Vad är underlättande för hästen vid ridning?

I

idalie

Jag har haft häst i några år nu, men jag är så långt ifrån fullärd som man kan komma. Jag har länge funderat på det här med att underlätta för hästen när man rider. Jag vet självklart att varje gång man rider eller ens låter hästen ta ett steg så sliter det på alla muskler och leder, det är ju likadant för alla levande varelser. Jag är helt med på grejen att man ska vårda leder och muskler osv.
Men i ridningen så säger man att den sitsen är underlättande och den sitsen gör det svårare för hästen att bygga de rätta musklerna osv. Finns det faktiskt forskning som bevisar att det är så? Jag vill inte jämt hoppa upp från vänster sida "för att det var så man gjorde när man hade vapen på sig" för det känns som om det borde ge ojämn fördelning på tex ryggen (och sadeln). Jag vill underlätta för min häst - men hur kan jag lita på att det är som vissa säger?
Jag vill alltså veta om det finns forskning som visar vad vilka muskler tar stryk av och sits som kan underlätta vid viss ridning och vid vissa skeden i hästens liv. Samt förklaringar med forskingsgrunder så att man kan dra egna slutsatser av trolighetshalten. Någon som hört talas om något sådant?

Sv: Vad är underlättande för hästen vid ridning?

Det bästa sättet att underlätta för hästen under ridningen är ju den lodräta sitsen, då kan hästen hitta sin balans och ryttaren sitter bra och avslappnat och stör inte hästen och spänner sej inte.

Att underlätta genom att sitta upp från både höger och vänster och framförallt från en pall helst, sparar både häst och sadel, är alltid det bästa. Jag tror det var ett tagsen jag hörde att man måste absolut sitta upp från vänster, är nog bara gamla vanor som sitter i trots att dom flesta är fullt medvetna om att det är bäst att kunna göra saker och ting från båda hållen.

Jag tror inte så mycket att det behövs egentligen några forskningsresultat hit och dit utan mest logiskt tänkande. Man vet ju hur muskler fungerar och hur spänningar uppkommer, och tänker man lite till så är det lätt att lista ut vad som är onödigt slitande på hästen.

Jätteviktigt att tänka på tycker jag! Ibland kan den lodräta sitsen vara stressande för vissa hästar o man kan behöva lätta av lite från sadeln tex i ryggning, galoppfattning, halt eller samling. Förövrigt är det ju som du säger bra att göra saker lite olika hela tiden för att minska risken för onödigt slitage.

Fast den lodräta sitsen har man ju oavsett om man står i lättsits eller trepunktsits osv, man har alltid en linje att ha, den är ju ändå till för att ryttaren ska ha en bra balans och bra stöd vilket underlättar för hästen otroligt.

Lutar man sej framåt eller bakåt eller hamnar i stolsits eller vad som helst så försvårar ju det för hästens balans. Man ska ju störa hästen så lite som möjligt och en framtung eller baktung ryttare gör det inte helt lätt för hästen att arbeta rätt.

Den lodräta är öra, axel, höft och häl, medan lättsits är axel, knä och tå, så nej, man har inte den lodrätasitsen om man står i lättsits?

Den lodräta är öra, axel, höft och häl, medan lättsits är axel, knä och tå, så nej, man har inte den lodrätasitsen om man står i lättsits?

Ursäkta att jag skrev fel, men skrev också trepunktsitsen och tvåpunktsitsen, trodde det gick fram ändå att jag inte menar att den lodräta sitsen just hänger med i dom andra sitsarna och att jag inte behövde ändra inlägget men tydligen så gjorde det inte det.

Man har ju ändå en lodrät linje i sitsen även om punkterna ändrar sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 495
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 670
Senast: Sesca
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 734
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur