Vad är schivering

Sv: Vad är schivering

Begreppen slinger, wobbler och shivering är tre namn som ofta används för samma typ av symptombild.

Wobbler och shivering kan sannolikt anses vara synonyma med en typ av specificerad rörelsestörning, se nedan, medan slinger i Sverige används som beskrivning för flera olika typer av rörelsestörningar som man sätter samman med en skada på centrala nervsystemet.

Vid wobbler/shivering är hästen ofta ostadig i benen, framför allt bakbenen. Dessa kan vara stela och kan inte böja sig normalt. Hästen känner inte hur bakbenen är placerade och backning eller voltning av hästen förvärrar ofta symptomen. Frambenen kan ha ryckiga (spastiska) rörelser.

I regel är det unga hästar som visar dessa rörelsestörningar, 1-2 år gamla. Problemen är vanligast hos fullblod, men kan hittas även på andra raser. Symptomen kan komma hastigt eller smygande.

Orsaken anses vara tryck på ryggmärgen pga skada, onormal tillväxt eller av ryggradens form. De första fem-sju nackkotorna är de som oftast är påverkade.

Kirurgi har provats med varierande resultat i USA. Sådana ingrepp görs, oss veterligen, ej i Sverige.

Hur hästens framtid ser ut beror till stor del på hur pass allvarlig skadan är. Möjligen kan mindre störningar hjälpas av "sjukgymnastik" med rörelseträning.

Notera att rörelsestörningar pga skada i centrala nervsystemet kan orsakas av en mängd olika sjukdomar/problem: stelkramp, borrelios, osteochondros, virusabort, botulism.

Här är en tråd som berättar lite också:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=563317

Sv: Vad är schivering

Man vet visserligen inte hur shivers/shivering uppkommer men det är inte samma sak som wobbler och slinger även om de kan ha likartade symptom. Felet sitter på helt olika nivåer vid de olika tillstånden.

Wobbler är en mekanisk påverkan av nerver vid kotorna, oftast i nacken.
Slinger orsakas, såvitt jag vet, (PL?), av en ärftlig lillhjärnskada.

Men mycket talar för att shivers/shivering är en muskelsjukdom eller en sjukdom i kopplingen mellan nerver och muskler. Det drabbar mest vissa kallblodsraser t ex ardenner. Sjukdomen ägnas en del forskning i USA så om några år kanske vi får veta mer.

För att komplicera det ytterligare finns det tuppspatt också! Tuppspatten i sin tur kan ha många orsaker från förgiftning till lokala skador. Tuppspatt yttrar sig som korta ryckningar i bakben(en) medan shivers är litet längre kramper som kan drabba hela kroppen ända fram till öronen. HH

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
380
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
605
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat