Vad är rollkur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är rollkur?

Jag tycker inte om att vissa rider sin hästar i rollkur.
Inte spec när det gäller unghästar. Folk som rider in sina unghästar tar hjälp att gummisnodd. Inget fel med att använnda det men sen så spänner de åt jätte hårt! Man skadar hästens muskelatur när man rider hästarna så, samma när det gäller att rida sin häst i samlad form hela tiden. De förstör hästarna. De sista 15min kan man plocka upp dem. Vi märker det inte men hästarna får om i deras muskler. Låt hästarna gå lite friare istället. så förstör inte eras hästars muskler för de är ju så fina i de + deras fram ben för de behöver de ju ha + halsen.

Senast ändrad:

Visst böjer de på nacken när de showar i hagen och när vi rider måste vi göra så för att det är bäst för ryggen jag menar inte att jag rider rollkur eller så men ska man snacka naturligt så kan man ju gå hur långt som helst och min häst går oxå" bakom lod" när han showar i hagen som Lord Owen sa.
Det är kanske inte det som det är frågan om men egentligen naturligt är väl inget utav e saker vi gör med våra hästar?

Jag är inte ute efter att skapa världens diskussionsfight;)
Mvh Zandra

Grejen är ju att det är en jäkla skillnad på när en häst går lite bakom lod i hagen, när den kanske tar i om mest i en sekund för att störta iväg och när en ryttare sitter på och rider hästen i den formen (ofta ännu mer extremt) i ca. 45 minuter...

Och som jag sa, jag har aldrig någonsin sett eller hört talas om en häst som haft den formen som används i rollkur när den går i hagen. Däremot har jag sett hästar som går lite bakom lod när de tar i när de ska visa upp sig i hagen. Och det är ju inte samma sak.

Jag blri så Glaaaaaaaaaaad varje gång jag ser din avatar, att jag bara måset byta själv.
Men du får aldrig byta mer.

"Ta ingen skit"

Nej jag fattade inte vad det var på den bilden.

berätta mer om Pooo

Senast ändrad:

Dea skrev:
läste nått på den där hemsifan om att det skulle vara uppmjukande?

men när man provar att hålla uvet så där (som människa då) så e det ju inte särskilt bekvämt... fast det är väl inte att "gå i form" heller! ;)

Om du tittar på bilder av stretchövningar för människor som tex sitter mycekt framför datorer så ingår såna övnignar faktiskt, att tänja och böja ner huvudet så. Bekvämt nej, men kanske nyttigt eftersom det rekommenderas av sjukgymnaster.
Inget inlägg om rollkur, jag kan för lite, bara en kommentar till ditt inlägg.

Och fö instämmer jag i det någon skrev om ryttare i obalans. Själv känner jag mej ibland som en enda stor påfrestnign för hästen, särskilt unghästar. Det är mycket lätt att störa hästen även utan rollkur, och att utsätta den för ridning som skulle kunna vara skadlig.
En ryttare på elitnivå som använder den metoden sitter förhoppningsvis bättre coh mer balanserat än många av oss här på buke, som så gärna dömer ut andra hit och dit. Vad skadar hästen mest?
Det är inte en alldeles enkel diskussion.

"Stackars häst" säger folk. Medan de egna häsatrna kanske dagligen
vinglar runt och felbelastar, med en obalanserad ryttare och kanske dessutom för tung, :( , på olämpliga underlag osv. vVilken häst är det mest synd om? Jag säger inte vilket som är värst men vill skapa lite nyanser i diskussionen.

minimi skrev:
Om du tittar på bilder av stretchövningar för människor som tex sitter mycekt framför datorer så ingår såna övnignar faktiskt, att tänja och böja ner huvudet så. Bekvämt nej, men kanske nyttigt eftersom det rekommenderas av sjukgymnaster.
Inget inlägg om rollkur, jag kan för lite, bara en kommentar till ditt inlägg.

Det har du säkert rätt i.... men att "stretcha" i 45mni på det sättet tro jag itne en människa mår bra av i allla fall... men å andra sidan är det ju inte det som denna tråden handlar om...

Susan skrev:
Jag blri så Glaaaaaaaaaaad varje gång jag ser din avatar, att jag bara måset byta själv.
Men du får aldrig byta mer.

"Ta ingen skit"

:love:

Den här kan du få!
grynet.gif

Eller denna.
http://www.sac.se/fed/transport/strejk/res/ingen-skit.gif

:D

Det finns inget bevis ännu mot att det är skadligt mot hästen ...

Men det är väl visst bevisat att hästen spänner ryggen när den blir "rollkurad". När hästen går i en bra form ska ryggen gunga med, det gör den inte när den bara är spänd. Dessutom får hästen ofta mjölksyra i "magen", vilken heller inte så speciellt behagligt.

---
Ang. hur jag ställer mej till rollkuren, så anser jag att det finns människor som kan utföra det rätt och behagligt för hästen. Men de är bara ett fåtal. Då anser jag att det är väldigt svårt för oss andra att göra rätt när det gäller att rida sin häst i en rollkur form.

På tal om jämföra med människan. Har vi någon motsvarighet till hästens nackband?

Absolutely
Det har till uppgift att stabilisera huvudet.
Så själva nackbandet är det inte bra att stretcha, det man stretchar när man stretchar nacken är ofta muskler som har blivit för korta.
Vi stretchar heller aldrig med bara hakan in utan vrider huvudet lite i sidled och försöker komamåt levetor scapulae, vilket för alla som kan latin självklart betyder; Höjare av skulderblad
:D

Men se en sådan har inte hästen

Senast ändrad:

Eftersom alla hästar är byggda olika kan vissa gå bakom lod :idea: De trivs där = Naturligt

då kan man isf också ta upp hur skadligt det är fysiskt för hästar som inte går in en form över huvud taget, så det hänger inte riktigt ihop av de du säger...

Men jag förstår vad du menar :D

Inte vet jag. Jag evt att det var en dålig jämförlse att ta upp, men jag försökte bara anväda den för att formulera mig. Jag evt att den aldrig skulle funka i en riktig debatt...

Nu förstår jag inte vad du menar? :confused: :p

Eftersom jag bara skrev om hur det var när en hästs nacke blir för böjd (rollkur på oproffisionell nivå), så har jag väl inte nämt nått om ngn annan form?

Haha! SÅ olika byggda är de inte. Men alla hästar kan gå bakom lod om man lär dem det eller meckar med dem så de gör det. Endel har "lärt sig det" och tar alltid till det för att slippa jobba, medans andra hästar har mer svårt för att komma på den idén.

Tessan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 385
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka