Philosophia
Trådstartare
Jag sitter och rättar en tenta och funderar på om personen som har skrivit den kan ha dyslexi eller om hen bara har hafsat eller har en allmän oförmåga att redogöra för något i text. Ordföljden är konstig, det är fel ändelser på en del ord och vissa ord är helt felaktiga (även om de delvis liknar de ord som jag misstänker att studenten far efter). Jag inser att jag inte har så god koll på exakt hur dyslexi yttrar sig i skriven text och min fråga är därför om det finns några mer eller mindre typiska tecken på dyslexi.
Det spelar i och för sig inte så stor roll för min bedömning av just den här tentan. Jag kan ju bara ge poäng för det som är korrekt (givet att det är läsbart). Men det finns ju många hjälpmedel som studenter som har dyslexi har rätt att använda sig av, varför det kan finnas skäl att ta upp frågan med studenten.
Det spelar i och för sig inte så stor roll för min bedömning av just den här tentan. Jag kan ju bara ge poäng för det som är korrekt (givet att det är läsbart). Men det finns ju många hjälpmedel som studenter som har dyslexi har rätt att använda sig av, varför det kan finnas skäl att ta upp frågan med studenten.