Vad är samlad trav för er?

Sv: Vad är samlad trav för er?

Lite OT kanske, men ändå lite spännande. Läser just nu en bok av Ehrengranat som ju är en gammal känd svensk ryttmästare. Han definierar samling lite förenklat: hasernas kraftiga engagemang, vinkling i bakdelens leder (så att svansen droppas), halsens och bogens uppresning samt sänkning av ryggen.

Intressant va?!

Detta är en för mig helt logisk förklaring, länden sänks ju.

Måste kolla i den där boken *s*

Jag rider dock islandshäst nu .. men det är väl samma sak ändå?
Samlad trav för mig är när hästen sätter under sig, eftergiven i nacken, en högre form och mycket energi!
Kort sagt mycket energi i långsammare tempo.

Jag har lärt mig att i samlad trav vinklar hästen sina bakben mer vilket bidrar till att mer vikt förläggs på bakbenen. Man vill behålla den framåtgripande energin men steget förkortas och blir istället livligare och högre.

Långsam trav är inte samma sak som samlad trav och balanstrav är bara en felaktig, spänd trav som av vissa blandas ihop med passage.

Bra förklarat!

KL
Håller med Hedwig till stor del ang. samlade traven.
Jag vill också tillägga att en samlad trav inte ska kännas stor eller "flashig", enligt mig. Det ska kännas energiskt, men inte skumpig uppåtrörelse eller mer vikt i handen. Steglängden ska minska för att bakbenens rörelser är inte lika stora pga de vinklar sig mer och minskar påskjutet och ökar bärigheten.

Jacko- påståendet ryggen sänks kan tolkas olika eftersom ryggen är lång och består av flera delar. Den bakre delen av ryggen (länden) sänks något, men manken höjs. Överlinjen ska förlängas och hästen ska inte "tappa" ryggen.

KL

tänker att förr i tiden var det väl fortfarande ganska svårt att rida.. Och de kanske avbildade även hästar och ryttare som inte riktigt fick till det. Eller så hade de ideal som de då precis som nu ibland stressade fram.
Någon general kanske tittade på en oljemålning av sig själv och tänkte -pinsamt, nu fick de med den där dåliga hållningen.. :laugh:

Jag tycker nog att den ska bli stor.. uppå/ högre- att hästen TAR I!
att man kan se att bogarna rör sig mer o att man sitter lite i uppförsbacke- har mer framför sig.

Jag brukar kontrollera "samlingskvalitén" (dock på mycket basic nivå, inga piaffer) så här: Jag tycker jag har lyckats med en samlad trav när jag sitter på en reglerbar och mjuk häst, inte studsar i sadeln, rider i ett självvalt lågt tempo, mjuk i handen, - men som jag sen med en liten liten eftergift med "kroppen" kan "lyfta in" i en längning framåt/uppåt - som dock fortfarande är mjuk och reglerbar och går att få tillbaka utan häng eller spring.

Om jag inte enkelt - utan egentlig drivning - kan få "iväg" hästen i en större (mjuk) trav och tillbaks igen, så var det bara långsam trav jag höll på med...

Om nån förstod...?

Glasklart :bow: och det är den samlingskvalité jag nöjer mig med att kräva att komma till med min 26 år unga vackra vita, sen om vi får in ett och annat halvt steg emellanåt, så är det bara bonusstjärna i kanten :love:.

Jag tycker nog att den ska bli stor.. uppå/ högre- att hästen TAR I!
att man kan se att bogarna rör sig mer o att man sitter lite i uppförsbacke- har mer framför sig.

Yepp, när hästen bär mer skall ju hästen bli friare fram och rörelsen blir ju oxå friare fram, luftigare och större. Annars bär inte hästen ju..

Nu hänger jag inte med?
Sänkt länd ser man ju på urholkade överlinjer?

Brukar man inte säga att länden ska höjas, då hästen vinklar om sitt bäcken och "erigerar" sin rygg mha det vinklade bäckenet och vinklade bakbenen?

kl

Nu var ju frågan vad samlad trav är för er, så samlad trav för mig är:

När min häst är med "connectad" genom kroppen. alltså kortare och mer på bakdelen. Jag kan stämma av att han är samlad genom att prova att variera tempo där takten är densamma och han är på hjälperna. Jag vill ha samma takt genomgående i traven men den samlade är mer kraftfull och mer schwung. Energin går med uppåt än framåt. Vill ha honom lätt fram.

Jag tycker det känns som att hästen dansar i den samlade traven. Har ingen aning om det är rätt - men det är mitt kvitto - min känsla - på att pålles trav är samlad.

Detta innebär inte att jag lyckas uppnå detta jämt, men jag hittar det ibland.. men små fragment ibland och jag kan känna mig mest säker på vad jag uppnår när jag rider för tränaren :)

Nu var det där visserligen tölt o inte ens trav men det kanske var ett skämt.
c050.gif

Fin islänning.

Det är svårt det där i skrift att beskriva en känsla/rörelse så att alla är med.
Jag skulle också tänka att länden höjs, för att tonuset överlag ska vara höjt och överlinjen "uppe" och svingande.
Men - det ska den ju inte bara vara i den samlade traven, så bör det vara redan innan (annars lär den inte vara redo för en samlad trav :p ).
Utgår man från bra överlinje med lite höjt tonus och sen går in i en samlad trav, då kommer länden sänkas ngt (för att bakdelen vinklas mer = sänks ) dock skulle jag väl inte påstå att det är någon markant och väl synbar sänkning i den samlade traven jämfört med "vanlig" arbetstrav, desto tydligare i en piaff.

Känslan kanske blir lite annorlunda också mellan att sitta på en häst med kort rygg och "normal" eller överbyggd fram vs. en häst med lång rygg och överbyggd bak. De långa bakbenen som inte behöver vinklas nämnvärt och kopplas ihop med länden i arbetstraven kanske gör att bakdelen upplevs högre i det inledande stadiet av att börja samla? Som att man plötsligt sitter "på" bakdelen. Spånar bara! :)

En jättefin film på en jättefin islänning som ser ut att ha förutsättningar men jag tvivlar på att ryttaren ens senare i filmen där den travar ville visa samlad trav. Tölten är inte heller kort tölt utan en film som vill visa fart och fläkt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Ridning Går det att få till? Om ja, hurdå? Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men...
2
Svar
27
· Visningar
3 098
Senast: tuaphua
·
Ridning Som rubriken lyder, hur får man hästen samlad i trav? Någon som är bra på att förklara? Tack på förhand!:)
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Waco
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka