Vad är svettkoller?

H

Havregryn

Kan någon förklara detta åt mig.

"Han har drabbats av svettkoller så han måste drogas för att kunna åka transport."

Alltså vad är svettkoller?

Jag har hört det uttrycket användas om hästar som stressar väldigt mycket (och svettas då förståss) när de åker transport. Ordet "kollrig" betyder galen/förryckt/fjollig.

Svettkollar är när hästar blir så svettiga...oftast i transporter att dom blir helt out of space...dom får fruktansvärd panik och försöker till varje pris ta sig ur finkan...

Många sätter ALLDELES för många täcken på en varm häst OCH även transport skydd :crazy:
Även hästar som är nerviga och blir svetta för det kan drabbas...en transport är ett väldigt LITET utrymme...lägger man på 1000( :crazy:) täcken på en häst som redan ÄR varm och dessutom stänger in hästen i transporten är risken stor att hästen får svettkoller

Sen sitter det oftast i huvudet på hästar som varit med om det en gång...

Vi på travbussarna här hemma får absolut INTE ha täcke på hästarna under transport.

nu börjar allt klarna, tack så hemskt mycket.. alltså det går inte att bota.. de sitter bakihuvet på dem?

Det beror alldeles på vilken häst man har, en del hästar ältar i det förflutna, andra tar dagen som den är...MEN man skall inte göra om samma misstag en gång till......

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Vi drog som sagt stygnen i söndags och bandagebyte idag.. Vi har problem med att få de å sitta som de ska, trots snögg, bandage och mini...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 776
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar