Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast jag mular inte nån. jag snöpular.Pular = fixar, grejar, donar. Har aldrig varit ett ord förknippat med något sexuellt i mina trakter.
Mular = gnida snö i någons ansikte.
Det ordet har jag aldrig hört någon använda istället för sex här i Västerås.![]()
Jag har för mig att jag hört det någonstans, fast hemma snömulade vi folk. Däremot kan man ju pula ned snö innanför jackan!Finns den här betydelsen att gnida snö i ansiktet också
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=770178
Pirra? En sådan där man drar spånbalar med? Eller vad kan det annars vara?Pula gör man när man donar med något.
Har blivit frågat om jag har en "pirra", första gången tittade jag lite konstigt och det tog ett tag att komma på vad som menades.
Låter mysigt så här på högsommarenJag har för mig att jag hört det någonstans, fast hemma snömulade vi folk. Däremot kan man ju pula ned snö innanför jackan!![]()
Ja precis, men i Skåne heter det säckakärra och pirra= knulla.Pirra? En sådan där man drar spånbalar med? Eller vad kan det annars vara?
Knulla.Pirra? En sådan där man drar spånbalar med? Eller vad kan det annars vara?
Insåg just varför min skånska hyresvärd tittade så konstigt på mig när jag frågade var han hade pirranJa precis, men i Skåne heter det säckakärra och pirra= knulla.
Har typ aldrig hört någon använda pirra i den betydelsen..pirra= knulla
Har typ aldrig hört någon använda pirra i den betydelsen..