Vad berättar man för ny Equiterapeut

Shaggy

Trådstartare
Kort resume:
Novan skadade sig i ryggen för drygt ett år sedan. Tyvärr fick hon även en annan skada som gjorde att det tog tre månader innan ryggskadan upptäktes. Ja det var klantigt men skadan var bara en svag känsla, ingen hälta, ingen smärta utan bara en försämring av en galopp som likagärna kunde bero på att hon var rätt otränad. Hon gicks igenom av en Equiterapeut och började fungera bra. Tyvärr har hon efter detta slagit upp skadan i ryggen ett antal gånger men verkar nu helt bra.
Nu kommer det hit en annan et än jag brukar använda (min vanliga är mammaledig) och jag vet inte riktigt hur mycket man ska berätta innan hon tittar på hästen. Jag tror att hon är rätt fräsch nu och vill ha ett helt förutsättningslöst utlåtande, utan mina egna nojigheter med det skadade området i ryggen inblandat, om det nu inte fortfarande sitter någon skit där.
Ska jag berätta precis vad som har hänt eller ska jag säga här är hästen och hon kanske har problem någonstans. För min vanliga hade jag berättat men hon har ju träffat hästen flera gånger och "känner" henne trots allt lite om inte annat så via sina journaler.

Sv: Vad berättar man för ny Equiterapeut

Om du vill testa et så berätta inget först. Utan låt henne först kolla hästen och sen kan ni prata lite mer om din hästs bakgrund.
Eller så säger du de viktigaste sakerna om hästen för att hon ska kunna göra sitt bästa.
Lycka till !!!!!!

Jag vill inte testa henne utan få ut så mycket som möjligt av besöket. Jag är helt enkelt rädd att hon hakar upp sig på ryggen och "glömmer" annat.

Varför inte prata om det då :) Säg vad du vill få ut av besöket och att du vill veta vad hon hittar, förutsättningslöst, utan att vara påverkad av dina eller förra ET:s omdömen. Låt henne först kolla igenom hästen och säga vad hon tycker. Sen berättar du allting och kanske hon vill undersöka vissa grejer igen eller ni kan diskutera i ljuset av era sammanlagda kunskaper. Personligen vill jag absolut att en ägare ger mig information som jag behöver för att kunna göra ett bra jobb och dra rätt slutsatser av de fakta jag ser i hästen. Men undersöker gärna själv först för att inte bli "färgad" av någon annans bedömning. Det som känns i hästen känns ju oavsett vad man vet, men ofta är det svårt att bedöma vad som är orsak och verkan. (har hästen problem i ryggen för att den är stum i baklåret eller är den stum i baklåret för att den har ont i ryggen). Med mer information gör man en bättre bedömning och du får bättre svar.

mvh
Lejonelle

Jag hade ut en "känd" ET och jag frågade om hon ville veta nåt före. Det ville hon inte men efteråt diskuterade vi och det gav väldigt mycket. Puzzelbitar som föll på plats sas.

Jag beslutade mig för att säga att hon hade problem med ryggen men utan att specificera var det satt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska försöka sammanfatta denna historia kort. Den 16 februari 2008 bytte jag mitt 4-åriga d-ponny sto mot en 5-årig...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: jenny82
·
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 934
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17