Vad behöver man??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wingil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 211
W

wingil

Nu sitter man här och ska skaffa utrustning åt hästen.. ska försöka vara ekonomisk och inte "övershoppa" så ska be hjälp nu *klok* Vad är viktigast att köpa och införskaffa i dagsläget? Jag menar.. vintertäcken känns långsökt :p hehe..

Hästen tränas både hopp och dressyr så en av varje sadel är självklart men vad mer? Och då menar jag allt i hästväg. Inte stallutrustning eller ryttarsaker :) Tipsa gärna på internetbutiker eller affärer i sthlm!

Sv: Vad behöver man??

Du behöver ju:
Sadel m tillbeh.
Magplatta om du hoppar
Träns
Schabrak minst 2 st.
Ett ofodrat regntäcke
ett svettäcke i ylle el. fleece
(täckena kan du ju köpa först i höst om du inte bor där det är väldigt kallt på sommaren)
Benskydd och eller Lindor
Grimma, grimskaft
flugskydd
transportskydd

det är väll det nödvändigaste..

http://www.hlequipment.com
http://www.henrikssonsridsport.se
http://www.equalityline.se

dom har snygga saker!

transportskydd behöver jag nog icke än.. åker ju ingenstans med honom.. och inget planerat förrän våren med tävling mm :)

*antecknar allt annat*

Jag skulle säga:
*träns
*bett
*grimma
*flugpannband
*Grimskaft
*flugmedel
*transportskydd
*benskydd kanske kan du ju vänta med det om du känner att det inte behövs just för tillfället! Om hästen inte stryker sej så är det ju ganska onödigt i början..
*Ev regntäcke om den är känslig
*vojlock/schabrak, som _Peplis_ skriver: två stycke, så du kan tvätta !
*borstar
*lite förbandsgrejer, sårvård etc.

Jag hade tur och fick med alla grejer med min häst när jag fick honom.

Men annars är det väl ungefär som dom andra skrivit, fast jag tycker att det är ganska lätt att köpa en massa onödigt :angel:

Ett tips är att du frågar dom som ägt honom (jag antar att du har/ska köpa då du inte har grejer) för dom vet vilken storlek grejerna ska ha och vilket sorts bett som fungerar bäst och om han behöver skydd m.m. ;)

men du kan behöva transportskydd om det skulle hända något, du kan ju köpa ett par låga från hööks, de är bättre än inget!
jag är redigt glad att jag hade det när min ponny var sjuk, han kastade o ramlade så mkt i transporten på väg till sjukhuset.

en annan sak man bara inte får glömma - flugspray! huvva :crazy:
stallapotek med div. olika saker. bl.a. jodopax, alsolsprit, bandagebomull, vanlig bomull, pincett, väteperioxid, fixomull, co-flexbandage.
två grimmor; en i läder o en hemmagrimma (ena hästen har en för 50kr)
kolla även mkt begagnat, vintertäcken etc. av bra märke till bra priser finns ju att köpa massvis på bukes annonssidor!

affärer i sthlm;
Eko i Länna
Hööks i Kungens Kurva
Lillhästen i Stav
Häst & Hund på Kungsgatan
Hästgallerian på Ryttis
Hästbiten på Folkungagatan
Tungelstaboden på vägen mot Tungelsta (haha bra förklaring)

har han hemma :) vet storlekar redan.. har mätt och vridit och vinklat :p

Nu har jag beställt :) massa saker.. blev lite onödigt med *vrida på sig och flina*

wingil skrev:
har han hemma :) vet storlekar redan.. har mätt och vridit och vinklat :p

Nu har jag beställt :) massa saker.. blev lite onödigt med *vrida på sig och flina*
Det är väl självfallet att man ska skämma bort sin häst :D

Jag tycker det nödvändigaste är;
-Minst två grimmor och lika många grimskaft
-Träns
-Sadel med tillbehör (gärna 2 sadelgjordar)
-2 schabrak, någon vojlock
-Ryktsaker
-Flugmedel,huva etc.
-Sjuklåda
-Transportskydd
-Benskydd om hästen trampar sig själv
-Regntäcke
-Vintertäcka
-Stalltäcke (fleece eller liknande)
mm.

Tycker du behöver:

*sadel (eller 2 då) med tillbehör. Extra delar som sadelgjord osv kan du köpa senare
*shabrak 2-3 st så du har ngt att byta med
*ett träns och det bett du behöver. Har du ett bra träns ska det inte gå sönder, och testa olika bett kan du göra senare
*köp hjälptyglar endast om du är i behov av det nu
*en longerlina (alltid bra att ha även om du inte ska longera)
*flugpannband/flugmask att ha i hagen mkt viktigt nu, ev även en flugluva när du rider
*2 grimmor o 2 grimskaft (där kan det behövas en extra!)
*verkligen basic smörjgrejer o sårvårdsgrejer, typ svamp, tvål, läderfett, bomull, ett par lindor, sårsalva, sårtvätt
*flugmedel, shampo, ev liniment om du behöver det
*transportskydd end. om du ska iväg
*lindor o paddar om du vill ha det vid ridning, annars tycker jag det borde räcka med ett par strykkappor såhär i början, så kan du köpa mer sen
*några borstar o svamp
*ett svettäcke av ngt slag, du lär inte behöva fler täcken nu i sommar

Jag rekommenderar Börjes i första hand. Där kan du hitta mkt bra "basgrejer", sen kan du köpa dyrare saker senare.

Jag handlar även mkt på www.henrikssonsridsport.se men där har dom dyrare, men bra saker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 818
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag ska köpa häst igen! Äntligen! Och eftersom väntan är oändlig så tänkte jag fördriva tiden med lite inspiration. Vad behöver jag... 2
Svar
22
· Visningar
2 214
Senast: galathea
·
Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 804
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 834
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31