M
metropxx
Jag är ny inom islandshästvärden , så jag undrar , vad räknas som normal stor islandshäst och vad går gränsen för att en islandshäst räknas som stor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ny inom islandshästvärden , så jag undrar , vad räknas som normal stor islandshäst och vad går gränsen för att en islandshäst räknas som stor?
Jag håller med Chrysler - runt 135 räknas nog som "normalt/vanligt" och över 143 får man nog räkna dem som stora. Jag tycker inte man ser jättemkt annonser på 143 och över (eller färre ialla fall), men jag kanske missar..
Min häst är ju 145+ (skall mäta han så fort jag får tag på en mätsticka ) och drar 145 i täcken, alltså storhäst storlek.
Han skulle jag bedömma som stor
Är de över 145 så tycker jag att de är stora, men om de är 140+ och kraftiga så kan de ju också se stpra ut.
125 & i vissa fall 130 på ena(gäller rambotäcken)
Min medryttarhäst är 144 och är störst i stallet.
Det var en person jag mötte i skogen som trodde han var en nordsvensk för hon tycket han var så stor/kraftig
En är 5 gångare, den andra 4 gångare.De är inte onormalt kompakta, de har normal exteriör.
Täckes storlekar föjer egentligen: 105 a/b ponny,115 b/c ponny, 125 c/d ponny, 135 cob, mindre stor häst, 145 är full/x full, alltså stor häst.
165 är mkt ovanligt.
Så jag tycker inte mina har några anmärkningsvärt konstiga täckesstorlekar.