkörd i gamla banor från hur jag blev upplärd att saker "ska" vara när man bjuder hem gäster. Får försöka tänka utanför lådan :D

WORD!!!

Behöver lite hjälp här... nästa vecka ska jag ha gäst boende över och ska bjuda på mat, såklart. Det är 2 middagar och en lunch det handlar om totalt över dessa två dagar och jag har INGEN aning om vad jag ska göra.

Kriterierna är följande:
- Lättlagat. Jag är inte den vassaste kniven i lådan när det kommer till matlagning.
- Kött. Kött av olika slag är populärt hos gästen i fråga så måltiderna får gärna inkludera detta.
- Billigt. Inga oxfiléer eller liknande men ändå lite bättre än "avskrapet från slakterigolvet".

Det får gärna tillagas i ugnen och "sköta sig själv". Är lite inne på någon typ av köttbit som man låter puttra i en gryta i ugnen ihop med lite goda tillbehör, men vad har man till och vilket kött väljer man?
Jag tycker tacos är roligt att laga tillsammans! (och gott)(och lätt). Uppfyller dessutom alla dina kriterier. Vill du lyxa till det så kan du använda älgfärs.

Pulled pork/beef/kyckling finns ju färdig att köpa i affären bara att värma i ugn och gott med lite pitabröd och sallad.

Inte en fjärdedel så gott som att göra själv kan jag säga efter att ha gjort själv för första gången idag.

Gick hur enkelt som helst att tillreda. Bör gå att värma igen.

@purity_666 : Min karl älskade pulled pork:en! Och han är überbegåvad i köket och petig som fasen!
Jag gjorde med lite buljong utöver grillsås och hade i syltlök och kantareller. Till det fick man välja mellan potatis, ris/bön-mix och sallad. Och guacamole med feta ist för komjölk-produkter.
Ny favorit!

Inte en fjärdedel så gott som att göra själv kan jag säga efter att ha gjort själv för första gången idag.

Gick hur enkelt som helst att tillreda. Bör gå att värma igen.

@purity_666 : Min karl älskade pulled pork:en! Och han är überbegåvad i köket och petig som fasen!
Jag gjorde med lite buljong utöver grillsås och hade i syltlök och kantareller. Till det fick man välja mellan potatis, ris/bön-mix och sallad. Och guacamole med feta ist för komjölk-produkter.
Ny favorit!
Vad kul att ni gillade det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka