Vad belastas

orion_x

Trådstartare
Vilket ben belastas i fram- och bakdelsvändning för höger skänkel. Skänkelvikning för höger skänkel, dvs flyttar sig åt vänster.

Sv: Vad belastas

I en framdelsvändning undan höger skänkel lägger hästen störst vikt på sitt inre framben, dvs höger. Det är viktigt att framdelsvändningen utförs korrekt så att hästen trampar runt sitt inre framben. Om hästen vrider frambenen alltför mycket och för ofta kan den lätt få förslitningsskador.

I bakdelsvändningen är det framförallt vänster bak som belastas (om förflyttningen sker för höger skänkel).

I en rätt utförd skänkelvikning för höger skänkel ska hästen sätta sitt högra bakben inunder sig och det är alltså höger bak som belastas mest.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
554
Senast: pepp
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 619
Senast: Claraclara
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka