Vad äter dagens häst?

C

Clarissasweet

Började tänka på att allt inom hässporten har blivit så pilligt de senaste åren...
Hästarna ska ha speciellt foder, de kan inte äta ditten, de kan inte äta datten osv.

Så jag fick lust att göra en undersökning! :idea:
Vad äter dagens häst för något, och hur mycket?
Behöver den verkligen äta allt det som den äter?

Sv: Vad äter dagens häst?

Tja du, mina hästar äter hösilage. Sedan får de en del kornkross. Just nu har jag en gamling som väntar på att väglaget kan bli så att vi kan ta oss till hästtandläkaren- så han får tillskott av lucernpellets. Mitt avelssto och unghästen får avelspellets & kornkross förutom hösilaget. Sedan har de saltsten.
Mineralfoder förstås och så får de b-vitamin vid pälsfällningsperioder. De står på halm så de kan också äta av den om de har lust.

Men krångligare än så ha jag det inte.

De år som vi får tag i hö lättare än hösilage så brukar det bli hö som vinterfoder. Men vi köper det som verkar bli av bäst kvallis och bäst pris för just innevarande år.

Sommartid är det betesgräs som gäller. Ev får avelstoet tillskott om hon har en liten att ge mjölk till....

Vad äter dagens häst för något, och hur mycket?

Hö och mineraler.
Höet höftas lite beroende på väder och vind samt när vi har tid att fodra. Gissar på att de äter 10-15 kg var per dag, något mer om det är riktigt kallt. (Ett SWB och ett XX.)

Behöver den verkligen äta allt det som den äter?
Ja, iom att vi fodrar lite oregelbundet måste de ibland få en rejäl giva som räcker länge.
Mineralerna behövs eftersom höet kommer från visserligen välskötta, men ganska hårt odlade vallar.

Det här gäller innevarande säsong, andra år kan det krävas ett annat tänk, beroende på grovfodrets värden. Men man kan väl säga att vi har drömläge i år. :)

Jag utgår från grovfodret, enklast så. När det gäller de två av hästarna som jag har ansvaret för så äter det sexåriga connemarastoet hösilage, drygt 10 kg per dag. Hon står på halm så hon kan pilla med den också om hon vill. Utöver det får hon havre, uppdelat på två mål, samt mineraler. Troligen ska hon börja få betfor nu igen då hon annars inte gärna äter sina mineraler. Vid behov får hon B-vitamin och olja men det är bara vid vissa perioder.
Fjolårsfölet, connemara av hingstmodell, äter hösilage. Han får cirka 7 kg per dag. Sen får han lite müsli anpassat för unghästar, uppdelat på två mål. Mineraltillskott behövs ännu inte för hans del men det kan ju bli aktuellt framöver.

Båda har saltsten i boxen. Lite svårt att vara exakt på höet då båda två äter hö ute och de vägrar berätta för mig om hur mycket de respektive deras hagkompisar äter ;)

Jag försöker hålla det så enkelt som möjligt med så lite duttande som möjligt :laugh:

Min häst äter hösilage, 13 kg om dagen. Största delen på em & kväll eftersom hon annars slår så mycket. Hon får också lite mer än hon behöver just eftersom hon slår annars, hon äter väldigt fort.

Sedan kompliteras det med Krafft Grund uppdelat på 3 mål, och mineraler vid 1 mål.

Havre, betfor, mineraler, foderjäst samt fri tillgång på hösilage. Äter havre dels för att bli lite pigg samt att hålla hullet. Betfor för att blanda ut mineralerna och foderjästen.

Hö och saltsten. Det är allt. Nu är detta hästar som inte jobbar så mycket.
Men jag tror allmännt att det "duttas" alldeles för mycket med olika fodermedel.
Förr när man hade arbetshästar så åt dom bara hö och havre och mådde bra av det och presterade bra.

Jag ger främst grovfoder. Ger så pass mycket att hästen aldrig behöver stå mer än några timmar utan grovfoder, precis som alla borde göra (Men tyvärr inte gör.)

Kraftfoder/tillskott ger jag om det behövs, men håller mig i första hand till "rena" foder. Typ lusern, havre, olja, vetekli, soja.
Ska jag ge ngt annat så är det bara om det verkligen behövs för att hästen ska hålla hullet och hästen inte villa ha det ovan.

De allra flesta hobbyhästar behöver inte (större mängder) kraftfoder, problemet är att folk ger dem för lite grovfoder eftersom de blir stora i buken = "tjocka" och då kompleterar väl folk det med att ge ett par kg kraft så att det "ser bra ut"... Eller nåt.

Tycker det är allmänt ganska fascinerande när folk säger att deras hästar blir feta av mer grovfoder och sen ger de dem massa kraft. :grin:

Alla hästarna äter hö.

Halvbloden äter utöver det havre, betfor och mineraler.

Fullbloden äter utöver det pellets, betfor, lucernhack och olja.

Hö och saltsten. Det är allt. Nu är detta hästar som inte jobbar så mycket.
Men jag tror allmännt att det "duttas" alldeles för mycket med olika fodermedel.Förr när man hade arbetshästar så åt dom bara hö och havre och mådde bra av det och presterade bra.
Läser man här så inser man att det nog ofta är antingen eller...
Dvs antingen får de bara hö/hösilage och ev mineraler, kanske en liten skvätt av något tillskott om det är nödvändigt för att täcka behoven.
Eller också får de massor av småskvättar av diverse olika foder och tillskott.

Jag tillhör nog den första av nämnda kategorier, här lever djuren nästan enbart på grovfoder. Det finns dock lite skrammel i krubban hos dem som går in på kvällarna; ca 1 dl vardera av havre och lusern + lite mineraler till ponnyerna, hblstoet som rids lite får svindlande 1/3 kg havre :p och fullblodsunghästen får 1 kg lusern+2/3 kg havre. (att den sjuka ponnyn får mer mat hör inte hit)
Grabbarna på lösdriften äter bara hösilage och mineraler.

Mina två hästar delar på ca 40 kg hösilage/dag, hög TS.
Halvblodskorsningen på 600kg får mineraler, betfor, alger(pga bronkit) och ett par nävar müsli, så att det andra ska slinka ner lättare :) Hon får även munkpeppar mot brunstigheten..:grin:
Lilla D-ponny stoet 2,5 år får mineraler, betfor och en näve müsli.
De har fri tillgång på saltsten och halm i lösdriften :)

mina 2 hästar få fri tillgång på hösilage , hög Ts.
sen äter dom betfor, mineraler och 1 kilo luzernpeletts (uppblötta) på 2 måltider + lite müsli så att de slinker ner bättre :) fri tillgång på saltsten inne och ute + halm inne.

Våra hästar äter främst hö. Sedan får de selen, de behöver inga andra mineraler eftersom hö´t täcker det. Sedan får de 2 dl linfrökakapellets var för magen och den ena får lite betfor (2 dl i torr form) annars äter han inte upp. De får också en bakjäst var om dagen.

Hösilage i begränsad giva och fri tillgång på halm.
Sojamjöl för proteinets skull.
SeloE för selenets skull.

Chondrogen för lederna och kroppen. (:bow: Outstanding.)

Blir nog något kraftfoder senare, då hon redan börjat magra lite, av den lilla motion hon får.

Pigg som en mört är hon dock.

Min stora halvblodspojke äter väldigt enkelt.
9 kg hö + 2 kg havre + mineraler

Hade han bara skogsmulleridits hade han fått klara sig på en något större högiva men utan havren, men nu behövs havren för att få tillräcklig power för att vara något att träna på dressyrbanan.

Valacken - Står pga skada. Ngt svårfödd

15 kg hösilage (för tillfället), 0,1 kg betfor + E/Selen.

Stoet - Rids 5-6 dagar i veckan blandat skogsridning/dressyrarbete. Normalfödd.

10 kg hösilage + lite halm för att förlänga ättiden, 0,15 kg betfor + E/Selen

Mina hästar blir bägge två oridbara på en massa kraftfoder, det enda som egentligen fungerar är Lucern (iofs inget kraftfoder, men pellets likväl) eller ett av hippos foder, kommer dock inte ihåg namnet, men det innehåller en stor del lucern.

Mvh Domino_s

Mina hästar, två islandsvalacker på 17 resp 4 år, får 9-10 kg hö var/dag.
17 åringen får även 0,5 dl betforpellets att blanda 0,5 dl linfröolja och 1 dl mineraler i. 4 åringen får samma fast 1 dl betfor istället.

Tycker det är bäst att få ge dom bara grovfoder, har utgått från en analys och de ser fina ut båda två :)

4 åringen rids inget just nu, påbörjade inridningen i början november och han fick sin långvila efter nyår. Ska sättas igång igen i början av Mars.

17 åringen rida medelhårt 5 dagar i veckan och han tävlas minst 4 ggr/år :)

mina har fri tillgång till bra hösilage
sen utöver det får varblodet ca 1 kilomått torr betfor, 1 kg mustang orginal och ca 1 kgmått havrekornkross.
kallblodet får lite krafft när han kommer in bara därför att, ca 2 nävar.

häst 1 = 15 kg hösilage, 0,5 kg lusern, mineraler, salt samt vitamintillskott.
häst 2 = 7 kg hösilage, 0,3 kg lusern, mineraler, salt samt vitamintillskott

Ibland lite knäckebröd eller morot.
Jag tycker det inte *duttas* hos mig, de får vad de behöver helt enkelt.

Ja, de behöver nog äta det de äter :)

Min häst (islandshäst), går på fri tillgång hösilage (äter väl cirka 9 kg/dygn). Utöver det får hon 70 g mineraler och ett mått (har glömt exakt hur många g det är) foderkrita för att väga upp för de behov som hösilaget inte tillgodoser och även 0,5 dl linfröolja samt lite betfor att blanda ut det i.

Linfröoljan är väl det enda hon egentligen inte "behöver", men den ger fin päls och verkar hålla magen i trim.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka