vad betyder alla sorter??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare thatshot27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 998
T

thatshot27

:angel:vad betyder alla sorter som finns typ krafft,hö,betfor,ensilage osv..
vad används allt för? Är det energi,fett, ja vad är allt bra för?

skulle en häst inte bara kunna äta hö?

Sedan har jag alltid undrat över vad det är för skillnad på ensilage och hö det ser likadant ut men luktar annorlunda och känns.

Sv: vad betyder alla sorter??

:angel:vad betyder alla sorter som finns typ krafft,hö,betfor,ensilage osv..
vad används allt för? Är det energi,fett, ja vad är allt bra för?

skulle en häst inte bara kunna äta hö?

Sedan har jag alltid undrat över vad det är för skillnad på ensilage och hö det ser likadant ut men luktar annorlunda och känns.

Först så delar man in foder i två olika grupper grovfoder och kraftfoder. De bryts ner på olika ställen i hästens matsmältningssystem.
Grovfoder är hästens basmat.
Grovfoder är t ex hö, ensilage, gräs och lusern.
Kraftfoder är t ex havre, kli, soja och färdigfoder.
Kraftfoder använder man när antingen grovfodret inte är tillräckligt bra eller hästen har större behov, som komplement för att få fram en bra foderstat.

Så visst det opimala är ju att kunna fodra med bara hö. Men det är få som har så bra hö att det täcker hästens alla behov.

Lite enklet så är ensilage konserverat hö. Man plastar in det innan det torkat helt och får då igång en process som gör att det ändrar sig lite. Där av lukten och "känslan".

Sv: vad betyder alla sorter??

Först så delar man in foder i två olika grupper grovfoder och kraftfoder. De bryts ner på olika ställen i hästens matsmältningssystem.
Grovfoder är hästens basmat.
Grovfoder är t ex hö, ensilage, gräs och lusern.
Kraftfoder är t ex havre, kli, soja och färdigfoder.
Kraftfoder använder man när antingen grovfodret inte är tillräckligt bra eller hästen har större behov, som komplement för att få fram en bra foderstat.

Så visst det opimala är ju att kunna fodra med bara hö. Men det är få som har så bra hö att det täcker hästens alla behov.

Lite enklet så är ensilage konserverat hö. Man plastar in det innan det torkat helt och får då igång en process som gör att det ändrar sig lite. Där av lukten och "känslan".

mycket brasvarat tackar:D

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 869
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 659
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka