Vad betalar ni på hingst stationen

Vilken korkad ide :crazy:

En sån hingst i travaveln hade nog fått sett sig i stjärnorna efter ston...om det inte vore en superduper kille förståss...MEN jag vet att dom gör så med endel i bl a USA...försäkringsbolagen måste ju iallafall jubla :cool:

Tycker också det är lite fult att ta ut fölavgift efter 90 dygn. Har faktiskt sett vissa travare ha så, men då handlar det om en mindre summa, och så tillkommer lev. fölavgift sen, men då slipper man ofta bokningsavgift istället. Det är väl den man kan säga att man betalar vid 90 dygn. Men att ta ut en full fölavgift vid 90 dygn, det är nästan fräckt!

Ja inte är de nå vidare med 90 dygn men vad gör man??! Tack och lov finns det en hel del hingstar som fortfarande har Levande fölavgift. I år har jag betäckt med en Flyingehingst och de har Levande Föl.så de är ju bra och de känns lite roligare att betala slutsumman när fölet är fött och inte på 90 dygnet!

Majim G som jag betäckte med kostade hittills:
3500 kr och då ingick 10 dgr uppstallning och språngavgift samt ASVH-avgift.
Då fölet är fött kommer ca 4000 till att tillkomma..

Mitt förra föl , Då fick vi bestämma om vi vill betala 90 dagar eller levande föl. Vid levande föl 1500dyrare. Bättre tyckte vi. Nu skall jag betala vid 90 dagar. Försäkra sto babis direkt samma dag.

Mitt sto står och ska bli betäckt med Briar och det som kommer kosta är följande

språngavgift 1500 +moms
fraktkostnader mm 500 + moms
Veterinär 1500 +moms

Uppstallning 50 +moms om dagen

90 dagars 7500 +moms

Transport 400 T.O.R

Dyrt :cry:

Enligt hingsthållaren skulle jag betala moms på de avgifterna som jag nämde men inte på levandefölavgiften. Jag satte mig inte in i det så jättenoga men vänner som varit i Norge tidigare har fått tillbaka den och det hoppas jag att jag gör också... har redan betalt så att slippa den är tyvärr lite för sent.

Ja där ser man, min hingsthållare lät mig slippa betala moms på allt, så slipper jag krångla med att begära tillbaka den. Han måste ju ändå inte betala in moms på en tjänst han säljer till sverige. Det är lite krångligt att begripa det där riktigt, uppgifterna går isär. Huvudsaken är väl att det ordnar sig i slutändan och du får tillbaka momsen :smirk:

Betalar för betäckning med ardenner hingst:
Språngavgift: 1000kr
Stoavgift:250kr
Bete; 20kr/dygn

Hon har varit där sedan 24/6, ska ta hem henne idag.
Summa: ca 1500kr + resa 12-13 mil tur och retur + ultraljud till hösten......

Hoppas hon är dräktig... Första fölet.. ska bli så spännande :bump: :bump: :bump:
Jag kommer att studsa av förväntan när det är dags... :D

Ja, sånna avtal finns också! De är bra. Jag ska kolla på 90 dygnet och ta försäkring för de kostnader som de hitills kostat,sedan blir det att betala Levande Föl nästa år (om de blir nåt föl)

Stations+semineringsavg. 1500:- + moms
Veterinär inkl ultraljud 200:-/gång + moms
Uppstalln. ?? vet ej tar aldrig det utan kör dit hästen varje gång (typ 5 min väg)
Hingsten 3000 + 6000 + moms
Seminskick (1 gång) ca 400:- om jag minns rätt.

semin 5000
station 1000
PG 40
Dygnsavg (8 dygn) 640
tranport sperma 1300
90 dagar 6000
språng 3000
allt plus moms= 21225 kr som hittat!

Aram KWPN han är ju på fryst.. Ska kolas 17 dygn på lördag håller verkligen tummarna..

"Om man betalar på 90 dar..och inte får nåt föl året efter...vad händer då?"

Man ser till att teckna foster/föl försäkring bums på konstaterad 90dgr annars ser man glad ut när man konstaterar att man slängt pengarna i sjön.

Alltså skall jag räkna in ytterligare 2000kr på mina ev 16000kr= 18000kr för född fölis.

I Tyskland betalar man allt i språnget, de tycker vi är kocko i Sverige som delbetalar och Flyinge har haft ett enormt arbete för att få vissa tyska hingstar med rimliga betalningsvillkor, några förbund vägrar och har istället gått med på att ta betalt per skick.

Farewell III och Argentinus betalar du allt i ett på = Farewell =8000kr+ moms vilket ger ett ok pris om det tar sig. Argentinus 20 000kr+moms...sug på den.

Hörde att Quidam de Revel kostar 75000kr?

Näe men har man bestämt sig så har man ju, appropå Quidam så var jag o kollade mitt sto i dag (hon hade tyvärr inte tagit sig 17 dgr) o då hade de ett sto som skulle till England konstaterad 40 dgr m Quidam, ägaren skulle skicka dit ett nytt sto för det första stoet tog sig på en gång. Alltså två ston på 75000 rätt bra ändå när man kan göra så, man köper väl tre strån o får tydligen använda till fler ston vilket inte är så vanligt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 846
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar