Sv: Vad betalar ni för hösilaget?
Jag fodrar inte med hösilage just nu för närvarande, men det väsentliga angående priset är ju också hur pass stor del torrsubstans
det är i framför allt och även lite kring värdena hur pass hög MJ och smbrp det är i. Men just TS halten är viktig så man inte står och betalar mycket pengar för en massa vatten.
Kan svara för mig själv att vi hade rundbalar i förra stallet, stallägaren hade personer som tog hösilage på hans marker. Detta betalade jag 400:- i månaden för , var något år sedan och då var det fri tillgång så man fick ta så mycket man behagade.
Vi hade ingen analys dock och det var jobbigt eftersom det kunde skifta ganska mycket mer hur pass blött det var och även kvalitén.
Så utav den orsaken föredrar jag hö, tycker det är skönt att man slipper spruta dom då också (mot botulismen). Så kan man förvara höet torrt och bra tycker jag själv att det är bäst. Annars så skulle jag själv välja att fodra med hösilage i småbalar, och försöka hitta något vettigt med hög TS halt i så det ändå skulle vara rätt torrt.
Fördelen med hösilaget är väll att det är plastade balar så man behöver inte vara orolig över lagringen såvida det inte går hål i plasten någonstanns. Sedan ska man ju alltid kolla igenom det noggrannt men det tycker jag man ska göra oavsett om man fodrar med varesig det är hö eller hösilage.
Men småbal är enligt min erfarenhet dyrare en storbal.