Vad äter era föl födda 2011?

Sv: Vad äter era föl födda 2011?

Antar att du då har gjort en analys av mineraler både makro och mikro då eftersom du inte behöver tillsätta några mineraler, det vore intressant att få ta del av värdena!

Mineraler i pelletsform och salt får dom på lösdriften, glömde detta.

Tack för alla svar hittills, men fortsätt gärna att svara om vad era föl äter för det är himla intressant att läsa! :)

Tänkte flika in en fråga till alla er som redan svarat i tråden (och som inte redan nämnt det i sina inlägg): Är era föl avvanda eller inte? :)

Min som nu snart är 10 månader avvandes för 2 månader sedan.

Jag blöter lucernen varmt vatten ca 20 minuter före fodringen, och blandar sedan allt så det blir en varm massa, det uppskattas. Jag ger även alla mina hästar ljummet vatten nu när det är kallt, och de älskar det.

Senast ändrad:

min kille som är född 23/3 har fri tillgång på hösilage och får ca 7dl uppbött lucern och 1/2 kg granngårdens avel,slutade dia 1/2 då mamma blånekade honom att dia.

KL

Mina föl får fritt hösilage med TS-värden 11 MJ och 80 Smbp.
Upptill detta 2 kilo tillväxtfoder.
Fullblod.

Hej

Vi har ett 10 mån arab föl,han äter hösilage fri tillgång,föl musli 2 liter,pellets grov grund 2 liter som vi blötlägger , en dl betfor blötlägges, strå lusern ca 4 liter...detta delar vi upp på 3 givor per dag ....samt mineral o kalk ...

Lycka till:rofl:

Jag har 2 ardennerföl på ca 9 månader. Haft dom sedan dom var 6 månader.

jag ger dom att dela på om dagen: (fodras 4 gånger om dagen)

12 kg Hösilage
12 Kg Hö

så ja skulle gissa på att dom får i sig ungefär hälften var per dygn.

dvs 6 Silage + 6 Hö på man.

sedan får varje föl :

1 kg lusernpellets från kraft (uppblöttat)
1 mått fosforbalans
800 g Foal creep (dodson&horrel)
en halv dl granngårdens avelsmineraler

Innan åt dom mer foalcreep, men för varje månad som går så byter jag ut delar av foalcreepen mot lusern.

Senast ändrad:

Håller på och räknar foderstat till mitt lilla sto nu, och det är inte det lättaste. Höet ligger på 35 gr smrp och 9.9 i MJ, och för att få till det så hamnar hon på totalt:

Per dag i nuläget:
69 MJ
588.4 smrp

kvot: 8.5

Dagsbehovet:
60 MJ
500 smrp

Hon hamnar alltså över sitt dagsbehov, är det farligt? Det var vad som krävdes för att få till en kvot på 8.5 som det stod i foderstatsböckerna är den ideala kvoten för en unghäst i hennes ålder och av hennes storlek. Kvoten är nu rätt, men hon hamnar ändå lite högt i både MJ och smrp.

Våra föl på gården får fri tillgång på bra hösilage sammt
mineraler
vitaminer
sen får dom 2 nxar havre var å lite betfor bara för å få i sej mineralerna å de..
Dom e kanon i hul å blank å fina i pälsen (bortsätt från att dom e skitiga =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve