Vad är viktigast vid fölning?

G

Gisburne

Hoppas det är rätt forum... Mitt sto ska föla snart, om cirka 2 månader. Hon är förstföderska och fyller "bara" 7 år strax innan beräknad nedkomst, och har så vitt jag vet ingen erfarenhet av föl, så jag kan tänka mig att hon blir lite småförvirrad när det väl är dags. :smirk:

Men det som gör mig mest oroad, är att hon är utlånad till ett ställe där det så vitt jag vet inte föds några föl vanligtvis. Nu har de 2 ston som ska föla med bara några dagars mellanrum, så det är ju positivt. Men jag har förstått av dem som har lånat mitt sto att de gärna stressar upp sig för småsaker ibland, och jag är rädd att de ska "störa" stoet vid fölningen och kanske ingripa på fel sätt vid fel tillfälle. Jag vill att mitt sto ska få bästa möjliga resa genom förlossningen eftersom det är hennes första föl, så jag vill inte att hon blir mer skrämd än nödvändigt... :crazy:

Så kan ni som har erfarenhet berätta vad jag ska förmedla till mitt stos fodervärdar att de ska iaktta och hur de ska behandla situationen när hon väl väljer att föla? Jag har varit med tillräckligt länge för att veta att det är viktigt att fölet kommer ut ordentligt, helst med näsan före, att navelsträngen går av utan att fölet förblöder, och att det så snart som möjligt ställer sig upp, dricker mjölk, kissar och gör sig av med fölbecket. Och att stoet ska få ut placentan, och som jag förstår det ska hon helst inte få äta upp den på grund av kvävningsrisken...? :confused:

Har varit med om ett föl som hade VÄLDIGA svårigheter att hitta mammans juver, det tog nog nästan två timmar innan hon fick dricka för första gången. Såna saker kan jag tänka mig att fodervärdarna skulle stressa upp sig över, och kan jag inte vara där när det sker (jag bor ganska långt ifrån) så kan jag ju inte förklara för dem att det inte är någon panik. :smirk:

Och hur ska fölet sedan behandlas, med utevistelse och hantering med grimma med mera? Brukar ni släppa ut ett nyfött föl redan första morgonen, eller väntar ni några dagar, beroende på vädret? Var går gränsen för bra och dåligt väder?

Jag vet att jag bara är nojjig, men jag vill verkligen att det ska bli en bra fölning och en bra start för både fölet och mitt sto. :crazy:

Sv: Vad är viktigast vid fölning?

Lugnt...det ska vara lugnt och tyst. Mitt sista föl föddes ute och då hade jag förberett med att göra hagar runt fölmärren som stallets andra invånare stod i så hon gick i "mitten" så att säga, väl skyddad. Vi vakade uppe på stallplanen men så åkte vi hem och skulle hämta fika ...då ringde grannen och sa att fölet var framme;). Jag förespråkar utevistelse från början, bara man ser till att det finns en torr och väl skyddad liggplats för föl vill vila sig.

Har fött upp några innan som föddes inne men det tycker jag är mer osäkert för även om boxen är stor händer det alltför ofta att stoet lägger rumpan för nära en vägg... svårt att hjälpa till då...

Två tidigare föl var krångliga och det berodde på att stoet inte var någon bra mamma. Ett av dom dog på 7:e dygnet, han fick inte behålla näringen... det andra fölet fick vi hålla resa upp hela första dygnet för att hon skulle få dia och hon klarade att resa sig själv efter 26 timmar... stoet var inte ett dugg rädd om ungen och när jag kom in i stallet dag 2 stod (:eek: ) hon på fölets mage!!!!!...det var sista gången dom var inne i stallet...Därför fölas det ute numer:crazy: ...fölet överlevde och blev en vacker dam.

Jag förberedde mig alltid och kollade upp vilka veterinärer som hade jouren under den veckan fölet väntades och såg till att jag hade telefonnumren till dom alla. Vi har alltid försökt vara närvarande men gemensamt för alla ston jag haft så har dom lurat oss och väntat ut till toabesök, fika hämtning etc. så har fölet levererats när vi varit borta...:smirk: ...

Försök få fram till de som har din häst att dom ska vara lugna och tysta. Om de blir nervösa ska dom gå ut ur stallet och andas djupt och sen ta kontakt med vet om det är något dom oroar sig för.

Hoppas det går bra;)

Sv: Vad är viktigast vid fölning?

Tack!

Jag känner likadant, men utan att vara elak mot stoets fodervärdar så behandlar de mig ibland som mindre vetande bara för att jag är många år yngre. Jag har svårt att tro att de skulle lyssna på så mycket jag har att säga, eftersom jag inte haft ett eget sto som fölat tidigare, bara bekantas ston. Min inställning är att de flesta ston klarar sig alldeles utmärkt själva, både inomhus och utomhus, och jag skulle också helst se att mitt sto fick föla ute, väl skyddad från de andra, men inte lämnad helt ensam. Förhoppningsvis fölar det andra stoet före henne, de är betäckta med två dagars mellanrum och det andra stoet har haft flera föl. Då kanske min tjej inte känner sig lika utlämnad, om hon fått känna lukten av fölning och om hennes kropp/hormoner hinner tala om för henne vad som ska hända. Förhoppningsvis kanske hon hinner umgås lite med det andra fölet i några dagar innan det är dags för henne...

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 425
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka