Vad behöver jag för hantverkare?

Trissa

Trådstartare
Mitt gråvatten går under huset (krypgrund) och sedan ut i backen. Det är nedgrävd 5-6 m eller så, och mynnar ut i en backe nedanför huset. Jag skulle vilja kolla om man kan använda den nedgrävda biten även till det avlopp som ska kopplas på när kommunen grävt klart. Vem anlitar man då? En "vanlig" rörmokare?

F se om jag fattat rätt.

Du har alltså ett rör som mynnar ut i en stenkista. Och röret är 5-6 meter ut från huset.
Om det är så är det inte rörmokarens jobb. Rörmokare gräver inte! De kopplar rör, och håller för det mesta på med saker inomhus.

Du får kontakta en entreprenadfirma med lämplig grävare som tar fram röret och ansluter det till avloppet.

Grävfirmor i min närhet fixar hela avloppssystem. Ditt "lilla" bekymmer är antagligen snabbt åtgärdat med rätt grejor. :)

Nej, röret slutar rätt ut i backen, bara, ingen stenkista eller någon annan form av uppsamling. Enskilt avlopp, you know... ;) Vad jag vill veta är om det röret i backen går att använda som det är, helst utan att behöva gräva upp det. I så fall är det bara att koppla på det nya och markfylla. I annat fall behövs det förmodligen sprängas, då huset står på berg.

Just det, jag vill ju också veta att det är dimensionerat så att det klarar både gråvatten och avlopp, eftersom det är enbart gråvatten idag.

Nej, röret slutar rätt ut i backen, bara, ingen stenkista eller någon annan form av uppsamling. Enskilt avlopp, you know... ;) Vad jag vill veta är om det röret i backen går att använda som det är, helst utan att behöva gräva upp det. I så fall är det bara att koppla på det nya och markfylla. I annat fall behövs det förmodligen sprängas, då huset står på berg.
Går det att ser hur grovt rör det är?

Ibland finns det ju smäckrare rör från tex toaletter där det finns pump som kör vidare avloppet till systemet.

Min grundtanke är väl att allt som går i rör går att ansluta till andra rör. Men jag fattar inte riktigt vad du menar med att inte gräva upp det? Du måste ju blottlägga röret så att det finns något att sätta i hop med. Så gräva måste du väl i vilket fall som helst? Eller?

Ja, röret sticker ju fram i backen, så det är inga problem att se hur grovt det är. Vad är standard, vet du det? Här kommer det (just nu) enbart vatten från dusch och vasken i köket.

Jag tänker att man helt enkelt kan skarva ihop det, eftersom röränden som sagt sticker fram ur backen. Men vet ju inte vilket skick resten av röret är i, den delen som är under mark. Det kanske är hålig och läcker, tex? Eller något annat som jag inte tänkt på.

Ja, röret sticker ju fram i backen, så det är inga problem att se hur grovt det är. Vad är standard, vet du det? Här kommer det (just nu) enbart vatten från dusch och vasken i köket.

Jag tänker att man helt enkelt kan skarva ihop det, eftersom röränden som sagt sticker fram ur backen. Men vet ju inte vilket skick resten av röret är i, den delen som är under mark. Det kanske är hålig och läcker, tex? Eller något annat som jag inte tänkt på.
Om det sticker fram så ligger det ordentligt över frostfritt djup och det kan ju ställa till det?

Anläggnings entreprenad, Standard för avlopp 110mm. Kolla med firman om de har möjlighet att filma röret så får du svar på hur det ser ut.

Det går att skicka in en kamera för att kolla skicket på röret, men jag personligen hade bytt ut det om jag ändå ska gräva och dra nya rör/avlopp.
Saken är ju den att huset står på berg, det känns som om det blir ett projekt något större än att bara gräva... Men jag vet ju inte hur det ser ut just där röret är nedlagt, det kan ju vara en jättespricka just där. Det är lite det som är grejen, jag vill att någon som kan sånt där tittar på det och berättar om alternativen.

@Trissa
Jag skulle kontakta en närliggande entreprenör inom just Mark/VA de brukar komma med många bra idéer på plats och vet hur man ska göra och kanske andra smarta lösningar man inte tänkt på :)

Svårt att ge bra tips när man inte vet hur det ser ut :D

@Trissa
Jag skulle kontakta en närliggande entreprenör inom just Mark/VA de brukar komma med många bra idéer på plats och vet hur man ska göra och kanske andra smarta lösningar man inte tänkt på :)

Svårt att ge bra tips när man inte vet hur det ser ut :D
Jag ska googla på såna! Det bästa vore kanske om man kan hitta en entreprenad/anläggare som kan filma också, om det behövs.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Relationer Gammal användare, nytt namn för att det här skulle kunna bli pinsamt oavsett om det går "bra" eller inte. Jag hade nyligen några...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 271
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar