Vad betyder (1) efter stoets namn?

ztsu

Trådstartare
Vet inte om denna fråga passar bäst här eller någon annanstans på forumet, moderator får gärna flytta.

(F1) bakom stoets namn betyder stofamilj 1, men vad betyder det när det bara står (1) utan F?
 
(F1) betyder att en häst kommer från Flyinges första stofamilj som heter Kamburg http://www.sporthorse-data.com/d?z=gDyCzs&d=kamburg&x=40&y=11

(1) betyder att den kommer från stofamilj 1 Zaidastammen som stammar från det arabiska stoet Sanchan men är döpt efter hennes dotterdotterdotterdotterdotter http://www.sporthorse-data.com/d?i=57689

F-et betyder alltså inte familj utan står för Flyinge. Det finns sex stofamiljer som stammar från Flyinge och 73 som inte gör det. För att krångla till det lite så var Zaida som gett familjen sitt namn också aktiv på Flyinge, men eftersom det finns en gren av familjen som stammar från från Zaidas mammas helsyster och har varit aktiv utanför Flyinge räknas det inte till Flyingefamiljerna.
 
I boken "Våra stofamiljer" av Stig Facht, därefter tillägg till stamböckerna allteftersom nya har numrerats.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 608
Senast: Wille
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 212
Senast: Fetaost
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 481
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp