Vad betalar ni för "Paddockkort"?

I

Iglatjarn

Ytterligare en Vad Kostar- tråd. men min granne har byggt paddock och nu när den är färdig och man går och frågar vad dom skall ha för att jag nyttjar den så har dom sagt 300kr i månaden....
Låter hemskans dyrt i mina öron, det är en 20*40 paddock utan tak, med tre strålkatstare på mitten som funkar bra, men den harvas aldrig utan paddas bara, den är lite ojämn och ganska hård emellanåt.
hur mycket betalar man för en paddock egentligen?
*har en annan deal på gång*

Sv: Vad betalar ni för "Paddockkort"?

För en paddock skulle jag nog inte betala några 300:-/månad... Däremot KANSKE för ett ridhus?

Har kollat runt lite priser sedan "vår" ridhushyra höjdes till 400:-/månad, och runt 250-300:- /månad, 700:-/termin och 1500:-/år verkar vara ganska vanligt. För ridhus...

OBS att detta är väldigt ca, och det kan nog variera med vart man bor.

Där jag bor får man betala 950:-/halvår för stor ridhus med toalett, cafeteria, och komplett hinderpark, plus att man då också får tillgång till en enorm uteridbana. Dock så är det ridskola där, men med ganska mycket lediga tider.
Pris att rida där per gång är 75:- (det tycker jag är dyrt för ridhushyra!)

Mvh Huntress :)

Till den paddocken jag rider i som är runt 25*48 m men bredare i andra änden med belysning och rätt bra underlag av stenkross, stenmjöl och strimlad gummi, men underlaget blir något tungt ibland men det beror på att det inte har packats riktigt än, finns bra belysning, och den ligger i lä bakom stallet så där blåser inte så hårt.

Paddocken är rätt nygjord ett par månader tror jag och harvars 1-2ggr/veckan.
Finns tillgång till hindermaterial och ska snart sättas upp bokstäver med.
Där får vi betala 30:-/gång eller 100:-/månad.
Jag tycker det är ett jättebra pris.

Om det inte passar dig att betala 300kr / månad så tycker jag du skall leta efter ett annat alternativ.

Det kostar pengar att anlägga en ridbana, det kostar pengar att betala belysning, underhåll av staket skall skötas etc.

Verkar som om det finns en hel del hästägare och ryttare här ute i landet som vill åka snålskjuts på andras egendomar.

SKulle inte släppa någon på min bana under 300/månad.

En bra bana kostar 50 tusen att ordna, men en del tror ju att allt är gratis...

Jag betalar 150kr/halvår för en belyst paddock med sådär underlag i. Är väl ganska stor. Så 300kr/mån låter dyrt, men jag kan tänka mig att det är dyrare att rida i en helt ny än en gammal.

jag förstår inte vad som skulle vara dyrt.
Hon har tillgång till padocken 24 timmar om dygnet alla dar i veckan.
alltså bli avgiften ca 40 ÖRE timmen. Skulle det vara dyrt?
Eller räkna på att hon lånar den 1 timme dag, då blir det 10 kr för den timmen.

Tror inte det är många som rider 24h om dygnet varje dag i veckan :devil: :cool:

Men visst det låter rimligt med 10kr/dag, men om hon bara rider en gång i veckan blir det 75kr/gång. Det är hälften av vad det kostar att rida lektion på ridskola inkl häst, lärare, manege, el och utrustning. Då känns det genast dyrare.

Själv skulle jag isåfall hoppat över den dagen. Rimligt kanske om hon använder paddocken typ 3-4ggr/vecka. Men om man då räknar på ett år så betalar hon 3600.

Jag räknar med att det är fler som använder paddocken minst 10st? 36 000/år, dvs paddocken har betalat av sig på 2år och går med förtjänst om den nu kostade 50 000 att anlägga. Då räknar jag inte med el och underhåll men kan det kosta högst 2000/år? Dvs om det är en bra anlaggd paddock.

Jag har ett ridhus på ridavstånd där jag kan hyra in mig för 80kr/gång +10kr (hindermaterial) eller 2100kr/halvår. Det tycker jag låter rimligare i pris.

Glömde att näma att jag även hyrde in mig i en annan mycket större och jättefin paddock på hisingen när jag hade häst där. Då behövde man bara betala medlemsavgiften (240kr) för ett år för att få använda den obegränsat (inkl el). Det fanns även hinder. Tror nästan den var lika stor som 4 eller fem normalstora paddockar. Men det var såklart väldigt prisvärt :) :bump:

Senast ändrad:

visst så "passar det mig" att betala det, tycker bara det låter fruktansvärt dyrt för en paddock, det är ju inget ridhus med tak. den paddocken har inte kostat 50 papp att lägga, det kan jag garantera dig... :smirk:
klubben har en 20*70 paddock en bit bort och den kostar 200kr/år att rida i. obs, en klubb med FÅ medlemmar...

åker inte snålskjuts alls. vi frågade från början om vi skulle dela på allt, med dom ville bygga själva. med egna maskiner och eget material och arbetskraft, och då blev resultatet.....sådär...
hinder har jag själv betalat för och ställt dit, som ägaren givetvis har fri tillgång till.
Vem rider mitt i natten?? inte jag, inte 7 dagar i veckan heller.

det är bara jag som använder den utöver ägarna, finns inga andra i närheten.

fast det är 3km enkel resa att rida på delvis obelyst asfalt på en väg som kallas för "Fyllevägen" av göteborgspolisen.... :crazy:

Betalar 10:-/gång för en paddock utan belysning. Betalar 300:-/termin för jättestort fint ridhus.

Ja men då ändrades läget lite tycker jag, har du dina hinder där för dem att nyttja tycker jag det är lite snålt att du skall betala 300kr / månad. Hinder kostar oxå pengar i inköp och underhåll.
Svårt ändå att avgöra vad det skall kosta. Men man kan krasst konstatera att MÅNGA i vårt avlånga land lever på att andra bygger ridbana, ridhus och förutsätter att det skall kosta typ noll kronor för dem att utnyttja.

Vi betalar 650 kr/halvår för 1a hästen och 300 fö resterande hästar i ridhuset på ön. Litet 39x19 men nästan alltid tomt, full hinderpark och harvas 1ggr/v. Min ridvolt är 60x35 och har sand/gräs som sladdas varje vecka. Rejält trästaket hinderpark men sämre ´belysning. Jag lägger på sand för 10 000 om året och släpper helst inte in någon utefrån, har klubbens tävlingar samt avelsföreningens utställningar där.
Då jag vet hur mkt det kostar att salta och fixa med en ridbana så tycker jag nog att 300 i mån egentligen är ett rimligt pris om man är få som rider där. Ett rihus som man aldrig är ensam i skulle jag inte lösa ridhuskort för.

jag börjar väl förstå att det kanske inte är så dyrt, men den sköts inte alls. det är jag som trycker in min Jetta genom grinden och lägger ett par krattor baktill på draget för att om möjligt kunna luckra upp underlaget ibland. saltad blir den inte, mer sand skulle behövts men kommer inte. den blev färdig förra året men vi har inte använt den så mycket just för att den varit dålig.
ibland rider man i uppförsbacke och ibland i nerförsbacke...
men vi skall nog göra en deal, dom har inget bete men det har jag. skall spinna på det lite...

Vi har egen paddock men för att rida på anläggningen som ligger 2 km bort betalar vi 600 kr/halvår alternativt 1000 kr helår om man betalar för helår i en summa så att säga. Stort ridhus 60X30, dessutom finns ett mindre ridhus, 25X40 som vi också får använda om det stora blir fullt med folk. skulle med andra ord aldrig betala 300 kr månad för en liten vanlig paddock - där har de lagt ett överpris minsann.

Tycker det låter ganska dyrt, med tanke på skötseln.

Men du får väl införa hyra för dina hinder osv... En deal med sommarbete låter som en bra idé.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Har det senaste året lagt märke till en ny "trend", främst ser jag det på Facebooks alla "skänkes, sökes, bytes" grupper. Allt ska vara...
2
Svar
31
· Visningar
4 384
Senast: Dentaku
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama