Vad behöver jag för dator?

3

3Gringos

hej, hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en gammal skruttig dator hemma som inte klarar att köra internet, men nu är min ekonomi så pass stabil att jag funderar på att skaffa bredband.
Behöver alltså en ny dator och tänkte satsa på en bättre begagnad. Grejen är att jag har ingen aning om vad jag behöver för minne m.m. (vet inte ens vad alla termer heter).
Tänker använda datorn till vardagssurfande, e-mail och chat (MSN) samt till att skriva uppsatser. Ladda ner musik etc. kan jag göra hemma hos morsan.
Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska titta efter och ungefär vilken prisklass jag kan vänta mig att hitt en. Tack för hjälpen.
 
Det är svårt att köpa begagnad dator. Det finns väldigt många varianter, det är mycket man ska tänka på och det är lätt att bli lurad. Det bästa är nog om du kan köpa av någon du känner.

Annars bör du nog ta hjälp av någon datorkunnig kompis som kan hjälpa dig att välja rätt. Om du inte kan något om datorer så behöver du nog ändå hjälp att koppla ihop den och att installera alla program du behöver. Detta brukar kunna vara ganska krångligt eftersom man inte vet vad den tidigare ägaren ställt till med. Det kan saknas installationsskivor m.m. Köper man en ny dator ska allt sådant vara fixat och fungera från början.

Det finns företag som säljer iordninggjogrda begagnade datorer. Det är lite tryggare att köpa av dem än att köpa privat, eftersom man då får garanti på datorn och kan få hjälp av företaget om det blir problem. Men tyvärr brukar dessa vara ganska dyra, så jag skulle hellre köpa en ny dator. Budgetvarianterna behöver inte kosta så mycket.
 
Kan ge exempel. Jag sålde vår 2.4 mhz pentium, vilket är hyfsat bra med 19 tums skärm (en speldator med bra grafikkort mm) för 7000:-

Hyfsat pris och mycket dator för pengarna tycker jag. Gå in på blocket och titta, där är en hel del.

Det du kanske ska tänka på är att ha hyfsad stor hårdisk om du ska ladda hem en massa. 80-100 gb åtminstonde tycker jag :) När du hittat ett par annonser så lägg in dem här i tråden så kanske några svara på vad de tycker?
 
Sv: Re: Vad behöver jag för dator?

Hörde på radion (p1) att Blew.se inte var mycket att lita på: folk som hade förskottsinbetalat för en PC stog numera med lång näsa...
 
Sv: Re: Vad behöver jag för dator?

Själv fick jag hjälp av min pojkvän med att plocka ihop en dator på www.komplett.se som kostade under 6000:- och är en mycket bra speldator, snabbare än den du nämnde. Så jag tycker personligen att du fick ett överpris.
För att kunna surfa, chatta och skriva dokument behöver man ingen superdator, det räcker med nästan vilken segburk som helst.:)
 
Sv: Vad behöver jag för dator?

3Gringos skrev:
hej, hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en gammal skruttig dator hemma som inte klarar att köra internet, men nu är min ekonomi så pass stabil att jag funderar på att skaffa bredband.
Behöver alltså en ny dator och tänkte satsa på en bättre begagnad. Grejen är att jag har ingen aning om vad jag behöver för minne m.m. (vet inte ens vad alla termer heter).
Tänker använda datorn till vardagssurfande, e-mail och chat (MSN) samt till att skriva uppsatser. Ladda ner musik etc. kan jag göra hemma hos morsan.
Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska titta efter och ungefär vilken prisklass jag kan vänta mig att hitt en. Tack för hjälpen.

Rekommenderar inte begagnat då man inte vet hur folk behandlat grejorna och du inte har garanti. Dessutom tar folk ofta överpriser, särskilt på blocket.

Jag hade rekommenderat att höra med kompisarna om nån lokal datorbutik som är bra och handla där. Ofta inte mycket dyrare och supporten blir mycket smidigare. Själv slutat helt och handla på nätet och nu får jag faktiskt rätt sjyst rabatt där jag handlar :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver få vara ensam då och då, ibland känns det som att jag är jagad hemma och inte har någonstans att fly! Jag och sambon har...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 727
Senast: Raderad medlem 19815
·
IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: lisa412
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 724
Senast: Araminta
·
IT & mobiler Jag skulle behöva en bärbar dator för att jag senare ska börja plugga och då kan det ju vara bra att inte behöva sitta hemma och uggla...
Svar
4
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp