Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

Här bor 8 shetlandsponnyer (2-16 år), 1 welsh sek C (2 år), ett halvblod (5 år) och ett fullblod (7 månader)
Samtliga har fri tillgång till ett bra hösilage och får mineraltillskott. De klarar sig bra på detta.
Endast lilla fullblodsflickan får tillskott, i form av lusern, soja och proteinmineral.

Mina hästar äter så mycket hö de vill ha inne och varsin bal (ca 15 kg) per hästpar ute.
Sedan äter de mellan 1 och 2 kg lucern (Kvarnbys) var beroende på häst och ca ½ l betfor var. 3 av hästarna får vetekli och en får 1 kg Hippo Grow Alfa också.
Två äter bakjäst och alla får Kvarnby mineraler.

Mina två:

D ponny valack, ridponny född 2002. Ca 144 cm i mkh. Tränas "normalt" 4-6 ggr/vecka. Träningen bedrivs mest i skogen. Även dressyren.

Fritt med hösilage, nästan lika torrt som hö. Äter ca 12-14 kg/dygn.
Soja: 0,4 kg
Lusern: 0,2 kg
Betfor: ca 2-3 dl uppblött som godis
Havre: knappt 1 dl som godis
1 kork biovimin och ibland även lite mineralpellets
Går på lösdrift

D ponny sto, Welsh Cob född 2006. Ca 147 cm i mkh. Rids ca 2 ggr/vecka. 5-15 min/gång. Mest skritt men några travsteg och har testat på galopp en gång. Följer annars med som handhäst och på promenader/tömkörning i skogen. Ska även börja lite mer med inkörningen med linor osv. Hon miljö och trafiktränas också. Aktiveras mellan 3-6 ggr/vecka.

Fritt med hösilage, samma som ovan. Äter något kilo mer än valacken.
Soja: 0,3 kg
Lusern: 0,2 kg
Betfor: ca 2-3 dl uppblött som godis
Havre: knappt 1 dl som godis
1 kork biovimin och ibland lite mineralpellets
Går på lösdrift

Maximus som är en 12-årig halvblodsherre med högt fullblodsinslag äter:
2 "krafftmått" kornkross
5 dl soja
0,5 dl mineraler
10 kg hö

Han får hö i hagen och till lunch, sedan får han krafftfoder och hö på kvällen när de går in.

Min 18åriga valack är en korsningshäst med en hel del ponny i sig, som rids nästan varje dag o får, ja vad ska man säga, normalt hård träning :p

Han äter följande:
Morgon 2,5 kg hösilage, 1 dl hippobas cool + lite äpplen el morötter
Lunch 3-3.5 kg hösilage (beroende på kyla:angel:)
Eftermiddag 3 kg hösilage
Kväll 4 kg hösilage, 1 dl hippobas cool, mineraler, betfor (1,5 dl innan den blötlagts) o lite äpplen el morötter

Plus det som han norpar åt sig när vi är ute o rider.. :angel:

Hbl.val 173cm, väger runt 630 kg. Relativt svårfödd.Tränas och tävlas i hoppning. Han äter:
14kg hö
1,5kg lusern
0,6kg krafft protein
0,5kg havre
80gr mineraler
foderjäst
salt

Ponnyn är pensionär, 148cm 410kg. Äter följande:
9kg hö
1kg lusern
75gr mineraler
bakjäst
tokosel (1ggn/veckan)

Kblstravare, 158 hög, väger runt 622, fyller 29 år i juni:love:, svårfödd pensionär

Fritt med hö och hösilage inne i boxen, äter runt 5 kg hö, 10-12 kg hösilage per natt. Tyvärr dåliga värden - kvot 4.49 och kvot 3.78:(
5 kg hö morgon. 2 kg hö lunch
1 kg lusern (hack och pellets)
½ kg edel avel
0.7 kg havre
4 dl betfor (torrvikt), 4 dl vetekli, 100 g miner blå
Flexijoint, Kiselgur, ProFeed, Biotin, timjan, nypon
1 slurk flytande b-vitamin
Morötter och äpplen:d

Valack, halvblod, 15 år, 170+, 630kg, tränas lätt/medelhårt och är normalfödd.

13kg hö ts 84
½kg havre
200g soja
200g betfor
1dl olja
tokosel
glukosamin
äpplen och morötter

Fodras 4 ggr om dagen ca 6.30, 12.00, 17.00 och 21.30.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på...
2
Svar
30
· Visningar
2 699
Senast: Louice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar