Vad betyder siffrorna? (mentalbeskrivning)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ayumi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 066
A

Ayumi

Jag har precis fått hem min första egna hund ( :bump: ) och har av ren nyfikenhet kollat lite på SKK's hundata. Båda föräldrarna är mentalbeskrivna, men vad betyder alla siffror?
Jag är inte insatt i sådant för fem öre. :crazy:

Resultatet nedan är ena förälderns. Är det bra, dåligt, normalt?
Jag har träffat hunden i fråga och vet hur jag upplevde den, men vad säger siffrorna om hunden? :confused:

1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 1
2b.Lek 1 gripande: 1
2c.Lek 1 grip/dragk: 1
3a 1.Förföljande: 2
3a 2.Förföljande: 3
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 4
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 4
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 2
7c.Ljud kv. rädsla: 3
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 1
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 3
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 1
9a.Lek 2 leklust: 1
9b.Lek 2 gripande: 1
10.Skott: 5

Sv: Vad betyder siffrorna? (mentalbeskrivning)

kolla http://web.telia.com/~u45522943/mh.htm,
där kan du se vad allt betyder.

Vad är det för ras?

Om det är bra eller dåligt beror väl på ras och vad man ska ha hunden till.
Det har nyligen varit uppe en tråd om mental-beskrivningens betydelse hos hundar,
jag personligen lägger ingen större vikt vid ett MH.

Men OM jag la stor vikt vid det så skulle jag inte ta valp efter den hundens MH.
Dels för att den är skotträdd,
den har inget eller väldigt lite föremålsintresse/jakt.
Griper, biter eller leker inte.
Rätt tråkig hund.

Senast ändrad av en moderator:

Tråkig hund som har svårt att avreagera. Dessutom skotträdd. Inget jag skulle köpa eller köpa efter.

Tack för länken! :bow:

Rasen är dobermann.

Jag upplevde denna hund som ganska tråkig och "osynlig".
Hunden hälsade, men inte direkt översvallande och sen höll den sig mest i bakgrunden.
(Sen kan jag ju inte säga om det är en rättvis bild av hunden eftersom jag inte umgås med hunden dagligen.)

Den andra förälderns MH är betydligt mer positiv och min "bäbis" verkar ha ärvt mer därifrån. (Lite för tidigt att säga nu kanske, hon är bara 6 månader än så länge, men så som hon är för dagen så ser det okej ut.)
Även den föräldern träffade jag och vovve var toppentrevlig!
Träffade även 2 syskon ur kullen och de var också glada trevlig hundar.

Nu är jag inte intresserad av att tävla utan jag ville ha en kompis som gärna tränar och går kurser och sånt kul med mig utan att det blir överdrivet. (För visst kan man skaffa en aktiv ras utan att ha tävlingsambitioner eller blir jag halshuggen nu? :D)

Jag gillar min lilla otäcking (fastän hon breder ut sig i soffan och anfaller med stora otäcka blöta pussar!) och jag antar att tiden får utvisa vad det blir av henne. :love:
Kanske blir det jättebra, kanske är det mitt livs misstag.
I vilket fall som helst så kommer jag lära mig massor. (Hoppas jag! :crazy:)

Hon är ett "hemmabygge" så det är ingen kennel inblandad.

Med tanke på att dobermann kan vara lite sisådär i tempramentet, skulle jag inte köpa en valp efter den hunden utan satsa på bra gener.

Håller med flera av de föregående om att detta verkar vara en rätt instabil och tråkig hund som inte går att engagera i lek och som inte avreagerar och dessutom är rejält skottberörd, alternativt har föraren avstått skott av någon anledning...

Enligt avelsrekommendationerna för doberman så ska man inte avla på annat än de individer som har 1-2 på skotten. Rätt oseriöst att avla på en med 5:a... Om det nu inte är så att denna individ har en korning som säger nått helt annat...

Du kan se dobermannens "normalvärde" på MH här: http://www.genetica.se/_mh_data/dobermann.pdf

Rätt annorlunda siffror mot din aktuella föräldrahund...

Tack för den intressanta länken! :idea:

Det var ingen planerad parning och varför de inte valde att ge tiken abortspruta vet jag inte.

Var på SKK hunddata finns uppgifter om MH?
Hittar ingen "flik" någonstans när jag letar?

/Syrsa

Det står under tävlingsfliken.

Jag har precis fått hem min första egna hund ( :bump: ) och har av ren nyfikenhet kollat lite på SKK's hundata. Båda föräldrarna är mentalbeskrivna, men vad betyder alla siffror?
Jag är inte insatt i sådant för fem öre. :crazy:

Resultatet nedan är ena förälderns. Är det bra, dåligt, normalt?
Jag har träffat hunden i fråga och vet hur jag upplevde den, men vad säger siffrorna om hunden? :confused:

Mammans MH-siffror säger mig att hon inte borde gått i avel alls:confused:
Hundar med så stora rädslor som denna hund har är inget som bör gå i avel i någon ras. Rädslor är något man försöker avla bort inte tillföra:crazy:
Men vad man kan se på din valps föräldrar så får vi hoppas att det inte var en planerad valpkull då båda föräldrarna är HD röntgade och MH testade långt efter att valpkullen var född. Detta skall ju vara gjort före parning. Lycka till med din valp:)

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 977
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 316
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 381
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden