Vad betalar ni som får hjälp med ridning ev era hästar?

Eastwick

Trådstartare
Precis som rubriken lyder,

Vad betalar ni per ridtillfälle när ni får er häst riden i utbildningssyfte av någon annan?

Vad har personen för utbildning ?

Sv: Vad betalar ni som får hjälp med ridning ev era hästar?

Jag har dock aldrig lämnat min häst på träning, men har väldigt bra kontakt med min tränare som även arbetar med att träna/rida in hästar. Ska hon rida en häst under ett tillfälle så tar hon 200kr.

Hennes utbildning är: Instruktör , C-tränare för häst & lokaldommare. (plus att hon har ridit in och tränat hästar dagligen i ca 24år)

Jo, det var så jag menade, jag kör hästen till det ställe där ryttaren är, fixar i ordning så att det bara är att rida samt tar hand om hästen efteråt.

Lite olika lösningar beroende på häst, men när tränare A & V red de två förra hästarna jag hade så betalade jag det vanliga lektionspriset. Hade hästen framskrittad och ibland även värmd i trav & galopp innan tränaren tog över, men oftast var det tränaren som travade av hästen och så skrittade jag av den och skötte avskötsel. Tränare A har ingen instruktörsutbildning, men är utbildad LA-domare och tävlar själv med placeringar upp till S:t George. Tränare V är utbildad ridledare.

Dagens tränare U tror jag skulle ta betalt på samma sätt, diplomerad ridlärare (eller vad det nu heter).

När duktiga stallkompisar trimmar nuvarande unghästen i dressyr & hoppning byter vi tjänster med varandra i första hand. Jag servar med färdig häst, fram och avskritt plus mockar och fixar foder åt stallkompisarnas hästar. Dessa två duktiga kompisar tävlar Svår dressyr resp Int fälttävlan.

Och när jag trillat av första unghästen och inte kunde rida den själv så tog dåvarande ridläraren dels betalt som den vanliga lektionskostnaden plus ett litet "risktillägg" (unghästen var riktigt opålitlig) som var ungefär halva lektionspriset till.

Har inte lämnat iväg min häst på utbildning men min tränare har ridit vid några tillfällen för att gå igenom lite saker. Då har jag inte betalat något, men vi har ett utbyte av tjänster utöver de vanliga lektionerna (som jag givetvis betalar för). Står i samma stall och jag hjälper henne med hennes hästar.
Tränaren är utbildad beridare i Tyskland, har utbildat och tävlat många många hästar, och tävlar Grand Prix.

KL

Tackar alla för svar!

Är bara lite intresserad av vad timpengen är inom ridsporten då jag får hjälp med fyraåringen inför kvalitets och reagerade lite på priset då det var betydligt högre nu än för två år sedan när sexåringen gick.

Är det fler som har erfarenhet?

250-300/tillfälle. Då är det personer med utbildning (beridare/tränare) som har hästarna som yrke.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 750
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar