Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

10 kg torrt hösilage, 1 kg lucern, 1 kg havre, 0,4 kg grund, 1 l betfor, megabase, saltsten. Och halm som plock.
5 år, sv halvblod.

Har inte riktigt koll på det :P Det är alltid stallsägaren som fodrar och ger hö, men han får nog gaanska mycket ;) . Känner mig dum som inte vet :s (A)

Sv.halvblod, val 8 år, 178 cm
MSV dressyr med fyra arbetspass/vecka, resten lättare motion
Rasthage: 4-6h/dag - får komma in när han vill (brukar bli mellan 4&5 timmar) Vill han vara ute längre får han sina mål mat i hagen.

07:00 3 kg hö, 1kg havre
13:00 4 kg hö, 1 kg havre, 1 kg korn
17:00 1 kg havre, mineraler, b-vitamin
20:00 3 kg hö
Söndagar: Tokosel

Morötter/äpplen tillkommer till kraftfodergivorna

Visst är han :love: Det är han som äter fodret jag skrev om :p ;)

Glömde nämna att han står på halm och äter en del av det också (frön, gräsrester och annat gott).

Halvblodssto -98, 163 cm, rids lite lätt just nu pga underlaget, annars tränas för tävling på lätt nivå.

19 kg ensilage
Plus ungefär: 4 dl torr betfor, 3 dl havre, lite lucern och lite vetekli (fick bara vetekli nyss men tror hon blir lös i magen av det, därav även lucernet.) , mineraler och vitaminer.

Fjordsto -85, 139 cm, pensionär som går på promenader ibland
14 kg ensilage
1 liter lucern och lite vetekli, mineraler

Fjordsto - 06, 144 cm, rids ibland
13 kg ensilage
+ lite sympatipellets

Kan tillägga att ensilaget inte vägs upp exakt, oftast blir det lite mer än den givan :p

Newforeststo maxad C-ponny,9 år, ska ridas igång efter ett års vila pga fång, har bantats, troligen insulinresistent.
2,5 kg = 5 liter lusernpellets, 200 g soja, betfor ca 1,5 l torrt mått och numera nästan fri tillgång på halm ca 3 kg samt "smakprov" av de andra hästarnas hösilage

Senast ändrad:

Connemara val 17år 148cm.

7kg hösilage
1kg halm

1kg havre
0.5kg kornkross
0.3kg betfor
0.3kg vetekli
2dl olja

mineraler, e/b-vitaminer, tokosel och morötter + saltsten.

Dricker ca 30-40l/dygn + att allt kraftfoder är blött.

Kraftfoder ges vid 2tillfällen/dag och hösilage ger vid 3-5tillfällen beroende på väder.

19 årig korsnings ponnyvallack:laugh:

Morgon:
Två dl Kraft grov 90
1 dl havre
+morötter

Kväll
Lika
+morötter

Hö vet jag inte precis hur mycket han äter:)

Varmblodsvallack, 13år, 173cm i mkh. Magrar av lätt på vintern.

På sommarhalvåret får han inget tillskott. Bara gräs ute i hagen.

Under vinterhalvåret:

11kg Hösilage
2kg Hippo Grow Alfa.
1kg torr betfor.
1dl matolja (jättebra till magra hästar)
+ lite havre.

Detta får han just för att han magrar av lätt. De andra hästarna får bara hösilage, och lite havre efter att de ridits. :)

Hästarna får frukost klockan 08.00.
Lunch vid 14.00.
Kvällsmat Vid 20.00

Sv. halvblod. Väldigt lätt träning.

8-9 kilo hö per dag
Fri tillgång på halm
Tre nävar utspridda på tre fodringar per dag
Två nävar betfor per dag
Äpplen & morötter
Ett par-tre olika fodertillskott, minns ej exakt vad de heter.

Fodras i regel 5 gånger per dag.
Morgon: Hö + kraft
Förmiddag: Hö
Lunch: Hö + Kraft
Eftermiddag: Hö + Betfor (inkl. morötter & tillskott)
Kväll: Hö + kraft

Senast ändrad:

(inne) 8. 00 2,5 kg hösilage, 2 nävar kornkross
(hagen) 12. 00 torrt hö, ca 3 kg kanske
(inne) just nu 15-16 2,5 kg hösilage, 0,5 kg betfor
(inne) 21. 00 5-6 kg hösilage

Hon brukar även få lite extra hö + lite extra kraft (lite havre och lite müsli) av mig när jag är där på eftermiddagen vid 6-7 tiden.

sto, 164 cm i mkh, konvalicent, endast hagvila.

Min häst, kallblodstravare på "nyss fyllda" ;) 18 år, rids nästan varje dag men inte hårt:

*Fri tillgång på hösilage ute, ca 7kg inne på kvällen. Gissar på att han får i sig ca 14-16kg silage per dag.

*Två kraftfodergivor, morgon/kväll.
Morgon:
Ca 2dl Krafft Grund och en liten näve mineraler.
Kväll:
Ca 2½ dl Krafft Grund med en liten näve mineraler, en skopa (20g?) E-vitamin/selentillskott, just nu får han även DiamondV (foderjäst) en skopa per dag för att hålla magen i trim med varierande TS på silagebalarna. Beroende på årstid kan han också få en skvätt B-vitamin.
Blöter upp kvällsfodret.
Han behöver inget kraftfoder men å andra sidan behöver jag något att blanda mineralerna (som jag tror att han behöver) i. Blir det alldeles för lite vete sjutton om han skulle vara motiverad att få i sig allt till slut! :p (han är redan sån som kan dyka ner i kraftfodret, slafsa i sig en munfull för att sen ta en paus och äta hö...)

Han är lite knubbig men inte fläskig, det där fettet anser jag att han behöver för att bygga muskler och hålla värmen. Nu t ex så har det varit -20 grader eller i närheten ibland 5 dagar samma vecka, en eller ett par av dagarna tror jag pållen av misstag hade på sig ett ofodrat regntäcke :crazy: (vilket jag alltså ser som värre än att gå ut naken).

Senast ändrad:

Fullblod, 11 år. Normal/svårfödd, beror på väder och fodrets smaklighet. När ridningen sätts igång mer ökas ev. kraftfodret med havre när vi kommit igång.
Morgon: 0,5 kg Krafft Grov 125, 5 kg hösilage
Lunch: 3 kg hösilage
Kväll: 0,5 kg Krafft Grov 125, 9 kg hösilage
Kvot: 6,2

Nordsvensk, 9 år. Vintervilar. Lättfödd.
Morgon: 0,2 kg Krafft Grov 125, 5 kg hösilage
Lunch: 3 kg hösilage
Kväll: 0,2 kg Krafft Grov 125, 3 kg hösilage.
Kvot: 6,5

Hösilaget är lite proteinfattigt men normalt med MJ, kvot på 5,5. Båda står på halm, nordsvensken äter lite men inga stora mängder. De går i stora hagar och har alltid gräs/buskar/träd att äta och pilla med ute. :)

Kallblodstravare, 19 år. Rids ca 6 ggr/vecka.

10 kg hö
0,5 kg havre (12 dl)
7,5 dl vetekli
ca 5 dl uppblött betfor
1,5 dl mineraler
0,25 dl flytande B-vitamin vid pälsfällning/-sättning

Hö får han ca 3 givor/dag, kraftfoder morgon o kväll. Står på halm.
De 3 senaste vekorna har han gått väldigt lite så då har han fått halva kraftfodergivan bara.

kl

12kilo hösilage, 5 dl betfor, 5 dl korn, 4 dl havre maxeglo, biotin och gurkmeja. sen får han en halmbal i veckan.

varmblodig travare 8 år

Islänning, 14 år. Står i utebox och går ute på dagarna, promenadrids:

Morgon 2kg hösilage
Lunch i hagen 1-2 kg hösilage (hur mycket beror på kylan)
Eftermiddag ca 1 kg hösilage + en skopa müsliblandning (ca 3 dl) + morötter och mineraler
Vid skötsel/efter ridning samma som eftermiddag
Kväll 3-4 kg hösilage beroende på kylan, han äter inte mer än 4 kg

knapp..

häst 1 = valack, hannoveranare 17 år går msvA dressyr.
10kg hö, 2 kg havre, 1 kg hippo musli röd, 20 ml b-vitamin, 1 dl rapsolja, 1 mått Equion, 15 ml conquer varje dag.

häst 2 = valack, holsteiner, 11 år, går msvB/msvA
9 kg hö, 2 kg havre, 25 ml b-vitamin, 1 mått equion, 15 ml conquer varannan dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på...
2
Svar
30
· Visningar
2 699
Senast: Louice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar