Vad är stort?

M

metropxx

Jag är ny inom islandshästvärden , så jag undrar , vad räknas som normal stor islandshäst och vad går gränsen för att en islandshäst räknas som stor?

Sv: Vad är stort?

Medelislandshästar har varit runt 135 cm, ngt sånt.
Nu börjar det bli vanligare med större islandshästar & det är inte helt ovanligt att de är över 140 cm tex.
Mina största är ca 145-150 cm & det är stort enligt de flesta.

Mina två pudelpojkar är 146 resp. 149cm och dom som träffat dom säger att dom är stora..

för mig är nog from 145 och uppåt stort ..

Jag är ny inom islandshästvärden , så jag undrar , vad räknas som normal stor islandshäst och vad går gränsen för att en islandshäst räknas som stor?

Jag håller med Chrysler - runt 135 räknas nog som "normalt/vanligt" och över 143 får man nog räkna dem som stora. Jag tycker inte man ser jättemkt annonser på 143 och över (eller färre ialla fall), men jag kanske missar..

Jag håller med Chrysler - runt 135 räknas nog som "normalt/vanligt" och över 143 får man nog räkna dem som stora. Jag tycker inte man ser jättemkt annonser på 143 och över (eller färre ialla fall), men jag kanske missar..

Nä du har nog inte missat så mkt, det är ju därför jag har svårt att hitta hästar, vill att de ska vara över 145 hela bunten;)

Min medryttarhäst är 144 och är störst i stallet.

Det var en person jag mötte i skogen som trodde han var en nordsvensk för hon tycket han var så stor/kraftig :)

Min häst är ju 145+ (skall mäta han så fort jag får tag på en mätsticka ;) ) och drar 145 i täcken, alltså storhäst storlek.
Han skulle jag bedömma som stor :p

Är de över 145 så tycker jag att de är stora, men om de är 140+ och kraftiga så kan de ju också se stpra ut.

Min häst är ju 145+ (skall mäta han så fort jag får tag på en mätsticka ;) ) och drar 145 i täcken, alltså storhäst storlek.
Han skulle jag bedömma som stor :p

Är de över 145 så tycker jag att de är stora, men om de är 140+ och kraftiga så kan de ju också se stpra ut.

Oj, mina är ju större än Draumur, hur stora är mina då?:crazy::angel:

Jadu, stora? :p
Jag vet ju inte exakt hur stor han är, blir kul att mäta och se. Men minst 1,45.
Men hela han är ju proportioneligt stor, så det blir en rätt rejäl pålle om man säger så :p

Vilken täckesstrl har dina hästar?

125 & i vissa fall 130 på ena(gäller rambotäcken)

Fjalar är 144-145 cm i mankhöjd och han drar 125 i täckesstorlek, möjligtvis 135 i vissa fall.

Odinn är runt 136, men bred och välbyggd. Även han drar 115/125 i täckesstorlek. Odinn klassar jag om mindre... Och Fjalar som stor.

Gimsteinn är ~143 och jag tycker han är stor eftersom de andra två bara är 139 och 136. Men from 142-143 tycker jag det klassas som stor isis :p

En är 5 gångare, den andra 4 gångare.De är inte onormalt kompakta, de har normal exteriör.
Täckes storlekar föjer egentligen: 105 a/b ponny,115 b/c ponny, 125 c/d ponny, 135 cob, mindre stor häst, 145 är full/x full, alltså stor häst.
165 är mkt ovanligt.
Så jag tycker inte mina har några anmärkningsvärt konstiga täckesstorlekar.

En är 5 gångare, den andra 4 gångare.De är inte onormalt kompakta, de har normal exteriör.
Täckes storlekar föjer egentligen: 105 a/b ponny,115 b/c ponny, 125 c/d ponny, 135 cob, mindre stor häst, 145 är full/x full, alltså stor häst.
165 är mkt ovanligt.
Så jag tycker inte mina har några anmärkningsvärt konstiga täckesstorlekar.

Det var ingen som helst kritik eller ifrågasättande, bara en fundering på om det var så eller inte. Funderar på om det kan finnas ett samband - (stora o) korta o kanske med sluttande kors - lättare för att trampa under sig osv - lättare för pass... det var mer så jag klurade..

Brukar inte fyrgångare vara mer kompakta och femgångare vara mer långa i kroppen?
Pass = sträcka ut = längre häst?

Eller så har jag missuppfattat allt :rofl:

*KL*
Hoppar in på en halvgammal tråd. Blev lite konfunderad när hästar på över 144 cm kan ha 125 täcken :eek: vi har en på 140 och en på 141 som är de största i hagen. Den ena lite smäckrare typ och den andra lite mer "bredaxlad# ingen av dem kan ha mindre täcke än Boetts M5 som är 135+.
Sedan är frågan om man mäter i strumlästen eller med 10 mm skor och höga hovar. Det kan säkert skilja flera cm.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
293
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
776
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur