Vad betyder de här förkortningarna?

S

Sock

SAnha? är det ett förbund? Z.Pr. Huptstutbuch och St.Pr. Haupstutbuch och enbart Haupstutbuch, vad är det för skillnad?

Sv: Vad betyder de här förkortningarna?

Inskriven i huvudstambok (Hauptstutbuch) med Z.Pr. = avelsdiplom, St.Pr. = diplom annars bara inskriven.

Z.Pr = Zuchtprämie
St.Pr = Staatsprämie

Inskriven i huvudstambok (Hauptstutbuch) med Z.Pr. = avelsdiplom, St.Pr. = diplom annars bara inskriven.

Z.Pr = Zuchtprämie
St.Pr = Staatsprämie

Aha tack. Vad innebär avelsdiplom?

Fått 1 eller flera visade föl, visat sin avelsduglighet (fruktsamhet), kan vara lite olika bestämmelser i olika avelsförbund.

SAnha ÄR förkortning på Sachsen-Anhalt.

Jaha, så det har inget att göra med avkommors eventuella resultat? Att stoet är fruktsamt är väl iochförsig bra att veta.... men intressantare om det innebär att hon har lämnat något bra

Åh, du som verkar ha lite koll på dessa tyska förkortningar,
Vad är skillnaden på Verb.Pr.St. och St.Pr.St?

Har förstått det som att det är likvärdigt, men Staatspremie kan dom bara få vi 3 års ålder.

Staatspremie är som namnet säger mer allomfattande, Verbandspremie avser premie i ett visst avelsförbund (Verband).

Tyskland är ju en förbunds-stat, alla regioner (småstater) har sina egna regler vilket gör det väldigt komplicerat att förklara + att man måste känna till alla.

Avelsförbunden i Tyskland är 16 st eller fler, minns inte exakt o har ej tid att kolla just nu.

Okej, Jag har ett sto som har verb.pr och är med i Haupstutbuch i Westfalen.

Vet du vad som gäller just där?

Tack för hjälpen så långt:)

Ja, här kommer annars kraven för Verbandsprämie men på tyska

Richtlinien für dieVergabe der Verbandsprämie

Das Westfälische Pferdestammbuch e.V. kann Verbandsprämien an besonders geeignete Stuten vergeben, wenn sie im Stutbuch I eingetragen sind und folgende Bedingungen erfüllen:

1. Dreijährige Stuten An dreijährige Stuten können Verbandsprämien auf den Stutenschauen oder auf der entsprechenden Eliteschau vergeben werden.

2. Vier- bis sechsjährige Stuten An vier- bis sechsjährige Stuten können Verbandsprämien vergeben werden, wenn sie mit Fohlen bei Fuß auf einer Stuten- und Fohlenschau vorgestellt werden.

3. Siebenjährige und ältere Stuten An siebenjährige und ältere Stuten können Verbandsprämien vergeben werden, wenn sie bei Eintragung ins Stutbuch I eine Gesamtnote von mindestens 7,0 erreicht haben, mindestens ein westfälisch gebranntes Fohlen gebracht haben und darüber hinaus eigene Turniererfolge oder Turniererfolge der Nachkommen wie folgt nachweisen können: a) eigene Turniererfolge

¨ Reitpferde 2 Platzierungen an 1. bis 5. Stelle an Championaten für Reitpferde bzw.

Reitponys 2 Platzierungen an 1. bis 5. Stelle an Championaten für Reitponys oder ¨

Reitpferde 3 Siege in Spring- und/oder Dressurprüfungen der Klasse L und/oder3 Platzierungen in höheren Klassen bzw.

Reitponys 3 Platzierungen in Spring- und/oder Dressurprüfungen der Klasse L oder höher oder ¨

Reitpferde 3 Siege in Vielseitigkeitsprüfungen der Klasse A oder 1 Sieg in einer Vielseitigkeitsprüfung der Klasse L oder 1 Platzierung in höherer Klasse bzw.

Reitponys 3 Platzierungen an 1. bis 3. Stelle in Vielseitigkeitsprüfungen der Klasse A oder 1 Platzierung an 1. bis 3. Stelle in einer Vielseitigkeitsprüfung der Klasse L oder 1 Platzierung in höherer Klasse oder ¨

Fahrpferde/-ponys 3 Siege in Dressur-, Hindernisfahr- oder Gebrauchsprüfungen bzw. 1 Sieg in einer Kombinierten- / Vielseitigkeitsprüfung der Klasse M oder ¨

Fahrpferde-/ponys 2 Platzierungen an 1. bis 5. Stelle in Championaten für Fahrpferde/-ponys oder ¨ Zuchtrichtung Rennen ein Generalausgleichsgewicht von mindestens 70 kg.b) Turniererfolge der Nachkommen Mindestens drei Nachkommen, die in Prüfungen der Klasse L an 1. bis 5. Stelle oder höher platziert waren bzw. Ponys, die in Prüfungen der Klasse A an 1. bis 5. Stelle oder höher platziert waren.

Für die Pony- u. Kleinpferderassen gelten dieselben Anforderungen wiefür die Reitpferde.

Ha ha, jag har varit på den sidan och jag är inte så bra på tyska...
Men jag har ju lyckats klura ut att dom kan få det vid olika åldrar:D

Har också mailat förbundet och inte fått så förklarande svar som jag önskat.
Frågat dom stoora uppfödare jag träffat och hingsthållare, men det är ingen som har riktig koll.

Alla vet att det är bra, men ingen verkar veta vad som krävs för att erhålla det, eller omdet är ngn skillnad på staatspremie och verbandspremie.
ASVH sa att det var samma.

Vore dock intressant att veta mer:idea:

Någon som kan översätta tyskan här över så blir jag kanske lite klokare.:)

Jag kan givetvis översätta det men hinner inte just nu.

Ston som ska bli St.Pr.St måste genomgå ett bruksprov, i varje fall gäller det det tyska avelsförbund som jag är mest bekannt med. Innan de gör det kan de bli Staatspremiekandidat om de är lite extra. Verb.Pr.St behöver inte göra bruksprov som framgår av texten.

Bruksproven är anpassade till ston och lite kortare och enklare än för hingstarna men omfattar i princip samma moment dvs ridbarhet/hanterbarhet, hoppning, gångartsbedömning etc.

Är det några särskilda bestämmelser för att bli Z.Pr. Huptstutbuch och St.Pr. Haupstutbuch i Mecklenburger förbundet? Eller är det som redan nämnts tidigare?

Som jag skrivit tidigare gäller olika regler inom varje avelsförbund, tyskarna själva vet inte ens vad som gäller vilket man kan erfara om man läser på tyska diskussionsforum där de oupphörligen ställer samma frågor som ni. Alla svar blir "kontakta Ditt avelsförbund".

Man får helt enkelt kontakta det avelsförbund man är intresserad av.

En del har hårdare krav än andra men i korthet bör man kunna sammanfatta att ett prämiesto är av god kvalitet väl i klass med ett svenskt diplomsto (eller bättre?).

Som jag skrivit tidigare gäller olika regler inom varje avelsförbund, tyskarna själva vet inte ens vad som gäller vilket man kan erfara om man läser på tyska diskussionsforum där de oupphörligen ställer samma frågor som ni. Alla svar blir "kontakta Ditt avelsförbund".

:) Ha Ha,där har de rört ihop det då. Förstår de engelska på förbunden? Tyskan är lite sådär...;)

En del har hårdare krav än andra men i korthet bör man kunna sammanfatta att ett prämiesto är av god kvalitet väl i klass med ett svenskt diplomsto (eller bättre?).

Det där kunde bli en spännande tråd, Undrar om en "tysk 7a" är mer värd än en "svensk"?

Tack så mkt för hjälpen!
Jag börjar förstå varför jag haft svårt att få ngt rakt svar;)

Till Sock och Månsane och alla,

Tyskland är en förbundsstat bestående av 16 delstater med ca 83 miljoner innevånare.

Tyskar är ofta INTE så duktiga på engelska – inte heller fransmän eller spanjorer. Det är en klar fördel att lära sig och kunna tala dessa språk. I sådana stora länder i Europa anser man sig inte vara i behov av att tala främmande språk vilket vi ju gör i Sverige, dock med den missuppfattningen att hela den övriga världen är engelsktalande – vilket gör att jag OT kommer in på den sorgliga historien om den svenska skolundervisning som ju får bli en annan tråd.

Vi gamlingar tackar nu våra, som vi då tyckte, sadistiska lärare eftersom handelsutbytet länder emellan ökar inte minst med hästar. Den tysktalande marknaden omfattar ca 110 miljoner människor.

Maila nu på engelska till era respektive avelsförbund med era frågor och skriv "Antwort in deutsch is OK", sedan plockar ni fram en bra ordbok och översätter, tyska är inte så svårt. Då lär ni er lite tyska och de lite engelska (de blir ju också tvungna att översätta). De förstår oftast bättre än vad de talar/skriver.

Enl mina tyska uppfödare som bl a haft en championatvinnare på Bundeschampionatet är 7,2 bra
8a är utmärkt
9a mycket, mycket bra, mer än utmärkt
10 ett undantagsfall
Dessa höga betyg ges mest på Bundeschampionatet där gräddan av de bästa tyska unghästarna är samlade.

Inflation i betygsskalan tjänar ingen på utom i ankdammen men i "somliga" länder tycks knappt en 8 vara värt någonting, alla vill ha 9or!

Ang att översätta så finns det bra översättnings tjänster på nätet man kan använda och program att ladda ner. :-)

I övrigt instämmer jag om att det är guld att kunna skriva och förstå tyska.
Jag har nämligen gjort ett par tester i år, jag har mailat ungefär samma frågor till samma tyska person, från en mailadress på engelska och från en annan på tyska.
När jag har mailat på tyska har jag alltid fått snabb respons på mitt mail medan dom engelska mailen har ofta tagit längre tid att få svar på alt. inget svar alls.
Har gjort detta till flera personer/hingsthållare med samma resultat..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 756
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 155
Senast: Dentaku
·
Dressyr Såg för första gången Avst. som förkortning i Equipe i dag. Har sett Ute. och någon mer tidigare, men är det någon som vet vilka olika...
Svar
19
· Visningar
11 270
Senast: Raderad medlem 124573
·
Avel Jag är intresserad av hur ni som sysslar med avel ser på det här med antibiotikaanvändningen inom hästaveln? Ingen kan väl ha undgått...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 291
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V