vad behöver hästen för att lägga på sig?

diabla

Trådstartare
har en väldigt mager häst och vill att hon ska lägga på sig. är det då mer energi eller mer protein hon ska ha?

Sv: vad behöver hästen för att lägga på sig?

diabla skrev:
har en väldigt mager häst och vill att hon ska lägga på sig. är det då mer energi eller mer protein hon ska ha?

Båda två!
Vad får en i övrigt?

hon har en uträknad foderstat, men den har visat sig inte fungera för henne. jag kommer itne ihåg så där jätte exakt vad hon får, men hon har fri tillgång på hö, med bra värden! hon får ca 350 gr korn, 150 gr betfor och 750 gr krafft grund, en tsk salt och 0,2 dl matolja. och detta då två gånger om dagen, alltså det dubbla.

hon är verkligen jätte smal och jag vet inte vad jag ska göra? jag har ju försökt med allt. kan tillägga att ja, hon är avmaskad.

hon har ju fri tillgång på hö och får även extra ensilage på morgon och lunch.

några tips?

Fett och protein och bra värde på hö.
Fri tillgång till bra hö, sen skulle jag ge luzern och kornkross SAMT LINFRÖKAKA... TA ETT BLODPROV FÖR ATT KOLLA OM HÄSTEN HAR BRIST PÅ NÅGON VITAMIN ELLER MINERAL..

vet du vad maxgivan är på korn kross? jag kan ju proppa i henne så mycket det går och se om det blir nån skillnad.

diabla skrev:
hon har en uträknad foderstat, men den har visat sig inte fungera för henne. jag kommer itne ihåg så där jätte exakt vad hon får, men hon har fri tillgång på hö, med bra värden! hon får ca 350 gr korn, 150 gr betfor och 750 gr krafft grund, en tsk salt och 0,2 dl matolja. och detta då två gånger om dagen, alltså det dubbla.

hon är verkligen jätte smal och jag vet inte vad jag ska göra? jag har ju försökt med allt. kan tillägga att ja, hon är avmaskad.

hon har ju fri tillgång på hö och får även extra ensilage på morgon och lunch.

några tips?

Okej hon har en uträknad och balanserad foderstat. Bra! Då är det så att hon har ett större behov än ni beräknat på så börja med att lägga till ytterligare minst 10MJ och 60-70g smbrp i foderstaten.

Det är inte så att en uträknad foderstat inte fungerar för henne utan det är den som beräknat som lagt henen på för låg MJ-behov. Vissa individer kräver mycket mer än man tror först och då får man bara lägga till mer MJ än man hade och därmed också mer protein så att kvoten hålls på över 6.

Drygt 10MJ och 60-70smbrp kan du få genom att ge:
1kg korn
eller
1kg Krafft Grund

Du ska alltså öka nån utav kornet elelr grunden med ytterligare 1kg.

Hoppas det ger resultat! Annars får du öka ÄNNU mer.

45 smrp och 7,5 energi, det har en kvot på 6, och det är det bästa höet som jag hittat i mitt område så det är jag nöjd med. eller vad tycker du?

har tyvärr inte de övriga värdena.

sen får hon ju också stallets ensilage, men det tror jag bara hade en kvot på 4, och 53 % ts. så det är inte lika bra som höet, och det är dessutom mycket dyrare. hon får därför mest av höet.

okej, hur länge ska man vänta egentligen? självklart är det ju väldigt induviduellt men på ett ungefär? nån som vet?

sen undrar jag vad maxgivan på korn är?

tacksam för svar

diabla skrev:
okej, hur länge ska man vänta egentligen? självklart är det ju väldigt induviduellt men på ett ungefär? nån som vet?

sen undrar jag vad maxgivan på korn är?

tacksam för svar

Jag tror det tar 1-2mån innan man börjars se resultat. Har det inte hänt NÅT efter en månad skulle jag öka 0.5kg till.

Maxgiva på korn? Det beror på hur mkt du ger av annat kraftfoder... Maxgiva kraftfoder per fodringstillfälel är mig veterligen 400g/100kg kroppsvikt , alltså ca 2kg för din häst. (per fodringstillfälle)

Tror inte du behöver oroa dig med dom mängderna som det handlar om i ditt fall.

Hej

Tycker din häst verkar få alldeles för lite mat.

Prova ge ca 8-9 kg hö + gamla Krafft Groov - Ge minst 4 kg/dag, vore det jag skulle jag ge mer..... + betfor och 1 kg havre (mer energi)

Prova detta så ska du se att din häst blir fin.

mycket halm. det är bra. (om hästen äter det..)
pellets. Lusernpellets brukar med goda resultat användas som "förtjockningsmedel" :banana:

Linda L skrev:
Hej

Tycker din häst verkar få alldeles för lite mat.

Prova ge ca 8-9 kg hö + gamla Krafft Groov - Ge minst 4 kg/dag, vore det jag skulle jag ge mer..... + betfor och 1 kg havre (mer energi)

Prova detta så ska du se att din häst blir fin.

:confused:
Hästen i fråga får fri tillgång på hö! Hur kan den då få "alldeles för lite mat" ?
Den får alltså redan så mkt hö som går samt en del kraftfoder. Om du läser igenom hela tråden så har hon redan fått hjälp - hon ska öka kornet eller krafften med 1kg, ev. mer senare.

Ditt förslag på 8-9kg hö och sen 4kg kraftfoder låter inte klokt! Suck. Varför BARA 8-9kg hö?? FRI TILLGÅNG ska en svårfödd häst ha, sen efter det kan man lägga till det kraftfoder som eventuellt behövs.

Jag är ledsen men du verkar inte så kunnig id et här med foder... :crazy:

scizofren skrev:
mycket halm. det är bra. (om hästen äter det..)
pellets. Lusernpellets brukar med goda resultat användas som "förtjockningsmedel" :banana:

Du verkar inte heller ha läst igenom tråden innan du svarar....
Hästen får redan FRI TILLGÅNG på hö, då hjälper det inte att lägga till HALM. Den äter redan så mkt den bara kan av höet!

Och jag har hjälpt henne att på ett korrekt sätt, utan att rubba balansen mellan MJ/protein, öka fodret. Se inläggen här ovanför.

Nu är det så att jag kan nog mer om foder än många andra här.
Det spelar ingen roll hur mycket hö man ger en häst om den inte får tillräckligt med krafftfoder. Uppenbarligen så räckte det ju inte heller eftersom hon vill ha hjälp med att få upp den i vikt.
Jag har haft över 300 hästar o ungefär hälften av dom har varit magra när jag köpt dom o efter att jag haft dom runt en månad har dom varit jättefina, t.o.m veterinären sa WOW efter att ha sett dom både före o efter. Så jag vill nog påstå att jag vet vad jag pratar om. Jag är helt emot att fodra upp en häst på hö. Korn o havre är förresten skit att fodra med om man vill ha upp en häst i vikt.
Jag vet ju inte hur andra vill att hästarna ska se ut, jag vill ha en välmusklad häst i bra hull, inte en häst med höbuk och en ryggrad som står rakt upp. Skrämmande hur många som har sina hästar i sånt skick...

Linda L skrev:
Jag är helt emot att fodra upp en häst på hö.

Visst kan man ha olika åsikter om vad som är rätt och fel. Men jag tror att majoriteten av alla häst människor inte håller med dig om detta.
om man vill få up hästen i vikt, ökar man i första hand grovfodret, och sen, om inte det fungerar, ökar man krafft fodret.
hö är ju MYCKET mer naturligt för hästen att äta en t.ex. lucern pellets, krafft och mycket annat som används. Hö finns ju redan i naturen och det är hästens naturliga föda, det är inte kemiskt framställt och inte framställt på konstiga sätt som pellets.

nu menar inte jag att jag är emot att fodra med pellets och annat än hö, men jag menar att om jag hittade det perfekta höet med de perfekta värdena så skulle jag fodra med bara det.

och jag förstår inte din åsikt om att du är emot att fodra med hö.

Linda L skrev:
Korn o havre är förresten skit att fodra med om man vill ha upp en häst i vikt.

kan du säga lite mer om varför du tycker detta?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama