Vad är vitsen med att klona?

Dark Ronald

Trådstartare
Enligt en citerad artikel i Hästmagasinet:http://www.horsus.nl/?p=nieuws&i=9157-zangersheide-keurt-gekloonde-hengst-goed
Stamboken Zangersheide har godkänt en klon som avelshingst: Chellano Alpha Z, en klon till Chellano Z.

Enligt denna artikel på eurodressage: http://www.eurodressage.com/equestr...ed-pink-flamingos-or-pink-horses-cloning-crux
utfärdar inte FEI hästpass enligt följande.
“The FEI is monitoring cloning and all the associated issues of progeny and descendants of clones closely, so that it can fully consider the necessary rules that would need to be introduced to protect fairness in the sport. Based on its current policy, FEI passports cannot be issued to horses in order to allow them to compete if they are declared as clones or progeny and descendants of clones.”

Vad är då vitsen med att framställa kloner? Nu brukar ju Leon Melchoir göra vad som faller honom in, och har resurser därtill. Tror han att FEI skall ändra sig annars blir ju hans kloner värdelösa, både som sporthästar och avelsdjur. Han lär ha 3 stycken Ratina Z (Alfa, Beta och Gamma).

Artikeln ovan illustreras förövrigt med ett föl undan en Poetin klon.

Sv: Vad är vitsen med att klona?

Min högst personliga reflektion är att dessa människor som håller på med kloning ska ta och läsa på lite om epigenetik.

Hur gick det med Zangersheides test med travston i aveln. Nån som sett nån info om resultatet?

Kan du utveckla för oss som inte är utbildade genetiker?

Det är inte jag heller. ;)

Kort sagt så är epigentiken en slags koppling mellan miljö och arv. Vårt DNA kan förändras under vårt liv av den miljö som vi lever i. Gener "slås" ständigt på och av genom att göras otillgängliga för att uttryckas på olika sätt, dvs det handlar inte om förändringar hos själva DNA:t utan huruvida generna är "verksamma" för tillfället. Epigenetiken kontrollerar alltså när/var/hur ett arvsanlag uttrycks, det förklarar alltså varför det finns olika typer celler när alla celler innehåller exakt samma arvsanlag. Vi har extremt mycket information som är lagrad i våra celler och allt behövs inte alltid och måste stoppas undan. Hur det görs är en annan (låååång) historia.

Studier har gjorts på enäggstvilligar som ju föds med identiskt DNA, typ naturlig kloning alltså. Det har visats att ju äldre de blir desto mer skiljer sig deras DNA åt pga att det modifieras på detta sätt. Man får alltså sin egen unika epigenetiska prägling.

Det jag tänkte på vad det gäller kloning är att ärftlighet bestäms av MER än bara vilken genuppsättning som finns. Det är också ett stort problem vid kloning och en orsak till att det misslyckas så ofta. Och man har inte löst än hur man ska hantera det helt, så vitt jag vet iaf. :) Alltså får man samma individ, men ändå inte riktigt vid kloning. Jag tror nog att många har sett hur vita tecken och färg kan skilja mellan kloner och det är ju bara egenskaper som syns för blotta ögat.

Tack, då blev jag klokare. :D

Själv är jag emot kloning av den enkla anledningen att den snävar av avelsbasen och så blir det förstås inga avelsframsteg att prata om...

Intressant tråd för övrigt, tror inte tanken med klonerna och deras avkommor var att de inte skulle gå att använda på tävlingsbanorna...

Kolla videon på nämnda fölunge, och kolla mamman som då är en Poetin-klon. Känns som det är rätt långt från original-Poetin. Såvida det inte är embryo-transfer förstås.

I min värld känns det som ett bättre, naturligare och billigare alternativ att avla helsyskon, när de ändå blir så pass olika varandra.

Senast ändrad:

“The FEI is monitoring cloning and all the associated issues of progeny and descendants of clones closely, so that it can fully consider the necessary rules that would need to be introduced to protect fairness in the sport. Based on its current policy, FEI passports cannot be issued to horses in order to allow them to compete if they are declared as clones or progeny and descendants of clones.”

Den regeln har väl inte funnits tidigare ?? Att klonerna själv inte fick tävla har ju gällt hela tiden, men det har väl tidigare aldrig sagts att de inte fick användas i avel det var ju vitsen med att klona bland annat valacker som ET tex. Får inte avkommorna tävla så faller ju verkligen den enda vitsen som fanns med att klona. Så med andra ord så har de betalt ett antal miljoner för att ha en häst i hagen att titta på.
Kan det med avkommerna verkligen stämma varför godkäns de då för avel ?

hur skulle avelsbasen försnävas av kloning? det är ju inga gener som försvinner när man klonar, alltså borde rimligen avelsbasen förbli i samma storlek som den var innan klonen kom till.

i nästa generation kan det påverkas, men tex en klon av en valack (som inte har en massa helsyskon) borde ju rimligen bredda avelsbasen jmf med hur det hade varit om hans gener inte kunnat spridas vidare.

på ett personligt plan tycker jag tanken om kloning är mycket spännande, men om vi människor lekte gud inom avel tidigare, så blir vi "super-gud" när kloningen kommer in i bilden, på gott och ont.

Avelsbasen försnävas väl bara om man klonar matadorer? Men klonar man en valack så breddar man ju snarare avelsbasen.

Jag skulle rakt av säga att den märren är inte en Poetin-klon så det ÄR fråga om ET

Det är just vad du fetstilade som fick mig att starta tråden, för jag har heller inte förut uppmärksammat den aspekten. Om man framställer en så dyr häst, kan ju knappast målgruppen vara de som endast tävlar lokalt, eller vill ha en älskad "mulle".

Vad det gäller Z förbundet så kör de ju med sina egna regler när de godkänner avelsdjur för sin stambok. Frågan blir väl om något annat förbund kommer haka på. Vad hände med Quidam klonen t.ex.?

Vad man missar med kloning är ju möjligheten till ett avelsframsteg, en rekombination av föräldrarnas egenskaper, ibland bättre, ibland sämre, ofta ingen märkbar skillnad. En klon kan ju aldrig bli bättre än vad man utgått från.
Hur roligt blir det då att syssla med avel?

Det är just vad du fetstilade som fick mig att starta tråden, för jag har heller inte förut uppmärksammat den aspekten. Om man framställer en så dyr häst, kan ju knappast målgruppen vara de som endast tävlar lokalt, eller vill ha en älskad "mulle".

Vad det gäller Z förbundet så kör de ju med sina egna regler när de godkänner avelsdjur för sin stambok. Frågan blir väl om något annat förbund kommer haka på. Vad hände med Quidam klonen t.ex.?

Vad man missar med kloning är ju möjligheten till ett avelsframsteg, en rekombination av föräldrarnas egenskaper, ibland bättre, ibland sämre, ofta ingen märkbar skillnad. En klon kan ju aldrig bli bättre än vad man utgått från.
Hur roligt blir det då att syssla med avel?

Quidams klon dog 2010
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=554550

Det är inte jag heller. ;)

Kort sagt så är epigentiken en slags koppling mellan miljö och arv. Vårt DNA kan förändras under vårt liv av den miljö som vi lever i. Gener "slås" ständigt på och av genom att göras otillgängliga för att uttryckas på olika sätt, dvs det handlar inte om förändringar hos själva DNA:t utan huruvida generna är "verksamma" för tillfället. Epigenetiken kontrollerar alltså när/var/hur ett arvsanlag uttrycks, det förklarar alltså varför det finns olika typer celler när alla celler innehåller exakt samma arvsanlag. Vi har extremt mycket information som är lagrad i våra celler och allt behövs inte alltid och måste stoppas undan. Hur det görs är en annan (låååång) historia.

Studier har gjorts på enäggstvilligar som ju föds med identiskt DNA, typ naturlig kloning alltså. Det har visats att ju äldre de blir desto mer skiljer sig deras DNA åt pga att det modifieras på detta sätt. Man får alltså sin egen unika epigenetiska prägling.

Det jag tänkte på vad det gäller kloning är att ärftlighet bestäms av MER än bara vilken genuppsättning som finns. Det är också ett stort problem vid kloning och en orsak till att det misslyckas så ofta. Och man har inte löst än hur man ska hantera det helt, så vitt jag vet iaf. :) Alltså får man samma individ, men ändå inte riktigt vid kloning. Jag tror nog att många har sett hur vita tecken och färg kan skilja mellan kloner och det är ju bara egenskaper som syns för blotta ögat.

Precis och det finns en aspekt till som man inte kommer ifrån att klonen ska stoppas i sto som ska bära fram det som påverkar och att äggcellen som används också påverkar slutresultatet. Jag förstår inte meningen med en klon faktiskt för egentligen, avel går ju ut på (till viss del iaf) att få fram en avkomma som är bättre än sina föräldrar, så om man klonar hästar så borde de hamna på efterkälken prestationsmässigt gämfört med sina avlade "gämlikar" eller...

Delvis *kl*

”Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet”
Sokrates 450 f.k.

Och det har i flera fall, när vi på snabbare och onaturligare sätt försöker förändra naturen, visat sig stämma med citatet ovan, genom de negativa konsekvenser vi inte förutsåg har inträffat ;):eek:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

delvis kl

Jag kan absolut förstå vitsen med en klon om man använder (för tidigt) döda hingstar (som ex Chellano Z) el valacker som man skulle velat avla på (även om man aldrig vet hur hingstiga de skulle ha varit ;)).

Men jag fattar inte vitsen om man inte får använda dem i avel :confused:.

Och min reflektion blir att människorna som är emot kloning skulle göra detsamma.

Och då ber jag dig förklara vad du menar. :)

Jag har inte sagt att jag är emot kloning. Men eftersom det är omöjligt att få fram exakt samma individ och man vet inte vad det är som har gjort orginalet så framgångsrikt så kanske det inte är lönt att lägg så mycket pengar på det. Särskilt som det inte stöds av stamböckerna. Som tråden säger så blir det ju svårt att ha klonen till någonting i dagsläget. Och investerar med så mycket pengar som det handlar om så brukar man ju vilja ha lite tillbaka. Men jag vet inte, framtiden får utvisa.

Lite kl också.

Men tanken är ju svindlande om man skulle kunna utnyttja kloning fullt ut i aveln i framtiden. Den stora frågan är ju om man uppnår det man vill. Kommer man att nå de avelsframsteg som man hoppas när man använder hästar som om de använts i konventionell avel skulle ligga 1,2 eller 3 generationer bak? Men visst skulle det vara spännande att kunna använda någon gammal goding längre in i framtiden. Jag tror vi alla har hingstar/hästar som vi önskar att vi hade möjlighet att använda i något led i vår avel.

Liknande trådar

Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 486
Senast: tara
·
Avel http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/06/29/two-jazz-clones-born-usa Dags att ta med sig saxen och klippa av toffsar när man...
Svar
5
· Visningar
1 791
Senast: Jannice
·
  • Låst
Dressyr FEI = internationella ridsportförbundet, har äntligen tagit ställning (genom sin veterinärkommitté) och uttalar sig mot...
Svar
1
· Visningar
1 121
Senast: flashlight
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 121
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka