Vad betyder de här förkortningarna?

Sv: Vad betyder de här förkortningarna?

Jag bugar och bockar för alla svar!:bow:
..och undrar varför i hela fridens dar jag valde franska och inte tyska i högstadiet????

Har faktiskt försökt översätta deras sidor, men många facktermer finns inte med:confused:

Bra gjort. Facktermer (de flesta i alla fall) kan jag hjälpa till med men vill oftast ha dem i ett visst sammanhang för tydlighetens skull.

Nåväl, nu står det i alla fall så här (obs. gäller westfalen)

Riktlinjer (krav) för att erhålla förbundspremie.

Westfaliska stamboken kan tilldela särskilt lämpliga (min markering för det är endast de bästa som får det) ston förbundspremie = diplom (Verbandsprämie) om de är inskrivna i Westfalens stambok avd I och uppfyller följande krav:

3-åriga ston kan tilldelas förbundsdiplom (Verbandsprämie) vid stovisning (inom förbundet) eller vid motsvarande elitstovisning ( någon annanstans, ston/hästar säljs ju härsan och tvärsan i Tyskland och annorstädes ex till Sverige).

4 - 6 åriga ston kan tilldelas förbundsdiplom om de vid stovisning visas med föl vid sidan

7-åriga och äldre ston kan erhålla förbundspremie om de vid inskrivning i stamboken avd I

minst erhållit totalsumma 7.0 och (som jag skrivit tidigare är en 7a i Tyskland mer värd än en 7a i Sverige)

har åtminstone 1 fölunge visad och brännmärkt i Westfalen

och dessutom egna tävlingsresultat

alternativt resultat av avkommor enl följande

etc etc dvs man rapar upp allt som krävs av stoet o/e hennes avkomma (och det orkar jag faktiskt inte översätta).

Supertack!!:bow::bow:

Det är denna sidan jag försökt, men det blir verkligen mkt klarare när alla ord är med:D

TACK!

Jeanette

Hej Sock, vill gärna hjälpa Dig och har forskat lite på Mecklenburg men hittar inga svar på Dina frågor där.

Nu verkar det som att Mecklenburgförbundet inte är godkänt i Sverige. Om Du tittar på ASVHs hingstreglemente så ser man att av ASVHs erkända tyska stamböcker finns inte Mecklenburg med, vilket troligtvis gör det ointressant att avla på ett sto från Mecklenburg OM man vill ha gröna papper - men det är ju kul ändå att veta om hon är bra.

Och fina föl kan det ju ändå bli men det kan vara intressant att veta?

Ring Du till ASVH för besked om registrering av sto + ev föl.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 756
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 155
Senast: Dentaku
·
Dressyr Såg för första gången Avst. som förkortning i Equipe i dag. Har sett Ute. och någon mer tidigare, men är det någon som vet vilka olika...
Svar
19
· Visningar
11 270
Senast: Raderad medlem 124573
·
Avel Jag är intresserad av hur ni som sysslar med avel ser på det här med antibiotikaanvändningen inom hästaveln? Ingen kan väl ha undgått...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 291
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V