Vad bjuder man på när man är efterbliven i köket?

iNHALE

Trådstartare
Behöver lite hjälp här... nästa vecka ska jag ha gäst boende över och ska bjuda på mat, såklart. Det är 2 middagar och en lunch det handlar om totalt över dessa två dagar och jag har INGEN aning om vad jag ska göra.

Kriterierna är följande:
- Lättlagat. Jag är inte den vassaste kniven i lådan när det kommer till matlagning.
- Kött. Kött av olika slag är populärt hos gästen i fråga så måltiderna får gärna inkludera detta.
- Billigt. Inga oxfiléer eller liknande men ändå lite bättre än "avskrapet från slakterigolvet".

Det får gärna tillagas i ugnen och "sköta sig själv". Är lite inne på någon typ av köttbit som man låter puttra i en gryta i ugnen ihop med lite goda tillbehör, men vad har man till och vilket kött väljer man?

En lite 80-talsartad rätt som är svår att misslyckas med är inbakad kassler. Du behöver kassler, någon färskost (vitlök är vanligast) och färdig mördeg.

Rulla ut degen, kavla eventuellt lite. Skiva kasslern. Du behöver inte skära helt igenom utan köttbiten kan fortfarande hänga ihop. Fyll i ost i skårorna. Lägg allt på degen och vik ihop det. Pensla med lite vatten och in i ugnen på 225 grader till degen fått fin färg. Det tar 15-25 minuter. Kasslern ska bli varm (den är ju redan tillagad) och osten hinna smälta.

Till detta tycker jag det passar bäst med en sallad. Vad du har i beror lite på vilken ost du väljer.

Idiotsäker och god lasagne utan bechamelsås och utan krångel med lökhackande och kryddor. :p

Steg 1:

- Sätt ugnen på 200 grader.
- Stek 500 gram köttfärs.
- Ha i två valfria buljongtärningar (jag brukar ta en ox- och en kalvbuljong), salta och peppra lite. Gillar du vitlök så pressa ner ett par klyftor.
- Häll på ett paket färdig pastasås (jag brukar ta ICA Ecos pastasås med basilika). Ta några matskedar vatten i förpackningen och skaka loss det som fastnar på insidan.
- Låt puttra ca 15 minuter på låg värme.
- Stäng av värmen och rör ner ca 2,5 dl crème fraische (faktiskt godast med lättvarianten, den fullfeta är lite väl tjock, men det går förstås att ta den och sen späda med lite vatten).

Steg 2:

- Lägg lite köttfärsröra i botten av en gratängform.
- Lägg på ett lager färska lasagneplattor (använder du torra plattor får du ha lite mer vätska i köttfärsen och öka på tiden i ugnen).
- Lägg på lite köttfärsröra och sedan lite riven ost eller bitar av mozzarella.
- Upprepa ovan tills du har slut på plattor, brukar bli tre eller fyra lager.
- Högst upp brukar jag ha köttfärsröra och så ost.
- In i ugnen i ca 25 minuter.

Behöver lite hjälp här... nästa vecka ska jag ha gäst boende över och ska bjuda på mat, såklart. Det är 2 middagar och en lunch det handlar om totalt över dessa två dagar och jag har INGEN aning om vad jag ska göra.

Kriterierna är följande:
- Lättlagat. Jag är inte den vassaste kniven i lådan när det kommer till matlagning.
- Kött. Kött av olika slag är populärt hos gästen i fråga så måltiderna får gärna inkludera detta.
- Billigt. Inga oxfiléer eller liknande men ändå lite bättre än "avskrapet från slakterigolvet".

Det får gärna tillagas i ugnen och "sköta sig själv". Är lite inne på någon typ av köttbit som man låter puttra i en gryta i ugnen ihop med lite goda tillbehör, men vad har man till och vilket kött väljer man?

Helstekt fläskfilé i ugn, färskpotatis och sallad är kanongott. Sen kan du ha en kall sås till det eller köper du någon färdig sås att värma. Det som blir över av fläskfilén kan man strimla och servera till lunch i form av en sallad. Googla för lite recept och hur länge du ska ha den i ugnen.

Potatisgratäng och rostbiff. Gratäng finns på påse om det ska vara extra enkelt, sås likaså om man vill ha det till :up:
Annars räcker typ sallad som tillbehör tycker jag :)
Gratäng är supergott och enkelt om man gör på påse, men sååååå enkelt tror jag är lite i "lataste" laget att bjuda en gäst på :D

En förrätt som är god och enkel är grönärtsoppa. Koka ärtorna, häll av vattnet och på med grädde. Mixa till den är slät och låt koka ihop. Ner med riven parmesan. Färdig! Till brukar jag göra parmachips, dvs parmaskinka som varit inne i ungen en sväng. Soppan blir speciellt god om man häller över en skvätt champagne innan servering.

Köttgryta och ris(potatis.
Köttgrytor är enkla. Bryn köttbitarna (jag är bekväm så bryner direkt i stekgrytan) Sen i med morötter, lök, majs, champinjoner eller vad man nu vill ha. På med vatten och låt koka tills köttet är mjukt. Då brukar jag späda med grädde eller creme fraiche.
Vill man så kan man istället göra redning och blanda i.

Annars wok kanske? Strimla kött, bryna, på med diverse grönsaker, stek en stund, klart! Kan ha nudlar eller ris till om man vill, annars gör man tillräckligt mycket så behövs inget tillbehör.

Stek är en hel större bit som ofta (men inte alltid) inte är den allra möraste så den tillagas på lägre temperatur en längre tid (bogstek, ytterlår och fransyska). Rostbiff och innanlår kan tillagas på samma sätt även om det är möra bitar.

Någon variant av stek, den typen av kött behöver lång och fuktig tillagning på låg värme.

Salt, peppar och ge den snabbt en stekyta i i stekpannan. Gör försiktigt några hål i den med en vass kniv och stick i grova bitar av vitlök. In i ugnen (125 grader max) på en form som har en bottenskyla av fond+vatten. Stek till önskad temperatur (skulle rekommendera ca 62 grader, då brukar alla vara nöjda) och fyll på med fond+vatten om det går torrt. Det går utmärkt att använda en gjutjärnsgryta också.

@iNHALE: Citerar mig själv från en annan tråd. Gör en stek och servera med kokt potatis, rödvinssås eller gräddsås, valfri gelé och grönsaker.

Kvittar om du inte gjort det förut, jag har coachat en Bukefalist via PM tidigare vid första stekförsöket och den blev jättebra ;)

Jag brukar hålla mig till enkla, men för det mesta uppskattade rätter som:
  • Tacos
  • Hemmagjord hamburgare
    Köp färs och stek burgare, var och en får sedan plocka ihop sin egen med valfria tillbehör. Vill man lyxa köper man dyrare/finare köttfärs, ev också bakar brödet. Guacamole som tillbehör brukar vara en hit.
  • Hemmagjord pizza
    Kan man laga tillsammans, antingen dela på en eller dela in pizzan/plåten i lämpliga många delar och varje person får dekorera sin del.
  • "Klassiska" husmanskost-rätter kan också bli uppskattade om gästen gillar sånt.
    Tänk köttbullar och potatis, "riktigt" potatismos med valfritt tillbehör, lasagne.

Lite förslag: :)
* Stekt kycklingfilé, råstekt potatis, rödvinsås och sallad
*Fläskfilé med hemmagjord potatisgratäng, sallad
*Strimlad stekt kyckling, wokade grönsaker som man efter tycke och smak blandar färsk vitlök alt. vitlökskrydda, lite soja och honung (ja den kombon är gaaalet god!). :):)

Pulled pork.
Köp en benfri fläskkarré.
Ner med den i en stekgryta och krydda efter smak. Ha i lök om du vill. Jag har champinjoner, men det är för jag älskar svamp.
Sen på med barbequesås. Du kan välja vilken smak du vill ha. Det ska i stort sett täcka köttet, brukar gå åt en flaska. Jag brukar ha teriyakisås. SÅ gott!
På med locket och in med grytan i ugnen på 125 grader. Där ska den stå i 4-5 timmar. Man ska kunna dra isär köttet med gaffel när det är klart. Använd gaffel och dra isär köttet i små remsor. Är det för blött kan man hälla av vätska.
Serveras med hamburgerbröd, eller pitabröd + grönsaker.

Bonus om man blir småhungrig: ha på köttet på en macka, på med ost och in i mikron. Sjukt god varm smörgås!

Kycklingfile, ris och sås.

Lägg kyckling filén i en form, dra över lite olivolja, krydda med vad du tycker är gott (jag brukar ta typ curry, svartpeppar o lite cayenne). Kör in i ugnen på 200 grader, låt vara inne i 30 min ca.
Koka ris, (om du inte kan - köp boil in bag) och fixa någon god sås till :)

Pulled pork.
Köp en benfri fläskkarré.
Ner med den i en stekgryta och krydda efter smak. Ha i lök om du vill. Jag har champinjoner, men det är för jag älskar svamp.
Sen på med barbequesås. Du kan välja vilken smak du vill ha. Det ska i stort sett täcka köttet, brukar gå åt en flaska. Jag brukar ha teriyakisås. SÅ gott!
På med locket och in med grytan i ugnen på 125 grader. Där ska den stå i 4-5 timmar. Man ska kunna dra isär köttet med gaffel när det är klart. Använd gaffel och dra isär köttet i små remsor. Är det för blött kan man hälla av vätska.
Serveras med hamburgerbröd, eller pitabröd + grönsaker.

Bonus om man blir småhungrig: ha på köttet på en macka, på med ost och in i mikron. Sjukt god varm smörgås!
Det där lät sanslöst gott!

Har beslutat att ena middagen blir kycklingklubbor med lite kryddning och potatis till, enkelt och något jag vet jag kan. Återstår gör sista middagen och lunchen, men lunchen är ett mindre problem.

Det där lät sanslöst gott!

Har beslutat att ena middagen blir kycklingklubbor med lite kryddning och potatis till, enkelt och något jag vet jag kan. Återstår gör sista middagen och lunchen, men lunchen är ett mindre problem.
Det är det. Om du inte gör det nu så måste du göra det en annan gång. Köttet smälter i munnen.. så jäkla gott. Man kan ju ha någon sås till om man vill i brödet sen. Eller för den delen bara äta sallad till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka