Vad betyder förkortningarna?

B

Bettan_G

Hej, jag förstår inte alla förkortningar t.ex. i en annons: "tävlad i LA" vad menas med det? Det finns väl LA, LB, LC, LD? vad är skillnaden på alla? :confused::crazy: Och sen står det ju massa sake rom nå kat c och sånt? Vad betyder det?

Sv: Vad betyder förkortningarna?

LA, LB osv är då hur vilken svårighetsgrad hästen är tävlad på. Längst upp på det här forumet (hoppning) finns en jättebra nålad tråd där alla höjder står med för alla kategorier. Vilket för mig till din nästa undran. Kat är förkortning för kategori, och betecknar storleken på en ponny. Kat D är en ponny mellan 138-148 cm, Kat C 127-137cm osv. (Rätta mig gärna om jag har fel, kan vara ute och cykla på någon cm, men på det stora hela är det rätt iaf.)

jahaa,a, b, c och d ponny, nu förstår jag :D men vad står kat för?

När man tävlar hästar gör man det i olika klasser.

I dressyr är t.ex. den lättaste klassen LC (lätt C), sen följer LB, LA, MSV B (medelsvår B), MSV A och så vidare. I hoppning är den lättaste klassen LD för ponny. För stor häst benämns hoppklasserna i stället efter hur höga hindren är (1.20 t.ex.).

När det gäller kat C (t.ex.) är det så att ponnyer delas in i olika kategorier beroende på hur höga de är. Kategori A är minst och kategori D är störst.

Hoppas att detta var till hjälp!

Hej, jag förstår inte alla förkortningar t.ex. i en annons: "tävlad i LA" vad menas med det? Det finns väl LA, LB, LC, LD? vad är skillnaden på alla? :confused::crazy: Och sen står det ju massa sake rom nå kat c och sånt? Vad betyder det?

Hej!

Klasserna i hoppning kallas "LD, LC, LB, LA".
LD, och svårast av klasserna är LA. Klasserna emellan är "upptrappningen". När man har blivit tillräckligt säker i LA kan man över gå upp till medelsvåra hoppklasser.

En b-ponny hoppar 60 cm på en LD, en c-ponny hoppar 70 cm och en d-ponny hoppar 80.
Om man går upp en klass (tex från LC till LB) höjs hindrena med 10 cm, och banan blir lite svårare.

När det står att ponnyn är en kat C säger det vilken storlek ponnyn har.
En b-ponny får vara mellan 120-130 cm i mankhöjd.
En c-ponny får vara mellan 130-140 cm i mankhöjd.
En d-ponny får vara mellan 140-148 cm i mankhöjd, om hästen är större är det ingen ponny, utan en häst.

Kat är en förkortning för kategori, dvs vilken kategori ponnyn tillhör (a, b, c, eller d-ponny).
Sen är det lite fel höjder Arwyn sagt.
A-ponny är upp till 107 cm
B-ponny upp till 130 cm
C-ponny upp till 140 cm
D-ponny upp till 148 cm

Okejj, TACK :D:D Har undrat det ett tag nu.. Tack för svaren :D

KAT betyder : KATEGORI. (stavning) ??

det gäller inte bara att vara tillräkligt säger i LA för att starta msv
man måste ha 5 felfria grundomgångar i LA eller 10 poäng i LA för att starta MSV

Okej, men om man har en b-ponny kan man tävla med den i A då? (om den nu klarar dom hindrerna)

Du menar att om du har en kategori b-ponny och vill tävla i klassen LA?

Ja, det kan du. Men hindrena är ganska höga, och banan är relativt tekniskt svår. Man bör börja på den lägsta nivån och arbeta sig upp. :)

Kom på en förtydling: LA står för Lätt A, LB = Lätt B osv. sedan finns även MSV A osv, som står för medelsvår, samt även svår hoppning.

Så det finns nåt som heter LA, MSV A men finns det då också typ SL = svår A eller?

Hm, SL = Svår A? :confused: Får inte ihop det. Svår klass finns det dock inga bokstavsbeteckningar för, Svår klass finns bara som just svår, går då i höjderna 1,50 och 1,60. :)

Jag menade SA, inte SL :P Men hur vet man om en häst har hoppas svår a då? säger man bara "svår a"? :P

Det heter bara svår klass. Jaa, det får du ju fråga någon som känner hästen. ;) Är den tävlad 1,50-1,60 så är den ju tävlad svår klass. Är den tränad på den nivån skulle jag nog säga just det (i en annons, tex).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar