Vad betalar ni i kallhyra?

Sv: Vad betalar ni i kallhyra?

Det är ett aktiebolag där varje hästägare får köpa en aktiepost per häst. Bolaget drivs sedan med minsta möjliga vinstmarginal för att banken ska vara nöjd och bevilja lån till ridhusbygge, renoveringar etc.
"Kallhyran" går således till alla omkostnader så som räntor, amorteringar, driftskostnader och inköp av material och varor.
Alla aktieägare har rösträtt och det administrativa samt styrelseposter delas upp mellan de som kan och vill.
ALLA stallsysslor beslutas och delas upp mellan inackorderingarna (även andrahand) om det inte beslutas att tjänsten skall köpas in utifrån.

Om man flyttar kan man antingen välja att ha kvar sin aktiepost och hyra ut boxen i andrahand, eller sälja sin aktiepost till en ny person som vill köpa och flytta in. Det finns lagar och bestämmelser för hur det ska gå till, men är inte sååå komplicerat som det låter.

Jag betalar 750 kr i kallhyra. Då ingår vatten och hagar, samt tillgång till boxen och stallets övriga utrymmen. El tillkommer.

Kallhyra är ju just KALL hyra, boxen enbart. Ingår det något mer så är det inte ren kallhyra.

*KL*

Betalar 1400 kr för box, in- o utsläpp ingår varje dag. Vi ger hästarna lunch i hagen en dag var i veckan.
De ska höja till 1600 kr för samma som ingår nu men jag ska flytta och där kostar det 2000 kr men då ingår manegen i det priset. Nu får jag köpa till det för 500 kr/ månad. Vår paddock används som hage till en häst som inte kan gå med andra så den är i uselt skick och inte ridbar enligt mig :crazy: så jag måste ha mitt manegekort för att kunna träna.

Häromkring är väldigt dyrt. I höst kommer jag betala 2250 kr men då är det helt ny anläggning och manege, skrittband, tvättmaskin ingår.

Men man får köpa till ensilage/hö, strö och kraftfoder utöver på alla dessa ställen.

Jag betalar 600 kr.

Då ingår stallplatsen/boxen, stora hagar, vindskydd/lösdrift, in/utsläpp, fodringar, på och av med täcken osv.

Hösilage köper vi tillsammans, kraftfoder och strö köper vi var och en för sig.

kl*

jag kommer flytta min häst i slutet av månaden. Min kallhyra ligger på 500kr i månaden då. Då ingår box med vattenkopp, tillgång till stora hagar samt sommarhagar, tillgång till sadelkammare, loge osv.

Vi delar på fodringarna i stallet (4ggr/dag) och spån och hösilage kan köpas på gården. Kraftfoder köper man var för sig.

Betalar 400 kr per box i kallhyra, och det är för:
- box
- sadelkammare (dock utan krokar/sadelhängare- det har jag fått köpa själv),
- el (ej varmvattenberedare, då kostar det mer)
- tömning av gödselstack
- vinterhage (ca 6000m2) med stolpar+band, dock får jag röja sly själv + sätta upp bandet....och skaffa handtag + grindisolatorer

All övrig kringutrusning har jag skaffat själv, ex elaggregat med tillbehör, grepar, skottkärra, krokar, vattentunna ute m.m.

Tycker själv det är på gränsen till för mkt betalt eftersom jag får göra allt jobb själv, exempelvis röja all sly som växt upp i hagen - vattenpumpen behöver byggas in för att inte frysa så det ska vi fixa också... Men det är en granne som äger stallet och jag vill ha hästarna hemma så jag har inte så mycket att välja på...

Om 400:-/månad är för mycket så skaffa en egen gård, då måste du betala lånet på gården plus att fixa hagar, röja sly etc alldeles själv. Hur kan man tycka att 400:- är för mycket????????????????

Jag har tagit 500 kr/mån per box med in/utsläpp alla dagar, alla fodringar 5ggr/dag, hö/hösilage, halm, hagar, el, täckesbyten och även ev mockning vissa dagar.
Då är det bara grovfoder och strö som dom betalt för och inget för själva boxen.
Ska höja till 1000 kr/mån då alla säger att det är för billigt.

Jasså ska du? =) Då vet jag att jag inte ska ställa min hos dig då när han kommer hem igen hehe

Betalar 2100 i kallhyra. Då ingår 4fodringar/dag, ut och insläpp vardagar. Helger gå på rullande schema (ej morg.fodring) 2paddockar (20x40 och 30x60), ridhus (20x60) och hage. Foder och strö får man köpa till. Finns dessutom, skrittmaskin, solarie. Hjälp kan köpas med tex mockning och ridning om man nån dag inte hinner. 3 hopptränare/vecka och 2 dressyrtränare/vecka. Hopp och Dressyrclinicar ca. 1 helg i månaden. Även Div.I tävlingar i hoppning.

800 kr för box 3x4 meter + tillgång vinterhage och rasthage + utrymme i sadelkammare + vatten.

200 kr för 3 fodringar/dag, samt in- och utsläpp, men är man i stallet då det är fodring eller utsläpp hjälper man självklart till med det.

Alltså 1000 kr sammanlagt i kallhyra, och utöver det tillkommer ca 500 kr i spån och foderkostnader.

Senast ändrad av en moderator:

500:- betalar jag i nuläget. då ingår boxen, vatten och hage.

Senast ändrad:

Boxhyra (hyra av boxplats, rasthagar) 600:-

Sedan tillkommer:
Torvströ samt borttransport av gödsel.
Tillgång till stall, sadelkammare, spolspilta och toalett.
El, vatten, visst förbrukningsmaterial.
Reparation och underhåll (normal förslitning av hagar och stall).
Saltsten, betfor 0,25 kg och mineraler.

Så totalt:
exklusive moms 1080:-
inklusive moms 1350:-

Varken grovfoder eller kraftfoder ingår så jag köper till hö(analyserat med stuterivärden för 2kr/kg), soja och korn för totalt 670kr/mån.

Kollektivstall med plats för 6 hästar.

Tag tar 600 kr i kallhyra av inackorderingar. Då ingår box, hage, in och utsläpp, fodringar, täckesservice. (alla dagar)

*kl*

Jag betalar 500;- i kallhyra och då ingår bara box, hage och el.

För ca. 450;- extra ingår utsläpp + insläpp, morgonfodring, 3 kg havre/korn, fri tillgång till ensilage och halm.

Helt okej pris enligt mig:)

Står i ett helinack. stall nu, men förra stallet betalade vi kallhyra. den låg på 800 kr/mån. Då ingick in/utsläpp och fodringar alla dagar i veckan. Vatten, el, tillgång till sadelkammare och paddock. Fick alltså lägga till pengar enbart för foder/strö eller ev täckesbyten om man ville ha det.

kan tillägga att det var ett litet stall med enbart 4 inackorderingar. Nybyggt stall med boxar som var 3,5 x4 meter.

Betalar 500 kr/box. Box, el, vatten, fin vinterhage på ca 3 hektar, ridbana med belysning, sophämtning, tömning av gödselkärra och delvis uppvärmd sadelkammare ingår i kallhyran.

Färingsö, Ekerö, Stockholm. Kollektivstall. Totalt 7 boxar varav en för närvarande är tom. Vi är totalt 5 personer som hjälps åt med ut- och insläpp samt fyra fodringar per dygn. Min dagliga uppgift är att ta in hästarna och ge kraftfoder och hö. Tycker det är bra när man har bestämda pass för då blir det samma rutin varje dag för hästarna.

Var och en köper själv sitt foder och strö till sin/a häst/ar men transporterna samplaneras så mycket som möjligt.

Jag betalar 1000 kr/mån. Då ingår det stor box, vinterhage, beteshage, in och utsläpp alla dagar, alla fodringar, hö, spån, täckesservice, ridbana, uppvärmd sadelkammare, lån av transport om det behövs osv.

2000 kr för boxplats o lerhage (där ja själv köpt staketet), ström och vatten ingår. Inget annat.
Vad anser ni om den kostnaden?
Eller 1000 kr rättare sagt.

Sen undrar jag, kan man begära retruaktiv hyra utan att det är något man kommit överens om?
Det var svaret jag fick när jag sa att 2000 kr för en kallhyra på ett stall och hage var alldeles för dyrt.
Hänvisades då att jag inte hade betalt någon hyra för att ha hästarna där från början. (Jag bodde då själv på stället och hyrde huset, stallet ingick då).

Betalar 550kr i kallhyra då ingår bara box och hage, allt övrigt gör hästägaren.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi sitter och tittar på mark där vi gärna skulle starta upp en hästverksamhet. Det kluriga är att veta vad man kan räkna med för... 2
Svar
21
· Visningar
2 042
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Och isåfall har ni koll på vad som ingår och vad ni betalar för den? Jag satt idag och jämförde gravidförsäkringar stenhårt och kom på... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 258
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Blir inte vettig på min SAM ansökan. Jag får fel 1) Jag har inte svarat på om mitt jordbruk ingår i en koncern. Det har jag visst! 2)...
Svar
2
· Visningar
254
Senast: fejko
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 952
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka