Vad betyder min grovfoderanalys?

A

ankina

Snälla!! Kan någon hjälpa mig att tolka min grovfoderanalys. Är det bra eller dåligt? Har en fet shettis och ett varmblod i normalhull.
Vet att det låter okuunigt men det är första gången jag skickar in grovfoder på analys. Och jag har tänkt ta hjälp med att räkna ut foderstaten men blev så himla nyfiken innan dess.
89% torrsubstans
protein 36gr/kg foder
energi 7,4m joule/kg foder

Sv: Vad betyder min grovfoderanalys?

89% ts tror jag är fel. Har du hö så är det alltid 84%, det kan ha torkat lite påvägen. Jag skulle räknat med 84%. Det är inget superhö, men inte dåligt heller. Shettisen är det nog alldeles perfekt för, varmblodet kanske kommer att behöva lite extra protein. Tips; gå in på hippocampus.se eller com. Där kan du lätt räkna ut din foderstat!

Hej gå in på Hippocampus så kan du med ledning av dina uppgifter göra din egen foderstat gratis det är inte svårt .Lycka till! Räkna med 84%.

89% ts tror jag är fel. Har du hö så är det alltid 84%, det kan ha torkat lite påvägen. Jag skulle räknat med 84%. Det är inget superhö, men inte dåligt heller. Shettisen är det nog alldeles perfekt för, varmblodet kanske kommer att behöva lite extra protein. Tips; gå in på hippocampus.se eller com. Där kan du lätt räkna ut din foderstat!

Måste protestera här. Höet har en kvot på 4,8. Shettisar är inte unika jämfört med andra raser, utan ska också ha en kvot på 6. Vilket gör att även shettisen måste ha lite proteinkomplettering, inte bara varmblodet.

JAG anser det där, tyvärr, vara skräphö. Samtidigt får man göra vad man kan av situationen. Det som däremot kommer bli svårt är att ha fri tillgång, iom den låga kvoten och det faktum att det ändå är ganska ordentligt med energi i det ffa för en lättfödd shettis. Så det blir till att begräna högivan där, och väga givorna.

Varmblodet är helt beroende på vad h*n kräver och hur mkt h*n vill äta.

Det är dock på inget vis ett omöjligt hö, och det finns de som har det mycket värre. Men idealiskt är det tyvärr inte.

Ts låter högt?
Kvoten är 4,8 vilket är lite lågt, den behöver komma upp.
Och som Alexandra_W sa, även shettisen behöver proteinkomplettering med det höet, inte bara varmblodet.
Ingen mineralanalys?

Senast ändrad:

Självklart skulle det vara 84%
Tack så mycket för tipsen. Ser fram emot att lära mig mer.
Jag ska in på Hippocampus och försöka se om jag kan få ut något. Då har jag i alla fall ett bättre hum nu. Och jag ska tänka på proteinet.

Ang TS-halten så det där KAN vara plastat hö. Då kan man få sådana där skeva TS-halter. Kan ju också vara ett rent skrivfel, får väl vänta på att trådkskaparen svarar. Är det plastat foder skulle jag helt ärligt elda upp skiten och köpa nytt. Det är dock inte första gången jag ser skyhögt TS på 'plastat hö', värsta jag sett var 94% TS :crazy:

Självklart skulle det vara 84%
Tack så mycket för tipsen. Ser fram emot att lära mig mer.
Jag ska in på Hippocampus och försöka se om jag kan få ut något. Då har jag i alla fall ett bättre hum nu. Och jag ska tänka på proteinet.

Tänk på en sak ang hippocampus, de räknar med väl låga kvoter ibland. DU kan kolla det själv genom att ta totala smältbara råproteinet i gram, och dela med totala energin. Summan ska bli 6 och inte under (tja, 5.8 går ju att acceptera, men du förstår)

Mmm =/ Låt oss säga som så att det luktade inte direkt friskt. Kan väl inte säga att det luktade dåligt heller, men det luktade inte som varken hö eller hösilge. Det kändes ganska skumt med (jag var ju bara tvungen att 'se och lukta' hur det eg blir med så där torrt). Ägaren till det hela var själaglad dock, för h*n vill ha hö eg, men det bara möglade på skullen, så det där var ju perfekt, lätt att lagra men ändå inte blött.

Jag orkade inte ge mig in på någon diskussion om lagringsinstabilitet och tveksam hygienisk kvalitet.

Men jag är lite fascinerat förskräckt över att fler och fler vill ha TORRT plastat foder, plötsligt finns det MASSOR med plastat foder med 70 - 80% TS. Och jag kan för mitt liv inte begripa VARFÖR någon ens vill ha skiten. Men det är ju efterfrågan på det som i mångt och mycket gör att det produceras sånt 'plötsligt'.

Till om med HorseHage hade elände med 70+% TS. När jag mailade och frågade VARFÖR de som seriösa producenter gjorde 'sånt skit' fick jag det koncisa och ärliga svaret: Det säljer, kunderna efterfrågar det. VI tycker inte heller det ska vara så torrt, men när det är vad kunderna vill ha, så..

Enda anledningen jag kan tänka mig till att man ens vill se åt det är dock snålhet. Plastat foder är dyrt jmf med hö (iaf i småbal), och ju högre TS dessto mindre vatten betalar du för hos de som tar betalt per kg foder. Men ändå, alla nackdelarna liksom..

satt också och funderade på det...för det är väl smrp man delar med energin för att få kvoten?? tar man proteinet så blir det ju helt annat...
fast enligt min analys är ju råprotein siffran högre än smrp siffran så det kanske är smrp hon anger...

Det är ju bara en del av proteinen som hästen kan tillgodogöra sig, så siffran blir lägre för smrp än för rent protein.

Men det kan ju mycket väl vara proteinsiffran, det är låga värden i år (om man tror t ex Svanberg i artikel i Ridsport).

Till TS: blir dyrt år för dig, behövs en del proteinkomplemement.

Hippocampus uppgifter bygger på den senaste forskningen innom foderstatsläran och lärs ut på Högskolan.

Man kan även få väldigt hög % ts om man skickar in prov direkt efter att skulltorken körts och höet är nytorkat. Men värdet brukar ställa in sig runt 84 % på höet när det sedan lagras. Så jag skulle också räkna om till det.

asså jag har funderat lite....som vanligt:rofl:
och jag tänkte på en sak....har också lyckats få ett hö med dålig kvot... men så frågade jag runt här och kom fram till att proteinbehovet är ju beräknat på hur mycket mj dom skulle vara i behov av..dvs 30 till min shettis. och om jag då har räknat rätt så skulle hans mj behov täckas av 3,5 kg hö och protein behovet blir ju180 g (30x6)...men nu går ju han på fri tillgång av hö och sätter ju i sig betydligt mer än det.
säg då att han sätter i sig ca 6 kg på en dag....då har han ju fått i sig 228 g smb rp och har ju då täckt sitt dags behov ju...
men fått ett överskott av mj så han skulle egentligen gå upp i vikt en del:crazy:
men rent hypotetiskt....har han inte fått sitt proteinbehov uppfyllt eller måste man ändå ge ett tillskott då? för i så fall så stämmer ju inte det där med kvoten....gud, varför måste man fundera så mycket:angel:

Har du möjlighet att blanda in halm? Ge 3kg hö+2kg halm.

Det finns lite olika teorier och läror om detta. En del säger som du tänker, att då är ju behovet uppfyllt. En del håller fast vid kvoten som helig. Jag tror att sanningen ligger någonstans mittemellan. Dvs kvoten är viktig till en viss gräns och du kan till en viss gräns fodra med ett överskott av energi bara proteinbehovet är uppfyllt.

Men drar man allt till extremen så funkar det inte. Hursomhelst kommer förmodligen hästen bli fet av att göra som du säger, och en fet shettis är inte det bästa, med alla följdproblem det kan få. Så även om han inte får proteinbrist finns risken att han inte kommer må bra ändå.

Hur tänker du nu? Då blir ju kvoten ännu lägre och proteinbehovet inte alls uppfyllt?

Vad jag menar är att det bara är bra att han får banta och inte får full ranson av energi och protein under en tid.När han senare blir normal i hullet kan du tillsammans med riktig motionering prova dig fram. Glöm inte att ge mineraler och vitaminer!

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 602
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka