Vad behöver NI träna på?

alti

Trådstartare
Precis som rubriken säger.
Vad behöver du och din/dina hästar träna på, vad har ni för problem?

Jag och mitt 4åriga sto behöver träna på att lastas, funkar jättebra 70% av gångerna, och resten så tjurar damen lite, men det brukar lösa sig när någon går bakom och smackar.

Vi behöver också träna på att stå still vid avsittning och inte backa 5m:confused:.

Nu är det Er tur att dela med er av de alltid närvarande problemen:grin:.

MVH Annika Och Asti
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Jag behöver träna på min egen balans och andning för att störa min häst så lite som möjligt och ge honom förutsättningar att göra ett bra jobb.
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Har en massa saker att träna på när min kommer tillbaka från betet.
Inte få panik när jag sätter på benskydd, Kunna spola benen i spolspiltan utan att hon river stallet, kunna ledas ordentligt, stå stilla när hovis skor, trafik träning och det viktigaste av allt kunna möta ekipage ute i skogen och på banan utan att hon ska sparka mot dom.

Har ett 3årigt sto med en massa vilja och egna ideer. Det ända som faktiskt fungerar är lastningen och att åka med henne. Hon går alltid in och står som ett ljus i transporten.

Någon som har några tips hur jag ska få henne att sluta sparkas? Hon sparkas mot allt och alla, hästar, hundar, joggare, cyklister....
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Jag och min lille skrutt behöver öva på att:
... lasta (och inte backa ut igen som en jojo i 2 h)
... stå still efter uppsittning (och att inte gå iväg när man tycker att matte borde vara uppsutten)
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Känner igen det där med att vara otålig vid uppsittning:0)
Idag tog det ca 15min att sitta upp. Jag vägrar att gå med på att tjejen steppar omkring med med mig i ena stigbygeln hoppande efter som en jäkla känguru. Men efter lite tillrättavisning från matte så stod hon tillslut stilla som ett ljus, till och med när jag justerade stigläderna:0)

Tålamod med unghästar är A och O har jag lärt mig på senare tid.
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Få lillhästen att låta bli att försöka trampa iväg så fort man satt sig i sadeln och kunna stå still under uteritterna. Även en massa skolning kvar. Lastningen har äntligen (peppar peppar?) börjat fungera. Lastade själv sist trots att jag haft lite trubbel med henne innan. Nu känns det inte som att man behöver ha skitbråttom ner till släpet efter varje tävling utan man kan varva ner en stund, njuta av miljön och låta hästen ta igen sig innan man lastar.

Jo iofs, lastar alltid på avsides platser nu så hon inte koncentrerar sig på annat. Det kanske ska tränas på med, att kunna lastas i händelsernas centrum. Har inte provat på länge så jag vet inte om det går men det kanske kommer med miljöträningen.
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Jag och båda mina pållar måste träna på att göra snyggare avsaktningar från galopp! Ena hästen "dör" och blir lång och den andra gapar bara och drar med huvudet för han vill fortsätta galoppera :angel:

Och så behöver lilla hästen träna på att få en rundare form igen, han blir lätt lång.
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Jag behöver träna på att sluta vara så spänd i armarna vid ridning, hästarna blir bara superspända och gillar inte bettet, blir frustrerade på mig och sedan blir allt pankaka.
Förstår inte var det kommer ifrån heller, det fanns bara där en dag, när jag innan i 12 år ridit avslappnat och mjukt med armarna och varit spänd i benen istället. Nu när benen är avslappnade och mjuka, spänner jag armarna. Suck :grin:
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Jag och båda mina pållar måste träna på att göra snyggare avsaktningar från galopp! Ena hästen "dör" och blir lång och den andra gapar bara och drar med huvudet för han vill fortsätta galoppera :angel:

Sådär har min gammelhäst alltid gjort, tills jag lärde in kommandot via röst och sits. Alltså först satt jag tungt, sa "brrr" och tog lätt i tygeln och sen började det sätta sig. Detta funkar även när man galopperar FORT och hästen i fråga är tuuuung när hon vill lägga sig i händerna på en. Tilläggas bör att det är det enda som funkar när det går undan.

Dock låg nog hennes problem i att hon trodde att man skulle ta stenhårt i tyglarna bara för att man bröt av. Kanske värt att prova ändå?
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Vilken annorlunda tråd, och vad bra att det tas upp. Att allt inte är så jäkla perfekt, haha!
Har ett fjordsto på ett år
och vi behöver träna på att
- spraya på flugspray utan att få en hjärtattack (går dock bra om jag borstar svansen samtidigt och sprayar lite emellan varven...)
- borsta luggen utan att bli rädd, kan hon va håröm? för hon älskar att man tar henne på huvet och klappar och gosar, det är inga problem!
- att inte lukta matte i rumpan och på benen vid hovkratsning(det blir TUUUNGT!)

:laugh:
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Precis som rubriken säger.
Vad behöver du och din/dina hästar träna på, vad har ni för problem?

/.../

Nu är det Er tur att dela med er av de alltid närvarande problemen:grin:.


Människa: behöver träna på ungefär allting. :rofl: :rofl:

Hästen: behöver träna sitt svaga bakben först och främst - men det skulle han kunna göra mycket lättare med en matte som hade lite mer fokus och inte lät självkontrollen fara bara för att det är sommar... :cool:
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Vi behöver träna på typ allt:D

Att stå still på kommando, både vid uppsittning och i övrigt, att bli skodd/hålla benen längre stund, att koncentrera sig på människan när annat pockar på uppmärksamhet, att lasta, allt bomarbete från grunden, allt tömkörningsarbete från grunden, att hålla volten vid longering, att gå fram för skänkeln, vad spöt betyder, typ allt man kan göra uppsuttet osv. Finns hur mycket som helst att göra när man har en grön häst.
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Har två islänningar
01:an måste lära sig att framåt är framåt, alltid. Och matte måste vara tokkonsekvent och också tänka framåt. Vänstersidan måste mjukas för att förbättra traven vilken är hennes svagaste sida. Stelheten i vänster är såklart mitt fel eftersom jag är sämre på att rida i v.varv. Jag måste se till att sitta rakt i sadeln alltid, tänka framåt och dra tillbaka axlarna.

08:an är på bra nivå för sin ålder. Skritt, trav, galopp. Ridbar i skritt och trav, fullt kontrollerbar i galopp. Flyttar och böjer för skänkel. Skänkelvikning i skritt påbörjad så också framdelsvändning. Ska töltsättas under året.
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Ägaren en egen islandshäst, ett sto på 5 år. Dock är hon på betäckning just nu, men en när fölet (som förhoppningsvis blir) är avvant ska hon bli min tävlingshäst.

Vi behöver träna på är att rida på volt och i paddock. Hon är otroligt framåt och vi har senaste tiden mest ridit rakt fram då vi tränade inför avelsvisning i våras. Kan lösgöra henne och träna på allt ute också.. Men hon behöver bli lika ridbar innanför staketen också. Jag skulle inte säga att hon inte är ridbar, men det kan bli bättre.
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Mitt och min hästs största problem är mitt enormt sviktande självförtroende :( Det leder till osäkerhet för honom.
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Nu efter sommaren när vi är allmänt oridna behöver vi träna på allt för att komma till nivån där jag vill vara; förfinade hjälper, samling, snygga övergångar och massa annat. Vi behöver även komma igång ordentligt med tömkörning igen, så himla kul och väldigt nyttigt!

Att stå still vid uppsittning har jag någonstans gett upp, hon står iaf still tills jag nästa satt mig i sadel. Damen är 20 år och har alltid varit otålig vid uppsittning, så nivån vi är på nu är ändå rätt bra för att vara henne... :)
 
Sv: Vad behöver NI träna på?

Jag tränar på att vara mentalt tålmodig och inte ha så bråttom med mina resultat. Om jag är tålmodig så får jag ett bättre förhållningssätt till träningen och det påverkar hästen positivt. Jag tränar på att inte direkt byta till en ny övning om en övning börjar fungera bra, utan att "vila" i det som fungerar utan att härja vidare. Det är nuet som räknas. Inte i morgon. (Jag får kämpa med detta!)

Praktiskt så tränar jag på att stå stilla i mitten när jag tömkör min häst på volt. Så hästen inte tror att riktning och böjning är förhandlingsbart. Jag kommer STÄNDIGT på mig själv att börja gå runt och följa hästen i "ovaler" i stället för cirklar. Snart köper jag mig en rockring som jag kliver in i!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 829
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej. Är medis på en häst som verkligen inte vill att man hoppar upp på honom. Så fort man ställer sig i sadelläge så backar han. Han...
2
Svar
29
· Visningar
3 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp