Vad betyder det här beteendet?

Sophia_

Trådstartare
Jag har en glad och livlig tik på snart 2 år som inte går av för hackor. Hon syns och hörs alltid och älskar det. Likväl är hon en mysig hund som kopplar av när matte gör det och alltid vill vara med.

Ibland gör hon dock något som inte är likt henne, i synnerhet när jag sitter vid datorn (?) Från att ha legat utslagen, sovandes på mattan kommer hon helt plötsligt smygande och liksom trycker sig upp i knät på mig, även om det är alldeles för trångt mellan borden och stolen. Hon bara ska upp i knät och ibland nöjer hon sig inte med det utan hoppar vidare upp på bordet :crazy: och ska därifrån krångla sig tillbaka ner i mittknä. Hon får absolut inte vara på bordet egentligen och normalt sett har hon inget intresse av att hoppa upp på möbler öht, inte ens soffan eller sängen.

Det är inte så att hon blir rädd för något eller liknande, utan det är bara som att tanken infinner sig hos henne och sen bara ska hon upp i knät. Hon brukar inte uppskatta sådan kroppskontakt annars.

Jag bara undrar om någon kan tolka detta beteende, vad det kan bero på/betyda?
Det är inget som stör mig eller är ett problem, bara att det är olikt hennes personlighet i övrigt och vore intressant att spekulera kring. :)

Sv: Vad betyder det här beteendet?

Jag var på en föreläsning med Anders Hallgren och han pratade om ett liknande beteende.
I en vargflock puffar individerna på varandra en gång i timmen med nosen för att visa tillgivenhet och stärka flockkänslan (eller dylikt). Detta är ett beteende som finns kvar hos våra hundar och Anders frågade hur många det var som kände igen sig i att ens hund kom fram, puffade till på armen och när man sedan själv skulle hälsa hade de gått och lagt sig igen.

Jag tolkar det som vanlig enkel tillgivenhet.
Alla våra djur (både hundar och katter) får sådana 'gos-ryck' när dom bara SKA vara i knäet och bli klappade. Jobbigt när man försöker sitta vid datorn eller läsa en bok..
Men det är bara att tacka och ta emot!

Ahh.. det kan ju förklara min hunds beteende. Ibland kommer hon och duttar på en med nosen. Har funderat på varför, men det kan ju vara en förklaring.

Jag var på en föreläsning med Anders Hallgren och han pratade om ett liknande beteende.
I en vargflock puffar individerna på varandra en gång i timmen med nosen för att visa tillgivenhet och stärka flockkänslan (eller dylikt). Detta är ett beteende som finns kvar hos våra hundar och Anders frågade hur många det var som kände igen sig i att ens hund kom fram, puffade till på armen och när man sedan själv skulle hälsa hade de gått och lagt sig igen.

Vad intressant!
Låter ju logiskt när man tänker på det. Vilket mysigt beteende. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 445
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka