Vad är samlad trav för er?

Jennifer

Trådstartare
Ja, precis som rubriken lyder, vad är samlad trav för er?

En trav med mycket kadens? (passage alt. nästintill balanstrav)
Eller en energisk trav utan denna "gung"känsla?
Hur skulle DU beskriva en samlad trav?

Mycket nyfikna hur ni är fostrade.

Sv: Vad är samlad trav för er?

Samlad trav för mig är när man kan sitta ner bekvämt på hästen och hästen är avspänd och mjuk. Om hästen travar runt i ett friskttempo är det mellantrav. Enligt mej iallafall :p

För mig är samlad trav en trav med mycket energi. Ska inte ha inslag av kadens, spänning, utan ska bara vara en ännu mer engagerad trav. (har jag lärt mig nu i veckan:D)

Nu rider jag ju en lite annan disciplin, men om man bortser från det och utgår till det jag ser som "normal" samlad trav oavsett inriktning skulle jag säga att det helt enkelt är en avspänd trav med mer bäckenvinkling = mer bärighet än utgångsläget. Till det krävs det mer energi, men inte energi som märks i spänning utan att hästen helt enkelt måste ta i lite mer för att klara samlingsgraden. Bra att tänka på om inte annat i förberedande syfte - är energinivån låg (överlag i hästen eller just för stunden) kan man behöva "pumpa upp" energin i förväg.

Ingen aning om det var det du menade med frågan och jag har inte läst TR´s defenition.

Tänker som så att schwung måste man ha, annars är det inte "ärligt" genom hästen, man får inte effekten av samlingen. Vare sig det gäller samlad trav eller arbetstrav, eller vad som helst egentligen.
Egentligen behöver inte gung-känslan öka, "bara" man har känslan av att hästen höjer lite i tonus när den samlar. Jämför man med piaff som är att gå några steg längre, så är ju rumpan i princip stilla i höjdläge - varför skulle då den samlade traven bli mer gungig?

Jag har lärt mig att i samlad trav vinklar hästen sina bakben mer vilket bidrar till att mer vikt förläggs på bakbenen. Man vill behålla den framåtgripande energin men steget förkortas och blir istället livligare och högre.

Långsam trav är inte samma sak som samlad trav och balanstrav är bara en felaktig, spänd trav som av vissa blandas ihop med passage.

håller med. samlad trav ska vara just samlad. dvs högre samllingsgrad än arbetstrav, med mer vinklade bakben och högre/kortare form. har inget med hastigheten att göra, min ponny kan trava nästan på stället när man är ute och går med honom, men det är inte samling, bara saaaakta trav. (han får inte trava när jag leder, så försöker sig med att trava supersakta i hopp om att jag inte ska "märka" det...)

balanstrav är show inte dressyr. :p

Senast ändrad:

Lite OT kanske, men ändå lite spännande. Läser just nu en bok av Ehrengranat som ju är en gammal känd svensk ryttmästare. Han definierar samling lite förenklat: hasernas kraftiga engagemang, vinkling i bakdelens leder (så att svansen droppas), halsens och bogens uppresning samt sänkning av ryggen.

Intressant va?!

Det där tolkar jag som att ryggen sänks i förhållande till hästens framdel. Inte som att ryggen sänks och bli berg- och dalbana.

I övrigt så definierar jag samling som att bakbenen träder längre mot tyndpunkten och därmed bär mer vikt. För att det ska kunna ske måste hästen vara schwungfull och raktiktad. Samlad trav är mer "flashig" än arbetstrav på grund av schwungen samt att framdelen lättar.

Samlad trav för mig är när man kan sitta ner bekvämt på hästen och hästen är avspänd och mjuk. Om hästen travar runt i ett friskttempo är det mellantrav. Enligt mej iallafall :p
Du definierar kort trav o är bara förkortat i steget. det har inget med samling att göra- bara bekvämt kanske:p

Friskt tempo i balans är vad som är optimalt arbetstempo- arbetstrav.

Fast om man tittar på äldre målningar är ryggen ofta sänkt fastän hästen gör avancerade rörelser. Och underhals dessutom?

Fast om man tittar på äldre målningar är ryggen ofta sänkt fastän hästen gör avancerade rörelser. Och underhals dessutom?

Även om man tittar på gamla dressyrfilmer från 1900-talets början.... Dom är oxå enligt mig alldeles för korta i halsen och för höga i formen för vad dom klarar av och därmed kommer väl både underhals och sänkt rygg in..
Men vi har väl kommit längre än så idag förhoppningsvis.

Jag brukar kontrollera "samlingskvalitén" (dock på mycket basic nivå, inga piaffer) så här: Jag tycker jag har lyckats med en samlad trav när jag sitter på en reglerbar och mjuk häst, inte studsar i sadeln, rider i ett självvalt lågt tempo, mjuk i handen, - men som jag sen med en liten liten eftergift med "kroppen" kan "lyfta in" i en längning framåt/uppåt - som dock fortfarande är mjuk och reglerbar och går att få tillbaka utan häng eller spring.

Om jag inte enkelt - utan egentlig drivning - kan få "iväg" hästen i en större (mjuk) trav och tillbaks igen, så var det bara långsam trav jag höll på med...

Om nån förstod...?

Jag har lärt mig att i samlad trav vinklar hästen sina bakben mer vilket bidrar till att mer vikt förläggs på bakbenen. Man vill behålla den framåtgripande energin men steget förkortas och blir istället livligare och högre.

Långsam trav är inte samma sak som samlad trav och balanstrav är bara en felaktig, spänd trav som av vissa blandas ihop med passage.
Håller med du. En häst som dessutom samlar sig kommer upp i formen o vaknar mer- känns det igen från HF:angel: Då kan den även sprattla mer med fram:rofl: när den blir mer bogfri.

Det är ganska häftigt att se från ryggen när bogarna kan röra sig:cool:

tycker att hästarna får mer energi när de inte bär fram

Fram till 50-60-talen skulle jag vilja säga.

S:t Cyr som alla framhåller t ex - bedrövligt skulle jag säga med 2000-talets glasögon! :o

Jag förstår precis och instämmer i känslan.:)

Jag resonerar så att om hästen rör sig i en bra takt som jag kan ändra, är lösgjord både mental och fysiskt, jag har ett ärligt stöd på bettet som jag kan variera, traven har schwung och jag kan rakrikta hästen så är den samlad. Dvs om alla punkter på utbildningsskalan är uppfyllda fram till samlingen :idea:

Ja, precis som rubriken lyder, vad är samlad trav för er?

En trav med mycket kadens? (passage alt. nästintill balanstrav)
Eller en energisk trav utan denna "gung"känsla?
Hur skulle DU beskriva en samlad trav?

Mycket nyfikna hur ni är fostrade.

Jag blir mer nyfiken på hur du är fostrad med tanke på ovanstående beskrivningar?

Samlad trav i relation till arbetstrav - kortare underlinje - längre överlinje - mera vinklad i bakdelen, sänkt bakdel - kortare steg hästen rätar inte ut benen helt och knäar mer under belastningsfasen

Den känns som en uppdragen dynamo - lättar man ur fram så släpper man ut kraften framåt och får igen en ökad steglängd utan att driva (i och med att bakbenens fjäder faktiskt är som en dynamo)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Ridning Går det att få till? Om ja, hurdå? Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men...
2
Svar
27
· Visningar
3 098
Senast: tuaphua
·
Ridning Som rubriken lyder, hur får man hästen samlad i trav? Någon som är bra på att förklara? Tack på förhand!:)
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Waco
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka