Vad betalar ni för hösilage?

Sv: Vad betalar ni för hösilage?

Räknade ut vad jag betalt för det hösilage jag köpte i höst...

Med en torrsubstans på 62,5% och med hemtransport slutade det på strax över 5 kronor per kg ts... (strax över 3 kr/kg foder)

Nej, till sommaren blir det verkligen till att försöka ta eget hö på markerna (flyttade hit förra sommaren så då var det inte möjligt)!

Fanatic skrev:
När vi säljer hösilage tar vi betalt per kg TS, 1,80 kr. Detta innebär att våra buntar kostar olika från år till år pga olika TS-halt och olika vikt på buntarna. De flesta häst-kunder förstår att när buntarna väger olika = olika pris, men att TS halten spelar roll verkar vara mycket svårt att förstå...

2 kr kg, det är 73% TS.
Det är i 35 kg småbalar, och så får man analysen "på köpet".
Cirka kvot på 5,6 om jag inte minns fel, typ 43 g smrp.

Vi betalde 2 - 2,50 man måste räkna med minst 2 kr per kilo för hösilage det är dyrare än vanligt hö helt enkelt så är det bara. Fråga mig inte varför dock för det vet jag inte.

Torrsubstans 56 %
smältbart råprotein 56g kg
energi foder 5,1
kalsium ca 4,2
fosfor p 1,5
magnesium mg 1,0
kalium k 9,4

´Råprotein 139 g kg torrsubstans
smältbart råprotein 99
energi 9,0
kalsium ca 7,8
fosfor p 2,8
magnesium mg 1,9
kalium k 17,2

Jag köper 20 st balar varje gång. Små 35 kg.
Balarna kostar 70 .st 2 kr per kg
Får det hämmkört varje gång.

Jag betalar 2kr/kg ts för ett bra ensilage.
Och vill ingen sälja till mig för det priset, så köper jag ett bra hö för pengarna i stället.

Min far säljer höenselage. Detta är oanalyserat och väger ca 350-400kg. Stora balar men ganska torrt. 200kr/bal........

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Har suttit och kliat mig i huvudet ang vilket mineralfoder jag ska använda till detta hösilage... Kanske är det busenkelt och jag bara...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama