Vad behövs för att börja?

Ramona

Trådstartare
Bara för att jag är så lat att jag inte orkar kolla upp det själv frågar jag nu här. Jag äger häst som med en annan ryttare (junior) ska testa på fälttävlan. Jag har tävlat i mina unga år på Irland, men aldrig i Sverige så jag vet inte riktigt vad som behövs.

Ryttaren har ju redan grönt kort i hoppning, men jag antar att hon behöver ta ett fälttävlanskort. Vart gör man det i Göteborgs-området?

Behöver man lösa någon speciell licens, eller är det samma licens som i hoppningen för hästen?

Vart finns det träningar i Göteborgs-området? Finns det gott om tävlingar eller får man åka en bit?

Sv: Vad behövs för att börja?

Bara för att jag är så lat att jag inte orkar kolla upp det själv frågar jag nu här. Jag äger häst som med en annan ryttare (junior) ska testa på fälttävlan. Jag har tävlat i mina unga år på Irland, men aldrig i Sverige så jag vet inte riktigt vad som behövs.

Ryttaren har ju redan grönt kort i hoppning, men jag antar att hon behöver ta ett fälttävlanskort. Vart gör man det i Göteborgs-området?

Behöver man lösa någon speciell licens, eller är det samma licens som i hoppningen för hästen?

Vart finns det träningar i Göteborgs-området? Finns det gott om tävlingar eller får man åka en bit?

Din ryttare har förhoppningsvis fått lära sig när hon tog grönt kort (inte i hoppning för det finns inte nåt speciellt för det) att hon är skyldig att känna till TR för att få tävla

Av ditt inlägg framgår att det nog är läge att läsa igenom TR I (gemensamma bestämmelser) som turligt nog nu finns på nätet

Sen är det bara att leta rätt på en fälttävlanstränare i din närhet som kan tipsa om var din ryttare kan ta fälttävlanskort. Räkna inte med att det finns en uppsjö varken av korttagningar eller tävlingar :angel:

Sv: Vad behövs för att börja?

Finns inte direkt gott om FT.tävlingar nån stans i landet men kör man för man iaf ihop en del per år. Kolla på tävlingsterminen på ert distrikts hemsida, där kan du även söka tränare. Annars kan du gå in på träningsportalen/tränarportalen (googla för adressen) så kan du se vilka tränare som finns i ert område. Sen är det bara att höra av sig till dom och säga att man vill ta FT-kortet (som är det som är spec för fälttävlan, de andra licenserna är samma som i hoppning).
Lycka till och glöm inte att man från och med i år även måste göra två hoppkval 1dm över FT-klassen för att vara berättigad att starta

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
715
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 253
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka