Vad behövs till sköthästen?

Irizzzz

Trådstartare
Hej! Jag har en alldeles ljuvlig Sköthäst, Ebonit, en stor, kraftig, muskulös, fux hingst. :love: Jag har en ganska stor ryktbox/låda från Hööks, och nu undrar jag vad är det man borde ha i den. Jag vill inte ha alltför onödiga saker i den, istället bra. Vad har ni i er ryktlåda? :confused: Tacksam för svar! ;)

Sv: Vad behövs till sköthästen?

Mäh :p man vill ju ha egna saker såklart :love:

En fin mjuk ryktborste med ryktskrapa, gärna en lite dyr med riktiga hår.
Ryktsten är toppen nu när våren kommer.
En bra långhårig borste, gärna ganska mjuk så den inte sliter på man och svans.
En lite korthårigare borste som är lite hård, för att borsta bort torkad lera på benen/hovarna osv.
Piggborste kanske, vet inte om det behövs på korthåriga hästar? Jag har själv rufsig islänning.. :angel: Använd inte piggborste på man och svans bara, om inte ägaren sagt att det är ok.
En rejäl hovkrats, inte en sån i plast med borste på, de bara böjer sig när man bänder bort isklumpar i hovarna. Vill man borsta i hoven kan man ta den korthåriga hårda borsten.
En svettskrapa kanske, jag gillar de som är som en lång metallklinga som man böjer ihop, är toppen både för att raka bort regnvatten eller efter en dusch.
En bra pälsglans, kolla med ägaren vad som är ok bara.

Och klipp INGET(man, svans, hovskägg) som inte ägaren godkänt!
Finns inget värre än när skötare/medryttare får för sig att frisera hästen! (eller jo, men nästan inget)

Har du ingen bild på snyggingen? :love::idea:

jag har ingen ryktlåda, men dom gånger jag tävlat har jag en fin väska från Hööks, tänkte ta vad jag har i den, för det är viktiga grejjer för mej:banana: I den har jag minst tre borstar - en för huvudet, en för kroppen och en för man och svans. Sen verkar det som mina hovkratsar får ben och vandrar iväg så kanske två eller tre sånna, som skuggi säger - inte dom med borste på ena sidan... men samtidigt är den skitborsten bra att borsta ren hovarnas utsida med :D Jag har en mankam åxå - fast den sliter ju bort en del man och svans så då skulle jag nog rådgöra med ägaren först. Ja... jag gillar att köpa grejer till min Geysir:love: och skuggi, hade det varit facebook hade jag klickat på gillaknappen:bow:

Jag har en väska med olika fack, typ elektrikerväska/verktygsväska i tyg. Lite liknande de "ryktväskor" som finns i hästaffärerna fast större så alla saker ryms :angel:

Jag har mina hästar på lösdrift och tar sällan in för rykt och iordningställande, utan borstar hästen i hagen och ställer den sedan utanför sadelkammardörren för påklädning, så jag har en hel del i min väska:

Ska se om jag får med allt på en smidig liten lista:
- Ryktborste med tagel, dvs riktigt mjuk som tar mycket damm
- Ryktborste med nylonborst (grovryktar med den innan finputset med den mjuka)
- Rotviska med nylonborst, en stor och en mindre
- Mjuk "rotviska"
- Ryktskrapa "ko-modell" (en sån med trähandtag, använder den mest vid fällning)
- Ryktskrapa oval modell med rem over handen
- Hårborste för människor - till man, svans och pannlugg
- Piggborste - för lera (Ska bytas ut mot magic brush!)
- hovkratsar, vanlig och med hovborste på
- hovborste (används innan dojjorna tas på)
- tandborste (för urborstning av fickor i stråle och eventuella andra grejjer i hovarna.)
- Pälsglans (ett måste till lång man och svansen)
- Sax (alltid bra att ha)
- Gummisnoddar (flätar ofta undan manen och/eller pannluggen + att svansen är flätad)
- Sisalduk (att torka av damm med)
- handduk
- äppelcidervinäger i sprayflaska (sprayar strålar som har röta, samt på diverse småsår, utslag etc. även bra till annat!)
- bomullstussar och sårtvätt (så slipper man gå efter det om man hittar nya sår)
- våtservetter (till egna händer. brukar även uppskattas av veterinär och hovis att det finns såna lätt-tillgängliga!)

I stonas borsthinkar finns det mer vanliga saker.. varsin rotviska, ryktborste och skrapa, hovkratsar, piggborste, snoddar och handduk. De ryktas inte varje dag och rids inte så de får nöja sig med mindre "duttande" :o :p.

Jag vill bara föra fram gummiskrapan i ljuset. Perfekt att ta bort hår med (bättre är ryktstenar och magiska borstar) den masserar också jättebra och kan användas över hela hästen.
En fuktad svamp och en bra ryktborste efter att du har använt gummiskrapan så får du en blank och fin häst.

Jag har en väska med olika fack, typ elektrikerväska/verktygsväska i tyg. Lite liknande de "ryktväskor" som finns i hästaffärerna fast större så alla saker ryms :angel:

Jag har mina hästar på lösdrift och tar sällan in för rykt och iordningställande, utan borstar hästen i hagen och ställer den sedan utanför sadelkammardörren för påklädning, så jag har en hel del i min väska:

Ska se om jag får med allt på en smidig liten lista:
- Ryktborste med tagel, dvs riktigt mjuk som tar mycket damm
- Ryktborste med nylonborst (grovryktar med den innan finputset med den mjuka)
- Rotviska med nylonborst, en stor och en mindre
- Mjuk "rotviska"
- Ryktskrapa "ko-modell" (en sån med trähandtag, använder den mest vid fällning)
- Ryktskrapa oval modell med rem over handen
- Hårborste för människor - till man, svans och pannlugg
- Piggborste - för lera (Ska bytas ut mot magic brush!)
- hovkratsar, vanlig och med hovborste på
- hovborste (används innan dojjorna tas på)
- tandborste (för urborstning av fickor i stråle och eventuella andra grejjer i hovarna.)
- Pälsglans (ett måste till lång man och svansen)
- Sax (alltid bra att ha)
- Gummisnoddar (flätar ofta undan manen och/eller pannluggen + att svansen är flätad)
- Sisalduk (att torka av damm med)
- handduk
- äppelcidervinäger i sprayflaska (sprayar strålar som har röta, samt på diverse småsår, utslag etc. även bra till annat!)
- bomullstussar och sårtvätt (så slipper man gå efter det om man hittar nya sår)
- våtservetter (till egna händer. brukar även uppskattas av veterinär och hovis att det finns såna lätt-tillgängliga!)

I stonas borsthinkar finns det mer vanliga saker.. varsin rotviska, ryktborste och skrapa, hovkratsar, piggborste, snoddar och handduk. De ryktas inte varje dag och rids inte så de får nöja sig med mindre "duttande" :o :p.

Tack! Ett super svar ;)

Mäh :p man vill ju ha egna saker såklart :love:

En fin mjuk ryktborste med ryktskrapa, gärna en lite dyr med riktiga hår.
Ryktsten är toppen nu när våren kommer.
En bra långhårig borste, gärna ganska mjuk så den inte sliter på man och svans.
En lite korthårigare borste som är lite hård, för att borsta bort torkad lera på benen/hovarna osv.
Piggborste kanske, vet inte om det behövs på korthåriga hästar? Jag har själv rufsig islänning.. :angel: Använd inte piggborste på man och svans bara, om inte ägaren sagt att det är ok.
En rejäl hovkrats, inte en sån i plast med borste på, de bara böjer sig när man bänder bort isklumpar i hovarna. Vill man borsta i hoven kan man ta den korthåriga hårda borsten.
En svettskrapa kanske, jag gillar de som är som en lång metallklinga som man böjer ihop, är toppen både för att raka bort regnvatten eller efter en dusch.
En bra pälsglans, kolla med ägaren vad som är ok bara.

Och klipp INGET(man, svans, hovskägg) som inte ägaren godkänt!
Finns inget värre än när skötare/medryttare får för sig att frisera hästen! (eller jo, men nästan inget)

Har du ingen bild på snyggingen? :love::idea:

Ska sätta bild snarast möjligt! :love: Tach för ett super svar! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Undrar vad ni tycker och tänker om bett med 2,5 bettringar (som ett pessoa fast bara en ring under istället för två). Är sugen på...
Svar
6
· Visningar
863
Senast: Elena99
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 441
Senast: domesticus
·
Ridning Hej :laugh: Rider en knabstrupper valack (lite större och kraftigare) som är så extremt stark! Har tränat hur mycket övergångar...
2
Svar
32
· Visningar
4 944
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka