Vad betalar ni för "Paddockkort"?

Sv: Vad betalar ni för "Paddockkort"?

I en dålig paddock jag red i för några år sedan kostade det
15kr/halvtimme o häst, så om man skulle rida två hästar
en timme vardera blev det alltså 60 spänn.
Lite konstigt sätt att ta betalt på enligt mig.

Var gör du av sanden på ridbanan om lägger dit för 10.000/år :confused: jag har haft min ridbana i 5 år, 22*55 och ej lagt dit något grus sedan jag anlade den och bana är superbra fortfarande :D

bara undrar inte kritiserar :D

Vi har en normalstor paddock. Har lagt dit grus 2 ggr på dom 6 år som vi har bott här. Men vi är några som använder ridbanan. Pris för grus 2800 kr per gång. Vår granne kom och frågade om hon fick rida på banan. Jag sa att hon kunde få det. Eftersom hon är ensam. Men inga fler. Vi har många hästar inte långt härifrån som inte har ridbana. Det blir för mycket slitage om dom också skulle komma och rida. Vi i stallet är 3 till 6 hästar som nyttjar banan. Men inte varje dag. Gubben min sladdar banan varje vecka men sanden försvinner ändå.

Den_Lille skrev:
SKulle inte släppa någon på min bana under 300/månad.

En bra bana kostar 50 tusen att ordna, men en del tror ju att allt är gratis...

Om en bra bana kostar 50000 att ordna, undra då hur bra den paddocken jag rider i? Den kosta lite över 100 000 att göra (bara underlaget) och ägaren tar bara 100:-/månad för låta nån rida i den... Gode gud vad hon går i förlust då.. Jag hade lätt kunna betala mer även om underlaget är lite tungt..

Jag skulle inte betala så mycket. Vi har tillgång till paddock genom ridklubben, det ingår i medlemasavgiften (150 kr/år för senior). Visserligen nyttjar klubben paddocken ibland, 2 timmar i veckan är ena banan upptagen och ca 4 timmar per månad är båda banorna upptagna, men det är ju inte mycket ridtid man förlorar på det lilla...

Har även möjlighet att rida i ett privat ridhus (20*40) för 1000 kr/halvår.

Jag betalar 300:-/år för att hyra in mig på en ridbana i närheten, det är ca 15min skrittavstånd, finns fina bommar och hinderstöd man får använda. Bra belysning och så harvas den regelbundet. Inhägnad är den också. Men den går inte att utnyttja vintertid för dom plogar den aldrig. Sen ibland på vår/höst kan dom ha en häst där om hagen är väldigt lerig..Men det är helt ok för mig tycker jag...Jag är glad att jag får rida där eftersom jag inte har någon annan ridbana i närheten..ca 1mil till ett privat ridhus som har rätt så mycket lediga tider..dom tar 150:-/timme...det är också helt okey.

Jag tycker att 300 kr låter hemskt dyrt för att rida i paddock. :crazy:

Det är vad jag betalade för mitt förra ridhus som är 60x20 med superbra underlag, massa speglar, pedantskött, harvades 3 ggr vecka på fasta tider, vattnades vid behov med relativt attraktivt läge. Massor med hindermaterial och mer än hälften var såna här lättviktsbomar och stöd. :bow:
Dessutom ingick det att man fick nyttja en paddock (20x40) med gummiflis och en miniterrängbana och några fasta ridslingor.
Varje vecka organiserades dessutom hoppträningar med kända b- och a-tränare.

Och folk tyckte att DET var dyrt! :confused:

Jag vet ingen anläggning i stockholm som har högre priser än det.
Har svårt att förstå motivet till så dyr paddockhyra ute i landet.

Senast ändrad av en moderator:

Hos oss kostar det 600:-/år att rida på utepaddockarna(ej ridhus). Då har vi två stycken, en dressyr och en hopp.
Staket och belysning är helt OK och vintertid plogas banan(endast då dressyr för hoppbanan är STOR). Våren så plogas hoppbanan upp ordentligt för att den ska torka fortare.
Vår/sommar/höst harvas utebanorna om underlaget blir dåligt.
Vi har även tillgång till 2 ridhus men då måste vi lösa ridhuskort 1800:-/år(då ingår även ridning i paddockarna).

Klubbens paddock kostar för medlem 200 kr/år eller 20 kr/gång och 300 resp 30 kr för icke medlem.
Då är den nyanlagd och med hindermatrial och60x20 m.
Ridhuset jag rider i då o då med mått 20x60m kostar 50 kr/gång (vet inte mån eller årskostnad) och det är rel nybyggt med såna där "säkerhetshinder" (minns inte vad de heter), boxar o toa. jättebra underlag
Så 300 kr i månaden tycker JAG låter dyrt..

*lånar knapp*

gud vad ni snackar om att gå i förlust om man inte tar tillräckligt betalt för att folk rider i paddocken.
även om ingen annan än ägaren rider i den så skulle de ju gjort den ändå.
dvs. betalat ändå. och inte tjänat nåt.

skadar det då att någon mer kan få rida i den.. ärligt talat?
svårt att dela med sig.

HoppFantasten skrev:
*lånar knapp*

gud vad ni snackar om att gå i förlust om man inte tar tillräckligt betalt för att folk rider i paddocken.
även om ingen annan än ägaren rider i den så skulle de ju gjort den ändå.
dvs. betalat ändå. och inte tjänat nåt.

skadar det då att någon mer kan få rida i den.. ärligt talat?
svårt att dela med sig.
Ja, ärligt, det skadar paddocken.
Jag har en paddock, min första alldeles egna.
Och det är en lågbudget-paddock.
Den klarar bara en begränsad mängd med ridning, sedan så går den sönder.
Den är upplyst, så jag vill att den skall hålla för MIN ridning mörka kvällar.

Att anlägga en bana som skall hålla i alla väder och dessutom ha samma fina svikt som min bana, det kostar mellan 50 000:- och 100 000:-.
Min bana har kostat kanske 16 000:-.

Om min bana skall gå sönder så att jag måste köpa mera grus, så vill jag ha betalt för det.
Ordentligt betalt.
Att lägga ned mellan 34 000:- till 74 000:- till på banan för att andra skall kunna rida där gratis, det är inget som jag direkt har lust att göra.
Dessutom så skulle jag vilja slippa all kritik som ni framför mot dåliga banor.
Jag vill då inte ha någon annan som skall tycka en massa om när och hur jag skall sladda min bana.
Är det så svårt att förstå?

Tycker det är svårt att svara på, om underlaget vore bra så tycker jag ändå att det vore en rätt så rimlig kostnad. Men hur ofta har du tänkt rida där då? Tänker du rida där liksom runt 4-5 ggr i veckan så tycker jag kostnaden är rimlig, men har du bara tänkt rida där kanske 2 ggr i veckan, så kanske du tjänar på att betala för varje timme som du utnyttjar den då?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Har det senaste året lagt märke till en ny "trend", främst ser jag det på Facebooks alla "skänkes, sökes, bytes" grupper. Allt ska vara...
2
Svar
31
· Visningar
4 384
Senast: Dentaku
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama