Vad är typiskt för dyslexi?

Philosophia

Trådstartare
Jag sitter och rättar en tenta och funderar på om personen som har skrivit den kan ha dyslexi eller om hen bara har hafsat eller har en allmän oförmåga att redogöra för något i text. Ordföljden är konstig, det är fel ändelser på en del ord och vissa ord är helt felaktiga (även om de delvis liknar de ord som jag misstänker att studenten far efter). Jag inser att jag inte har så god koll på exakt hur dyslexi yttrar sig i skriven text och min fråga är därför om det finns några mer eller mindre typiska tecken på dyslexi.

Det spelar i och för sig inte så stor roll för min bedömning av just den här tentan. Jag kan ju bara ge poäng för det som är korrekt (givet att det är läsbart). Men det finns ju många hjälpmedel som studenter som har dyslexi har rätt att använda sig av, varför det kan finnas skäl att ta upp frågan med studenten.

Dyslexi kan se ut på väldigt många olika sätt, så det är svårt att säga. En del vänder t ex på bokstäver, b och d. Andra kan inte dubbelteckning eller stavning av svårare ord, utan skriver mer eller mindre ljudenligt. Ambitiösa dyslektikter brukar ha en strategi och brukar klara t ex stor bokstav och skiljetecken. För mina öron, utan att ha sett texten, låter det som en ovan och slarvig skribent - men det kan vara i kombination med dyslexi också. Det finns många varianter!

Jag är verkligen ingen expert men det låter som en slarvig elev (om den är av lite yngre universitetsålder).

Min särbo är dyslektiker (jag hänger inte ut honom när jag skriver det här, han är väldigt öppen med det) men hans texter är fullt begripliga, det är bara orden som är felstavade. Flera av hans släktingar har också dyslexi men samma sak där, det är bara orden som är felstavade.

Synd att mamma är dement :( hon var expert på dyslexi samt läs- och skrivsvårigheter i allmänhet så jag hade kunnat fråga henne.

Jag sitter och rättar en tenta och funderar på om personen som har skrivit den kan ha dyslexi eller om hen bara har hafsat eller har en allmän oförmåga att redogöra för något i text. Ordföljden är konstig, det är fel ändelser på en del ord och vissa ord är helt felaktiga (även om de delvis liknar de ord som jag misstänker att studenten far efter). Jag inser att jag inte har så god koll på exakt hur dyslexi yttrar sig i skriven text och min fråga är därför om det finns några mer eller mindre typiska tecken på dyslexi.

Det spelar i och för sig inte så stor roll för min bedömning av just den här tentan. Jag kan ju bara ge poäng för det som är korrekt (givet att det är läsbart). Men det finns ju många hjälpmedel som studenter som har dyslexi har rätt att använda sig av, varför det kan finnas skäl att ta upp frågan med studenten.
Hen kanske inte har svenska som första språk?

Har du någon känsla för hur personen uttrycker sig i tal? Har personen svenska som modersmål? Verkar personen ha förstått instruktionerna?

Byten av ord och felaktig meningsbyggnad är väl grova fel för att det ska vara slarv. Däremot är det rätt vanligt bland andraspråksinlärare. Jag vet inte hur språkkraven ser ut för de som vill läsa universitetskurser* på svenska men inte har svenska som modersmål. Spontant känns det dock som om den aktuella studentens kunskapsnivå är för låg - oavsett om det handlar om en andraspråksinlärare eller om det ligger någon form av språkliga svårigheter bakom.

*Jag tolkar användandet av ordet "tenta" som att det rör sig om universitet/högskola

Säger också att det låter som slarv.
Som dyslektiker är det ofta skillnaderna man har svårt för, som tex ett eller två M i kommer osv. Svårt att skilja bokstäver åt och blanda ihop b och d. Och glömma bokstäver. I bland hela ord.

Voff, dyslektiker med en halv släkt med dyslexi

Det är jättesvårt att säga vad som är dyslexi och inte på det viset. Jag har massor av dyslektiker i släkten och det tar sig väldigt olika uttryck. Några väldigt klassiska saker är väl att stavelser fattas helt, alltså att "fotbollsmatch" blir "fotlsmatch" eller liknande (jag kan inte fejka det ordentligt, jag har ju inte dyslexi själv! :p), några får som regel med mittstavelser men tappar ändelser. Stava rätt eller fel tror jag är ett svagare tecken, det kan man liksom göra ändå? Vad de tittat efter på utredningarna är nog mönster har jag för mig, alltså att misstagen är förutsägbara/upprepar sig på samma sätt. Svårighet att formulera tankar i skrift vet jag inte om jag känner igen (svårighet att ta in information i skrift absolut, och att det går långsamt både att läsa och skriva)... Byta ordföljd känner jag inte heller igen, däremot att de kan liksom "gena" men då blir det igen att saker fattas, inte att de hamnar i fel ordning.

Från din beskrivning blir ärligt talat min första tanke "hög", men det är ju inte särskilt rättvist. :p
Men ta upp det med personen, absolut. Är det så att hen har ett problem så måste hen lära sig hantera det (och använda de hjälpmedel och insatser hen då har rätt till), är det så att hen tänker "äh, ni fattar" och bara slänger ihop något så måste hen ju skärpa sig. :up:

Dyslexi kan visa sig på massor av olika sätt. Det finns dessutom andra läs- och skrivsvårigheter så jag skulle vara väldigt försiktig med att säga att det är slarv.
Kanske är det en elev med språkstörning och då har eleven gjort ett fantastiskt jobb med tentan.

Kan du läsa och förstå och stavning mm är irrelevant för utbildningen skulle jag låta det bero.

/ Narcissa - specialpedagog med specialitet bla läs- och skrivsvårigheter.

Jag vet egentligen inte men gissar nog också på att det är en någon som inte har svenska som modersmål. Min erfarenhet av att rätta prov och läsa andra texter från invandrarelever är att de kan se mycket konstiga ut ibland.

Tack för alla synpunkter! Tentorna är anonyma så jag vet inte om det är någon som inte har svenska andraspår, men jag tror inte det. Jag har en student i klassen som inte har svenska som flesta språk, men av flera skäl är jag övertygad om att det inte är hen.

Något som får mig att tro att det är slarv är att det förekommer vissa meningar jättelånga osammanhängande resonemang utan punktion och eftertanke utan att meningen bara fortsätter som om studenten skriver ner exakt det hen tänker fast utan eftertanke.

Föregående mening är en illustration av hur det kan se ut. :)

Studenten stavar inte fel, utan felen är av annan karaktär, t.ex. "Kritisism mot ...." istället för "En kritik mot ...". För att illustrera orden som blir fel så handlar det ibland om ord som liknar det rätta men där det ändå blir helfel, t.ex. "solstol" istället för "solkräm".

Jag får helt enkelt fråga så snart jag får ett namn på studenten. För oavsett anledning så bör frågan tas upp som flera är inne på.

Jag tänker inte heller spontant på just dyslexi. Ett annat modersmål verkar mer troligt.

Jag har fått för mig att det är vanligt att människor med dyslexi har svårt med stor och liten bokstav? Det har jag själv lagt märke till. Typ JaG hEter eM-piRRe.

Fast då enbart då det skrivs för hand.

Tack för alla synpunkter! Tentorna är anonyma så jag vet inte om det är någon som inte har svenska andraspår, men jag tror inte det. Jag har en student i klassen som inte har svenska som flesta språk, men av flera skäl är jag övertygad om att det inte är hen.

Något som får mig att tro att det är slarv är att det förekommer vissa meningar jättelånga osammanhängande resonemang utan punktion och eftertanke utan att meningen bara fortsätter som om studenten skriver ner exakt det hen tänker fast utan eftertanke.

Studenten stavar inte fel, utan felen är av annan karaktär, t.ex. "Kritisism mot ...." istället för "En kritik mot ...". För att illustrera orden som blir fel så handlar det ibland om ord som liknar det rätta men där det ändå blir helfel, t.ex. "solstol" istället för "solkräm".

Jag får helt enkelt fråga så snart jag får ett namn på studenten. För oavsett anledning så bör frågan tas upp som flera är inne på.

Fint språk jag själv fick till där med hjälp av tidig morgon, tjocka fingrar och autocorrect. :up:

"... Någon som har svenska som andraspråk" ska det stå. "Flesta språk" ska vara "förstaspråk".

Inte läst andra svar:

Det är nog kanske olika men jag har några som jag tror är typiska för vissa i alla fall.
Inte kunna skilja på b och d tex.
Ha jättesvårt för korta och långa vokaler. Dvs ska det vara ett eller två konsonanter efter vokalen. Typ Mallin istället för Malin, kat istället för katt.
(Min man stavar alltid mitt namn fel på det sättet, han gör aldrig några grammatiska fel och inte fler "vanliga" stavfel än vad jag själv gör men han har lärt sig läsa helt obehindrat å andra sidan, snarare ovanligt snabb (farmor som var lärare och rollspelsböcker), och han skriver obehindrat bortsett från stavfelen. Det är väldigt tydligt när man läser någonting han skrivit att det är dyslexi istället för dålig stavning.)

Det där låter som min sambo. Han använder ord han inte förstår ibland, speciellt när han är utanför sin komfortzon. Han har inte dyslexi, men är ovan vid att skriva texter, tentor etc. Jag brukar säga att det ser ut som att han har googlat upp synonymer och sen inte kan sätta in ordet i sammanhanget för han tänker inte efter när meningen ska formuleras.
Det blir inte bättre av att det förekommer väldigt mycket "fina ord" där han pluggar och jag misstänker att det är ganska vanligt att de använder konstiga ord.

Jag har elever med dyslexi i olika former, en gemensam nämnare brukar kunna vara att de skriver som de tror att orden låter. Meningsbyggnaden kan vara ok, men orden är felstavade. De använder sig också oftare av korta meningar.

"Kritisism mot" låter nästan som om någon snott från engelska och gjort en kass översättning.

Jag har inte hunnit läsa hela tråden men jag har en sambo med dyslexi vars skrivspråk (och till viss del talspråk men inte alls lika uttalat) liknar det din student uppvisar. Han har dessutom levt i ett engelsktalande land under en del av tonåren, umgås mycket med engelskspråkiga och "försvenskar" gärna engelska uttryck. Att böja ändelser är något han har svårt med både i skrift och tal, det blir gärna lite roligt men begripligt.
Det är sällan han har svårt att stava, även om långa ord och sammansättningar kan vara lite knöligt men han byter gärna ut ord (per automatik, utan att reflektera över det själv), grundläggande grammatik är inte särskilt självklar och han har svårt att få ihop sammanhängande meningar i skrift.

Nu gissar jag mest men tror ändå att det finns ytterligare någon språkstörning i grunden då båda hans bröder har samma eller större svårigheter, liksom hans mor och inget utav barnen började prata före 3 års ålder.

Hur som, jag hade inte avfärdat språket som slarv utan (under förutsättning att eleven skriver på sitt modersmål) misstänkt läs- och skrivsvårigheter och/eller språkstörning.

Jag har en vän med dyslexi som kan skriva lite på det sättet. Osammanhängande, ogenomtänkt och konstiga förkortningar även om stavningarna mestadels är korrekta. Under en period hade vi mycket jobbkontakt och det var inte sällan jag och mina kollegor hjälptes åt att tyda hens mejl. Min vän kan utan problem skumma sig igenom långa rapporter med byråkratidravel men när det kommer till att skriva fyra meningar i ett mejl kan det bli helt tokigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel

Hästrelaterat

Tillbaka