Sv: Vad betalar ni som får hjälp med ridning ev era hästar?
Lite olika lösningar beroende på häst, men när tränare A & V red de två förra hästarna jag hade så betalade jag det vanliga lektionspriset. Hade hästen framskrittad och ibland även värmd i trav & galopp innan tränaren tog över, men oftast var det tränaren som travade av hästen och så skrittade jag av den och skötte avskötsel. Tränare A har ingen instruktörsutbildning, men är utbildad LA-domare och tävlar själv med placeringar upp till S:t George. Tränare V är utbildad ridledare.
Dagens tränare U tror jag skulle ta betalt på samma sätt, diplomerad ridlärare (eller vad det nu heter).
När duktiga stallkompisar trimmar nuvarande unghästen i dressyr & hoppning byter vi tjänster med varandra i första hand. Jag servar med färdig häst, fram och avskritt plus mockar och fixar foder åt stallkompisarnas hästar. Dessa två duktiga kompisar tävlar Svår dressyr resp Int fälttävlan.
Och när jag trillat av första unghästen och inte kunde rida den själv så tog dåvarande ridläraren dels betalt som den vanliga lektionskostnaden plus ett litet "risktillägg" (unghästen var riktigt opålitlig) som var ungefär halva lektionspriset till.