Vad behövs just nu inom svensk avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RuthHendrix
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad behövs just nu inom svensk avel

En wels sekt B-hings tär ju inte så svårt att hitta till sitt fullblodssto, däremot är det ävl lite knasigt, tycker jag, att nästan alla godkända ridponnyhingstar är D-ponnyer, för om jag t.ex skulle få för mig att betäcka mitt fblsto med en sådan så får jag ju nästan garanterat en "övervuxen" ponny, som är värd väldigt lite i pengar - för stor för att vara ponny och för liten för att ha någon större efterfrågan på som ridhäst... OCh det är svårt att meritera en sådan utan att "mäta ner" dfen till ponny, vilket JAG aldrig skulle få för mig att göra, tycker det är alldeles för oseriöst :(.

Ja men avel är långsiktigt, man får ta en welsh B hingst regga den som 93;a senare betäcker man avkomman med en ridponnyhingst, kanske en som inte har stort bakom sig så får man en ridponny avkomma.
Vi ska inte stirra oss blinda på hur stor hingsten är utan hur stort som finns bakom! Har man ett Hbl som är 1,55 finns det mkt liten risk att avkomman ska bli under 148, generna är ju större!
Detta kan vi gång efter annan se på de hingstars avkommor vi har med Hbl i eller som är rena Hbl eller fullblod i.
Har man därimot en ridponnyhingst med väl konsoliderad stam i 3-4 generationer ökar chanserna till att man får en ponny. Som uppfödare är det viktigt att man inte får för många övervuxna ponnyer.
Man kan om man är orolig använda ett welsh sek A eller B sto.
Nu avlar man i sverige en internationell ridponny och då vill man ha dom över 136 annars får man inte tävla internationellt, och då kan man inte vara internationell.

Rodde skrev:
Har ni ett bra fullblods sto börja att betäck med Welsh B hingst eller bra ridponnyhingst, det är dom Internationella raserna för ett bra recept på ridponny!

Jag har hört det diskuteras från olika håll just nu!

Själv har jag bara ett sto, halvblod, och vill använda bra svenskfödda hingstar med egna prestationer som representerar en bra blandning av importerat blod och gammalt svenskt! Mitt stos mamma har en blandad utländsk härskomst och mitt sto har varken Utrillo, Largo eller Humanist i sig, så det är relativt lätt att välja hingst till henne!

Det är just det jag menar; Vad behövs i svensk hästavel, också ur bevarandesyfte. Det skär i mig när jag tänker på svenska lantraser av höns och kor och gris försvinner, och givetvis måste vi bevara våra speciella svenska hästraser.

Min tanke om fullblod/halvblod var inget jag själv funderat ut, jag läste det i någon tidning för många år sedan, och jag bara undrade om det forfarande är aktuellt.
Givetvis är första regeln att man måste tänka sig för, andra att man måste ha ett bra sto värt att avla på.
Men innan man börjar leta efter ett bra sto, kan det nog vara lönt att tänka igenom vilken strategi man vill ha i sin avel. Det är i det stadiet jag är, och jag är nyfiken på vart strömmarna går i landet.
Med avelns hype på hingstar glöms stoets betydelse ofta bort. Men det är helt å vara ute å cykla, stoet bidrar ju inte bara med hälften av generna utan ochså omgivning och näring i fosterstadiet, uppfostran under de första månaderna, för att inte tala om mitokondrieDNAt som kommer helt och hållet från spinnsidan!
Enda fördelen hingsten har är att han kan bli far till många föl. Och då vill det till att de har bra gener... :idea:

Görel skrev:
Jaghar hört från flera hållatt det är ridponnyer man ska satsa på! Vet de som betäcker sina fullblodsston med små ponnyhingstar.

Det är inte så konstigt. En bra ridponny (tex god fullblodsstam korsat med welsh sek. B) kan man få lika bra betalt för som ett halvblodsföl. Betäcker man med en welshhingst är språngavgiften väldigt låg jämfört med halvblod. Dessutom är ridponnyfölet billigare i uppfödning än halvblodet då de oftast är mer lättfödda.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 081
Senast: skiesabove
·
Avel Jag har ett jättefint halvblodssto med bra stam som jag har tänkt låna ut till avel, då jag själv inte har råd att avla på henne, men nu...
Svar
17
· Visningar
2 545
Senast: Piraja
·
Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
Avel För att få hästar som håller, dvs halvblod av gamla typen... det skulle jag vilja avla, men är inne på att köpa in halvblodsston av...
2
Svar
30
· Visningar
3 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka