Vad är rollkur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är rollkur?

De skrev Men det är väl visst bevisat att hästen spänner ryggen när den blir "rollkurad". När hästen går i en bra form ska ryggen gunga med, det gör den inte när den bara är spänd. Dessutom får hästen ofta mjölksyra i "magen", vilken heller inte så speciellt behagligt.

Alltså om form..
men skit samma, vill inte börja någon jobbig diskution om det med :p

lektra skrev:
Jag håller helt med dig...

Plus att vissa inte orkar gå i korrekt form heller :D
Komiskt det där, jag har aldrig träffat på en häst som jobbas rätt som inte orkar det. Inte ens oridna unghästar.

Bara att folk som inte kan använder det utrycket även om de tävlar på en hög nivå.

(obs inte riktat till dig personligen)

quigley skrev:
Komiskt det där, jag har aldrig träffat på en häst som jobbas rätt som inte orkar det. Inte ens oridna unghästar.

Bara att folk som inte kan använder det utrycket även om de tävlar på en hög nivå.

(obs inte riktat till dig personligen)

Dagens asgarv:rofl: :crazy:

wert skrev:
Tror du mig inte kan du få komma hit och titta på en som står här som är riden i två månader (ingen unghäst men innan dess vilat ca 8a månader)
Be my gest

Håller helt med dig. Det där med styrka och hur mycket en varelse orkar är fascinerande och komplext.

Jag har två hästar, den ena är banne mig född i korrekt och högrest form medan den andra har väl lite sisådär form, ankstjärt svagt framparti mm mm. Den med mindre bra naturlig form och exteriör kan vara så ohyggligt svag när jag rider. Det kan vara enligt honom så fruktansvärt jobbigt att samla sig, men om jag får till det med min ridning och lyckas hjälpa honom till en bra form så orkar han minst 300% mer. Han bara går och går och går i en fin samlad form utan någon ve och klagan från honom och han känns så stark.

Medan med den andre han spelar det inte någon större roll om jag rider bra eller dåligt. Däremot kan det kännas en mindre skillnad på honom om han har ridits mindre under en längre tid och därmed har mindre med muskler.

Det kanske är med muskler som med vår hjärna, vi använder endast 10% och då är det ju inte kapaciteten som är den begränsande utan hur vi använder muskler eller hjärnan som är avgörande.

Tack, var precis så jag menade! Och jag förstår hur du menar för jag har haft det likadant innan med två olika hästar.

Senast ändrad:

Jag misstänker att den här tanken med att "unghästar inte orkar gå framför lodplan" har att göra med hur man anser att en "låg form" är. Någon visade i en annan tråd för någon månad sen, hur en häst ansågs gå i låg form fastän det enda som var lågt var just nacken. Resten av halsen var upprest. Om man rider så (exempel, ignorera strecket)
jawline_vertical.jpg

så orkar hästen inte det om den är ung eller otränad, nej. För den orkar inte ha HALSEN så upprätt. Man kan rida unghästar med halsen tämligen vågrätt och ha nosen framför lodplan och nacken högst och de orkar. Orkar de inte ens det rider man för långa sessioner åt gången.

Ej hög form men framför lodplan:
nice_poll.gif

Lägre form, framför lodplan:
popeye_stretch.gif

Jättelåg, framför lodplan:
deep_stretch.png

Sen kanske det är "svårt" från ryttarens perspektiv, och att hästar undviker det för att de har lärt sig att komma undan, osv. Men det är en annan sak. Att gå i låg form är inte jobbigt, annat än kanske för frambenen då det ju för fram vikte lite.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Vad menar du med det?
Och vad är form för dig?
När hästen får benen under sig och höjer bogarna å går med högt huvud och krökt nacke, det ser inte jag som en häst som jobbar rätt.
Hästen får ju inte upp ryggen, och det är den som bär hästen.
Hästen kan rent fysiologiskt inte lyfta ryggen när huvudet är höjt. MEN med det menar ja inte att den sänker heller.
Men målet är la att hästen ska höja ryggen, få under benen och höja bogarna och bära upp ryttaren med hela kroppen. right?
;):cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 385
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka