Vad betalar ni för hösilaget?

D

diartistakasha

Som rubriken lyder hur mycket ger ni /kg för hösilaget? Använder ni er av stora rundbalar eller är det nån som köper små balarna? Förlorar man mycket på att köpa en lite bal?

Svara gärna!

Sv: Vad betalar ni för hösilaget?

Jag fodrar inte med hösilage just nu för närvarande, men det väsentliga angående priset är ju också hur pass stor del torrsubstans
det är i framför allt och även lite kring värdena hur pass hög MJ och smbrp det är i. Men just TS halten är viktig så man inte står och betalar mycket pengar för en massa vatten.

Kan svara för mig själv att vi hade rundbalar i förra stallet, stallägaren hade personer som tog hösilage på hans marker. Detta betalade jag 400:- i månaden för , var något år sedan och då var det fri tillgång så man fick ta så mycket man behagade.

Vi hade ingen analys dock och det var jobbigt eftersom det kunde skifta ganska mycket mer hur pass blött det var och även kvalitén.

Så utav den orsaken föredrar jag hö, tycker det är skönt att man slipper spruta dom då också (mot botulismen). Så kan man förvara höet torrt och bra tycker jag själv att det är bäst. Annars så skulle jag själv välja att fodra med hösilage i småbalar, och försöka hitta något vettigt med hög TS halt i så det ändå skulle vara rätt torrt.

Fördelen med hösilaget är väll att det är plastade balar så man behöver inte vara orolig över lagringen såvida det inte går hål i plasten någonstanns. Sedan ska man ju alltid kolla igenom det noggrannt men det tycker jag man ska göra oavsett om man fodrar med varesig det är hö eller hösilage.

Men småbal är enligt min erfarenhet dyrare en storbal.

Senaste hösilaget jag köpte varierar litegrann i tshalt, ligger nog mellan 50-65% skulle jag tro. Jag betalar 90 öre/kg för det, plus moms.

Jag betalar 70 öre/kilot på rundbal :D Torrt hösilage...

Man får räkna med priser från 150:- plus moms och uppåt per rundbal. Vi hade inhyrd granne förra året och jag räknade ut vårt självkostnadspris för rundbal (material och arbete : slåtter, vändning, strängning och plastning) och hamnade på 147:-. Då ingår inte kostnad för vallfrö och plöjning, harvning och sådd.

Plastkostnaden är faktiskt den absolut största enskilda posten. Det är en orsak varför småbal är så mycket dyrare. Det är också avsevärt mer arbete med hantering, det finns många effektiva maskiner för att hantera stora balar.

Som rubriken lyder hur mycket ger ni /kg för hösilaget? Använder ni er av stora rundbalar eller är det nån som köper små balarna? Förlorar man mycket på att köpa en lite bal?

Svara gärna!

Jag/Vi betalar 2.20kr/kg, hösilage på stor rundbal med en ts på 70-75% :crazy:

1,90 kr för mycket torrt grovfoder i plastade balar om 170 kg. Fyrkantsbalar. Går att hantera med säckakärra. Väldigt praktiskt.

Jag betalade 2,75/kg för hösilage nu i helgen. Balarna ligger på ca 35 kg. TS 69%. Jag tyckte det var dyrt men det var kris. Tack och lov så var det jättebra värden. Behöver inte extrafodra med kraftfoder resten av säsongen.
Allt mitt hö har möglat. :cry: Höt som jag har kvar har jag gett 15 Kr/balen, ca 8 kg/bal. Även det är dyrt i mitt tycke. Ännu dyrare blev det eftersom jag måste bränna ca 100 balar :devil:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat