Vad behövde ni ha innan babyn kom hem?!

JustMe

Trådstartare
Hej! Nu är det bara 4 mån kvar till jag får träffa grodan!!! Detta är mitt första barn. Det finns hur mkt saker som hellst som man bör ha enligt all reklam... Ni som precis fått barn vad är absolut tvunget att ha innan bebisen kommer hem? Och Vilka produkter är bra?!
Än så länge har vi endast barnvagn, babygym och bärsele. Tänkte åka till Ullared i sommar har hört dom ska ha mkt bra babysaker? Vilka skötbord är bra? Jag har fastnat för troll pga att dom känns rejäla och har höga kanter. Många ser farliga ut... Sen är det blöjer, textiler och alla hygienprodukter mm. O_o

Sv: Vad behövde ni ha innan babyn kom hem?!

kläder, skötbord/bädd, blöjor, våtservett/tvättlapp, badbalja, barnolja, puder, bilstol, filtar ovh napp var nog de grejorna vi använde första veckorna :)

Babysitter (en sån de kan ligga i), lite kläder (omlottbodys, de är enklare att ta på), skötbord (vi har ett elfa, stadigt och praktiskt med trådkorgar under där man kan ha kläder och blöjor), vagn, sele, babynest (inget måste, men praktiskt om det är trångt i sängen), blöjor, tvättlappar, småhanddukar att lägga på skötbordet, minihanddukar från Ikea att torka med efter byten, blöjor, nappflaska. Och bilstol. Olja, puder etc har jag aldrig använt till något av barnen, det är nog inget måste.

Det är väl allt vi använt, tror jag.

Ett par uppsättningar kläder, blöjor och tvättlappar. Det är väl vad vi verkligen behövt till bebisen. Till mig som nyförlöst har det behövts amningsinlägg och bindor.

För att underlätta livet så har vi även använt babysitter, bärsjal och barnvagn men det är inget som vi inte skulle ha klarat oss utan.

Det finns så mycket saker som man inte behöver snarare än behöver... ;)

Babynest har verkligen varit bra för vår tös att ha. Man kan sy egna eller köpa av andra som syr för själva orginalet kostar en hel del.

Babysitter har också varit kanon att ha när man kanske är själv hemma och bebisen inte sover när man ska laga mat till sig själv eller nåt. Instämmer helt och hållet med omlottbodys!

Jag håller med ovanstående om att det inte är så mycket man behöver.
Apropå babyolja som någon nämnde innan: Rapsolja eller olivolja fungerar utmärkt bra, så slipper du använda produkter med mineraloljor i.
Rapsolja använder man när man vill att oljan ska gå in i huden, olivoljan lägger sig mer som en hinna utanpå och kan användas till exempel för att skydda huden under blöjan om det behövs.

Vi har brukat ha några droppar rapsolja i badet när våra var små, så har huden hållit sig len och fin. Nu när de är större får de smörja sig med rapsolja efter badet istället.

(omlottbodys, de är enklare att ta på), .

Nej, vanliga bodys, man kan få psykbryt på alla knappar annars! :p

Och babynestet har vi nästan inte använt alls.

Mitt bästa tips: skaffa så lite som möjligt och skaffa efter behov sen. Om ni inte bor isolerade långt ute i skogen vill säga... ;)

Alltså basic: kläder, blöjor, tvättlappar... typ.

Senast ändrad av en moderator:

Håller också med om att det är mycket man klarar sig utan, men lite kläder, en bilstol och en barnvagn är väl praktiskt att ha, blöjor och tvättlappar är väl också skönt att ha lite hemma av. Skötbord är ju bra att ha, men det går att klara sig utan en tid, en stor handduk och en säng går bra det med i början. Blöjor och sånt kan man i värsta fall handla på vägen hem, jag har provat ;-) Min äldsta kom för tidigt och jag var inte förberedd på att få en liten minibebis, konsekvensen av det var också att vare sig blöjor eller kläder i normalstorlekar passade, så det vi faktiskt hade lite av hemma, det höll hon på att drunkna i, så vi fick handla lite prematura kläder och blöjor det första vi gjorde. Inga problem. Köp bara det mest basala först, och köp på er resten sen när ni märker vad ni och er bebis gillar.

kl

Skriver under på att man inte behöver så jättemkt i början!
Kan vara skönt att slippa gå ut och handla första dagarna så blöjor, tvättlappar och några uppsättningar kläder räcker gott och väl i början.
Föredrog också omlott body i början, speciellt innan man lär sig hur man trär på kläder på det där lilla knytet! :D
Nappar och liknande vägrade dottern, men man kan ju ha ngn beredd ifall att.

Skötbord hade vi men använde knappt! Handduk på sängen eller en kudde på köksbordet funkade finfint! Golvet också hehe.

Barnvagn hade vi mkt nytta av, men då är vi sådana som bara måste ut och röra på oss varje dag! Och dottern ville bara sova i vagn alt fast vid mitt bröst.
Men sånt vet man aldrig innan. Men ha en färdigbäddad vagn är ju skönt innan hemkomsten.

Vi samsov i början då dottern som sagt bara ville ammas till sömns, så spjälsäng var onödigt för oss i början . Hade en liten babykorg hon låg i i bland intill sängen, men kunde ha varit utan den med i början.

Hade en lite uppsättning salvor etc, men bara småförpackningar. Det enda vi använt är i princip idominsalva. Och lite babyolja till badet och senare till skorvet hon hade i hårbotten.

Så köp ej för mkt, komplettera i efterhand är mitt tips!

Till bebis
Kläder (olottbodys föredrog vi första tiden, pyjamaser är bekvämt, byxor, strumpor, mössa och någon jacka). Åkpåse om det är kallt, många filtar i olika material, sele eller sjal (och träna ordentligt med sjalen innan), babynest eller liknande (vi använder hårdliften till vagnen) , vagn, små lakan och plastad frotte att bädda vagn/säng (bra vid kräks och blöjläckage), skötbord med skötbädd, blöjor (kanske både storlek ett och två om du inte vet hur stor bebis du får), tvättlappar, någon zinksalva för röd rumpa, olja för bad och magmassage vid magknip. Badbalja, badhandduk, handdukar till skötbordet, minihanddukar till amning och tvättning, nappflaska och någon ersättning som trygghet i utfall amningen krånglar mitt i natten. Något som varit ovärderligt för oss är att ha en vagga i vardagsrummet där vi håller till mest. Parfymfritt tvättmedel.

Till mamma
Ordentliga bindor, amningskupor, amningsbh och bekväma kläder. Eventuellt amningskudde för att slippa få kramp i armarna. Färdiga matlådor i frysen om man är för trött eller inte hinner laga mat. En pappa vid sin sida är också mycket bra att ha ;)

Allt detta är inget måste direkt när man kommer hem, men kan vara skönt att slippa åka iväg och shoppa första veckorna för att man saknar en del.

Min son föddes tre månader för tidigt och vi hade ju inte hunnit köpa in allt då. När vi kom hem två månader efter födseln så hade vi vagn med hårdlift, vagga och sängkläder som min mamma hunnit fixa, lite kläder, napp, en skötbädd som vi hade på en liten byrå och filtar. Blöjor, salva och olja köptes på vägen hem från sjukhuset.

Jag har säkert missat något men det är det jag kan komma på nu.

Jag och mamma var på shoppingrunda på Ullared. Kläder, babyolja, nappar, badbalja, filt och nallar var väl det jag fick med mig hem. Zinksalva köpte jag också som jag använt ett par gånger.

Innan det hade jag köpt barnvagn, bilstol och en spjälsäng som knappt använts alls. Tösen sover i vår säng, i början med babynest men numer utan någonting.

Jag har haft nytta av allt utom sängen. Nallarna och Zinksalvan är väl inte en livsnödvändighet heller.

Tjocktröja med blixtlås till sig själv är bra att ha så man lätt kommer åt "kiosken" när bebis blir hungrig. Sen är det ju så att oftast åker man ju hem på dagen när affärer är öppna så har du missat något du tycker att du behöver är det ju lätt att handla. Jag hade varken bindor, blöjor eller tvättlappar hemma. Det gick jag ner till Ica och ordnade när vi kom hem :)

Skötbord har vi inget "speciellt". En uppblåsbar som ligger på tvättmaskinen funkar bra. Man ska ju ändå ha allt nära så man inte behöver släppa barnet utan uppsikt och ha en hand på barnet hela tiden.

Senast ändrad:

Ja, just det. Bindor, amningskupor, amningsvänlig bh och amningsvänliga toppar till dig själv.

Nej, vanliga bodys, man kan få psykbryt på alla knappar annars! :p

Och babynestet har vi nästan inte använt alls.

Mitt bästa tips: skaffa så lite som möjligt och skaffa efter behov sen. Om ni inte bor isolerade långt ute i skogen vill säga... ;)

Alltså basic: kläder, blöjor, tvättlappar... typ.

Med omlottbodys slipper man greja med huvudet och nacken som ju är omtåligt som det är, tycker därför det är bättre att vänta med de vanliga bodysarna iaf ett par månader... :)

Och det är ju inte direkt kärnfysik ayy knäppa knapparna på dem...:eek:

Babynest har verkligen varit bra för vår tös att ha. Man kan sy egna eller köpa av andra som syr för själva orginalet kostar en hel del.

Babysitter har också varit kanon att ha när man kanske är själv hemma och bebisen inte sover när man ska laga mat till sig själv eller nåt. Instämmer helt och hållet med omlottbodys!

Vi rullade bara ihop en handuk och la runt vår bebis, behövde ju inte ens sy. :)

Vad gäller skötbord - köp ett där du har barnet liggande rakt framför dig, så att du kan kommunicera med det medan ni byter och fixar. Många av de skötbord som säljs nu lägger barnet med sidan mot föräldern och det är inte alls lika bra.

Vi har haft samma skötbord till alla våra fyra barn, ett stort, rymligt och stadigt som vi köpte på Ikea då äldsta dottern föddes. Tyvärr finns modellen inte kvar längre. Nu är minstingen i princip blöjfri och vi ska ställa undan skötbordet efter 11½ år, känns nästan lite konstigt... (nej, det ska inte säljas, man monterar av liggdelen så blir det en bra hylla av det istället!)

Ett fördel med ett babynest är att det är enkelt att flytta på bebisen när den somnat, utan att den vaknar. Vi hade inget till första barnet, utan skaffade till andra, men det var väldigt praktiskt. Vi använder den faltiskt fortfarande, fast bebisen nu är snart nio månader - inte för att sova i, utan för att ha bredvid bebisen i sängen så att han inte rullar ut, och dessutom är det en praktisk förvaring för leksaker i sängen, så att man slipper trängas med dem (jag och bebisen sover i en dubbelsäng).

Kudde till bebisen, en till sängen och ev. en till vagnen, tror jag ingen har nämnt. Bebisar ska ligga på rygg, när de sover pga risken för plötslig spädbarnsdöd. Ligger bebisarna på för hårt underlag kan de få platt skallform. Detta var så viktigt att båda mina bvc-sköterskor informerade om detta vid hembesöket.

Jag löste babynest-grejen genom att låta barnet sova på ett dubbelvikt badlakan så jag kunde flytta på barnet och låta det sova mellan föräldrarnas kuddar när det hade somnat vid nattamningarna. Vid behov hade jag en ihoprullad handduk mellan mig och barnet, om det kändes som om det rullade/hasade mot mig.

Fast i en säng är ju knappast så hård att barnet får platt skalle, vi får väl anta att ts har en madrass? Vi har inte haft kudde till något av barnen, de har legat i babysitter/på fårskinn/i vår säng, och inga platta skallar. Kanske om barnet skulle legat direkt på golvet tio timmar om dagen, men vem gör så med sitt barn?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka