Sv: Vad betyder min grovfoderanalys?
Herrejösses
Mmm =/ Låt oss säga som så att det luktade inte direkt friskt. Kan väl inte säga att det luktade dåligt heller, men det luktade inte som varken hö eller hösilge. Det kändes ganska skumt med (jag var ju bara tvungen att 'se och lukta' hur det eg blir med så där torrt). Ägaren till det hela var själaglad dock, för h*n vill ha hö eg, men det bara möglade på skullen, så det där var ju perfekt, lätt att lagra men ändå inte blött.
Jag orkade inte ge mig in på någon diskussion om lagringsinstabilitet och tveksam hygienisk kvalitet.
Men jag är lite fascinerat förskräckt över att fler och fler vill ha TORRT plastat foder, plötsligt finns det MASSOR med plastat foder med 70 - 80% TS. Och jag kan för mitt liv inte begripa VARFÖR någon ens vill ha skiten. Men det är ju efterfrågan på det som i mångt och mycket gör att det produceras sånt 'plötsligt'.
Till om med HorseHage hade elände med 70+% TS. När jag mailade och frågade VARFÖR de som seriösa producenter gjorde 'sånt skit' fick jag det koncisa och ärliga svaret: Det säljer, kunderna efterfrågar det. VI tycker inte heller det ska vara så torrt, men när det är vad kunderna vill ha, så..
Enda anledningen jag kan tänka mig till att man ens vill se åt det är dock snålhet. Plastat foder är dyrt jmf med hö (iaf i småbal), och ju högre TS dessto mindre vatten betalar du för hos de som tar betalt per kg foder. Men ändå, alla nackdelarna liksom..