Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ja, som rubriken säger. Är nyfiken på vad andras föl födda 2011 äter (vilket slags foder) och hur mycket? Bara grovfoder eller kraftfoder också? Mineral/vitamin-tillskott? Ja, hur ser era foderstater ut helt enkelt? Och hur gamla är fölen?
Min lilla kille som är född 15/5 (ca 8,5 månad)
Äter
1kg havre
1kg groov 125
1dl avelsmineraler
ca 1/2L betfor (torrt)
Och ett gäng morötter.
Som grovfoder får han ett ensilage med bra värden, på natten får han äta så mkt han orkar vilket brukar bli ca 5-6 kg och i hagen går han ju med kompis så vet inte exakt vem som äter vad men jag gissar på att han får i sig 2-3kg per mål (frukost+lunch) Så alltså runt 9-12kg.
Våran född 17 maj får hösilage med MJ 7,5 Smpr 73.Han äter kanske 8-10 kg om dagen (vet inte exakt då han får ihop med de andra på dagen).
Han får 1,5 kg havre och 1 kg kraft groov 125. Betfor och avelsmineraler.
min hingstunge (ej avvand) äter tillsammans med mamma 25-30kg hösilage/dygn.
sen får han ca ½kilo granngårdens avelpellets (i egen krubba), och delar 1l betfor (torrt mätt) med stoet..
min äter fri tillgång på hösilage o delar med sin shettiskompis på 1 kg iform cool pellets, 1 liter lusern (150 smrp), 2½ dl betfor (torr) 1 dl mineraler, 2 dl linfrö samt vitaminer.
9 månaders hingst hbl, fri tillgång på grovfoder med kvot 7,5, 2 kg lucern, 0,5 kg knäckt havre, lite betfor, 3 dl proteinmineral från kvarnbyfoder, ca 1 kg morötter.
Unghästar har stort behov av energi och protein. Våran äter inte så mycket hö att hans behov blir tillgodosedda.Havre är både billigt och bra näringsvärde och sen gilllar han det.Pellets är inte lika populärt.
Våra två åringar födda i maj 2011 (varmblodiga travare) får
Fri tillgång på hö
Vitafor Lucern
Havre
Potatisprotein
Vitafor Derby
Vitafor Power
Mononatriumfosfat
Nån näve eggersmann foal mix(hon kan få mer men tröttnar o äter ur mammas istället)
Hoof aid tillskott
Nån näve lusern hackad strå
Morötter
Jag hade gärna haft i henne mer men hon äter inte upp det. Hon har bärrandsröta därav hovtillskottet. Försöker öka foal mix mängden så smått, men hon är ju bara en bäbis så det kommer väl när hon blir äldre!
Mitt islandsföl är 7½ månad, går med sin mamma fortfarande.
Hon pillar i sig ca 5-6 kg hösilage om dagen och får utöver det 0,2 kg Krafft plus protein, 80 gram Krafft miner vit och ca 0,1 kg soja. Och mammas mjölk såklart. Superfin i hull, päls och humör.
Min har fri tillgång på hösilage och får ca 1 kg kraftfoder: Grow Breed + Protein blandat och med lite mineraler.
Snuttar lite på mamma än, går fortfarande med mamma.
Jag har två föl. Ett welsh cobsto född 19 maj och ett shettissto född 17(?) maj.Coben beräkans bli maxad D-liten häst och shettisen runt metern.
De har fritillgång på hösilage, tror coben äter 6-7 kg/dygn och shettisen 2-3 kg/dygn. Tänkte jag skulle väga det en dag och se hur mkt de faktiskt äter sammanlagt.
De går på lösdrift och båda är avvanda, shettisen när hon var 6,5 månad (pga att mamman smet hela tiden, så hon fick åka hem tidigare än vad det var tänkt) och coben nu när hon var nästan 8,5 månad. Stoet hade börjat vänja av henne mkt själv.
Sen får de tillsammans i en stor balja:
2 kg lusern (105 g smrp)
0,8 kg havre
0,4 kg betfor (torrvikt)
0,25 kg soja
mineraler och vitaminer
Min halvblodsunge är född i maj och avvand nu. Går på lösdrift med fri tillgång på höenselage och det är det enda hon får då hon är rund och fin och växer så det knakar åt rätt håll! Hon kommer in ca varannan dag och äter då havre som lite godis med B och E vitamin.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Hundavel & Ras Googlar man på french bulldog with tail så får man upp riktigt många resultat faktiskt. Ett par uppfödare som strävar efter svans och...
Foder & Strö Jag har oxå gett Evolve förut och min häst absolut älskar det. Men jag gav det bara som smaktillsats utblandat i betfor så någon dl i 1...
Hästmänniskan Skönt att höra! Hon är ganska ädel, långbent och högrest. 169 i augusti, men eftersom hon är tre år så lär hon bli ett par tre cm till...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.